1909 ARAD: prima fabrica de automobile din Romania !

in Istorie

Multa lume are impresia gresita ca industria de automobile s-a nascut in Romania odata cu Dacia, in 1968. Insa Romania a fost la inceputul secolului trecut una din cele mai bogate tari europene si a fost printre primele 10 tari care au introdus automobilul inca de la aparitia sa. Iata istoria masinilor din Romania.

istoria-auto-a-romaniei-a704118df219083a1e-0-0-0-0-0

Primele masini din Romania: camioane hibrid cu aburi in 1895

Primele vehicule de transport din Romania dateaza din 1895, cand circulau pe strazile din Bucuresti doua vehicule realizate de o companie franceza numita Gardner-Serpollet. Acestea erau masini cu motor pe aburi, ce foloseau acetilena care ardea in 24 de becuri, pentru productia de aburi sub presiune. Caldarea masinii cu abur era compusa din mai multe tevi prin care era trimisa apa de catre o pompa. Vaporizarea se producea extrem de repede in tevile incalzite la incandescenta si aburul obtinut avea o presiune de 30 kgf/cm patrat. In partea din fata a camionului era pozitionat cazanul si locul pentru conducator, iar in spate era rezervorul cu apa. Motorul propriu-zis era montat intre lonjeroanele cadrului si puntea in miscare rotile din spate prin intermediul unui lant. Rotile erau cu spite din lemn si anvelope dintr-o bucata, rigide, fara presiune de aer. Frana era la mana si actiona numai rotile din spate, iar suspensia folosita era cu arcuri de foi. Cele doua vehicule erau de fapt niste camioane si erau folosite pentru transportul de materiale.

„Primul automobil 100% românesc a fost produs la mijlocul secolului trecut, la uzinele Malaxa de la Reşiţa. Un articol al vremii relevă că la acesta au lucrat şi tehnicieni de la IAR Braşov, prima fabrică de avioane din România. 

«Proiectul autoturismului aparţine unui grup de ingineri şi tehnicieni de la uzinele A.S.A.M. şi Malaxa din Bucureşti şi IAR din Braşov, conduşi de ing. Petre Carp. Maşina avea un motor cu trei cilindri în stea, cu răcire forţată cu aer, capabil să dezvolte 30 de cai putere (după măsurătorile vremii). Soluţia constructivă era «totul în spate», motorul formând un tot cu diferenţialul şi cutia de viteze. Greutatea motorului era de 80 kg, iar ansamblul cu diferenţialul şi cutia de viteze ajungea la 150 kg. Pentru a asigura răcirea motorului, între plafon şi acoperiş era lăsat un spaţiu pentru canalizarea aerului necesar. Aerul era captat din faţă, de deasupra parbrizului şi era canalizat prin acoperişul cu pereţi dubli, cu ajutorul unui ventilator, care îl absorbea, dirijând o parte peste cilindri, iar restul la carburator. Viteza maximă era de 120 km/h. Malaxa oferea un nivel înalt de confort şi putea transporta până la şase persoane. Caroseria avea o formă aerodinamică, foarte elegantă, cu portbagajul în partea din faţă, sub capotă, unde se afla şi roata de rezervă. Prinderea caroseriei pe şasiu se făcea prin tampoane de cauciuc. Consumul de benzină era de 10 l/100 km».

istoria-auto-a-romaniei-5c2c318df1e58f0507-0-0-0-0-0

Marta este prima fabrica de automobile infintata in 1909 la Arad. Firma producea diferite modele de autoturisme.La MARTA se fabricau motoare pentru utilaje feroviarie, autobuze, camioane si din 1910 diverse modele de autoturisme.

Pana in anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, in acelasi an intrand in faliment, iar fabrica fiind preulata de AUSTRO DAIMLER tot cu numele de MARTA. Fabrica se bucura de un succes deosebit, masinile fabricate la Arad se exporta in toata Europa Centrala.

istoria-auto-a-romaniei-f782118df2150ac8b5-0-0-0-0-0

In anul 1918 dupa terminarea Primului Razboi Mondial, Transilvania revine in Regatului Romaniei, astfel incat se rupe legatura cu firma Daimler si MARTA impreuna cu Fabrica de vagoane Weitzer sunt unite in Societatea Astra. MARTA se numeste de acum Fabrica de motoare, unde se fabrica autoturisme si camioane cu motoare pe benzina si gaz metan.

In anul 1926 se desfinteaza fabrica.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.