Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

5 cauze ale tulburarilor de memorie

in Sanatate

Va este greu sa va amintiti anumite evenimente recente si faceti efort sa va intoarceti la cele trecute? Desi sunteti tentati sa credeti ca e grav, nu trebuie sa va ingrijorati. Problemele de memorie pot fi trecatoare sau se inrautatesc cu timpul, in functie de ce anume le-a declansat. Chiar daca va pun pe ganduri si va frustreaza, aflati ca peste 90% din cei care se plang ca uita nu sufera de Alzheimer, asa cum se temeau, si nici nu au risc sa dezvolte aceasta boala. Cauzele din spatele lapsusurilor sunt pe cat de banale, pe atat de tratabile. Iata cinci dintre ele.

  1. Lipsa somnului. Este probabil cea mai subestimata dintre cauzele lacunelor de memorie. Somnul insuficient ori neodihnitor duce la schimbari de dispozitie si la anxietate, ceea ce contribuie la adancirea dificultatilor de concentrare. Mai mult, numeroase studii confirma ca odihna este absolut necesara in consolidarea memoriei, ajutand la fixarea evenimentelor astfel incat ele sa fie reproduse ulterior, intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat. Atat acumularea, cat si etapa de remomorare au loc in stare de veghe, iar inchegarea memoriei, indiferent de tip (episodica, de lunga durata), se face in timpul somnului, cand creierul are ragazul de a absorbi si de a-si insusi toate informatiile noi pe care le-a primit. Odihna adecvata ne ajuta sa rafinam modalitatea prin care inmagazinam cunostiintele, in vreme ce privarea de somn inrautateste pe termen lung reflexele fizice, abilitatile motorii si problemele cognitive, ducand la pierderea memoriei.
  2. Hipotiroidia. O tiroida hipoactiva incetineste procesul metabolic prin care substantele nutritive creeaza energie pentru celule. Unul din efecte este uitarea, la care se adauga alte tulburari de gandire. Printre simptome se afla oboseala si greutatea in a pastra concentrarea pe anumite informatii de interes. Alte semne sunt pielea uscata, parul iritabil, intoleranta la frig si constipatia. Femeile sunt mai predispose la a dezvolta aceasta afectiune, mare parte din ele la scurt timp dupa ce au nascut, iar riscul creste si cu varsta. Totusi, daca uiti ceva din cand in cand nu inseamna ca ai probleme cu tiroida. Cel mai sigur este rezultatul analizei de sange. Daca istoricul familiei arata boli autoimune sau tiroidiene, fa-ti evaluare la fiecare cinci ani, dupa varsta de 35 de ani.
  3. Anumite medicamente. Pierderile de memorie pot fi un semn ca tratamentul medicamentos trebuie adaugat sau redus in functie de nevoile individuale si de evolutia bolii cronice cu care ai fost diagnosticata. Potrivit cercetatarilor, unele pastile afecteaza memoria si produc confuzie. Dintre acestea: somniferele, antihistamicele, anxioliticele, antidepresivele, anumite analgezice, medicatia anticolesterol si parte din pilulele indicate pentru diabet.
  4. Stresul si anxietatea. Cercetarile arata ca pierderile de memorie sunt mai frecvente in randul persoanelor anxioase. Acestea sufera, de obicei, de deficit de atentie, fapt ce provoaca slabirea memoriei. Este des intalnita la cei care lac eforturi imense sa duca la bun sfarsit indatoririle de acasa si cele de la serviciu. Anxietatea provoaca uitare, stari de confuzie, dificultate de concentrare. Mecanismul este urmatorul: cortizonul, hormonal care se  elibereaza cand suntem stresati, este, de fapt, un element toxic pentru celulele creierului, inlesnind pierderile de memorie, in special cea de durata, si cu cat starile de anxietate se intind pe o perioada mai lunga, cu atat organismul produce mai mult cortizol. De asemenea, netratat, stresul cronic poate duce la depresie, care afecteaza functia creierului inclusiv capacitatea de memorare. Specialistii sustin ca, atunci cand ne acapareaza un gand stresant, energia mentala se pierde, fiindca e concentrata asupra acelui gand, in loc sa creeze si sa sustina memoria.
  5. Lipsa unor vitamine . Daca memoria iti joaca feste, se prea poate sa nu-i dai creierului aportul corect de vitamine, considerat de specialisti cheia spre  o memorie de elefant. Vitaminele B1 (tiamina) si B2 (cobalamina) sunt implicate in mod direct in procesele de memorare si tulburarile de memorie. Le gasesti in cerealele integrale, leguminoase, nuci, galbenus, carne si lactate. Un deficit vitaminic B te impiedica nu doar sa-ti amintesti, ci si sa te concentrezi, sa asimilezi informatii  noi si sa gandesti clar. Aceste vitamine sunt deosebit de importante in general pentru functia cerebrala. Mai putin cunoscuta pentru calitatile sale de imbunatatire a memoriei este vitamina C, care, prin puterea antioxidanta, indeparteaza metalele grele de la nivel cerebral. Totodata, favorizeaza productia de serotonina (de aceea vitamina C este numita molecula fericirii), sporeste IQ-ul si intareste memoria. Luata in combinatie cu vitamina E, ajuta memoria si scade cu 60% riscul de boli asociate. Semintele, avocado, uleiul de masline, legumele cu frunze verzi sunt surse de vitamina E. Vitamina D, de asemenea, are un rol important in imbunatatirea memoriei. Asadar, oricand ai ocazia, stai la soare macar zece minute pe zi ca sa ajuti la sinteza acesteia.

Memoria buna se tine cu talie subtire! Alimentatia bogata in frasimi nu afecteaza doar silueta, ci si memoria, arata un studiu britanic. Practic, e vorba de anumite menanisme biochimice care se activeaza impropriu. Dieta cu continut ridicat de grasimi antreneaza eliberarea proteinelor, iar acestea sunt transformate anevoios in energie. Prin urmare, in lipsa carburantului eficient, performantele intelectuale scad. Carbohidratii cu eliberare lenta, nu alimentele grase reprezinta hrana care face memoria brici.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Latest from Sanatate

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web