Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Ce vrem sa transmitem cu adevarat atunci cand vorbim?

in Psihologie

Uneori vrem sa renuntam la o relatie din cauza unei neintelegeri. Ii citim pe oameni in mod diferit, in functie de sistemul nostru de crezuri si de felul in care percepem ceea ce ei ne spun sau fac. Tendinta de a avea idei preconcepute in legatura cu ceea ce ni se comunica este filtrate de intelegerea noastra lingvistica, pe care am dobandit-o in copilarie, in cadrul familiei si care s-a dezvoltat apoi sub influenta prietenilor , colegilor, colaboratorilor si a societatii, in ansamblul ei.

Diferentele culturale si modul in care povestim si cream analogii ne pot face sa percepem cuvintele cu totul altfel decat a intentionat interlocutorul, in plus, limbajul corporal, expresiile faciale si tounl vocii ne influenteaza si ele, intelegerea.

Fiecare om intrepreteaza altfel ceea ce i se spune. Putem sa credem ca o persoanape care tocmai a intalnit-o este minunata pana cand ne surprinde cu un comentariu care noua ni se pare impertinent; altcuiva, insa, aceeasi persoana poate sa i se para prietenoasa.

Exista o multime de modalitati prin care oamenii transmit metamesaje in timpul  unei conversatii si, daca stim mai multe despre asta, putem transforma mult mai usor o relatie imposibila intr-una posibila.

Metamesajele pot fi transmise printr-o atitudine directa, glumind (folosind iornia, sarcasmul sau figurile de stil), printr-o sonceritate dusa la extreme, apeland la constructii lingvistice, prin intonatia vocii, adresand intrebari (care pot sa fie receptate ca un adevarat interogatoriu), lamentandu-ne, recurgand la manipulare si la puterea noastra de convingere.

Asteptarile imposibile

In afara de metamesaje, avem idei adanc inradacinate in legatura cu ceea ce asteptam de la altii, idei care pot cauza si mai multe neintelegeri. Exista doua feluri de asteptari. In primul rand, ne asteptam ca ceilalti sa se comporte in mod mai politicos, adica intr-o maniera pe care noi o consideram adecvata sau corecta.

Al doilea gen de asteptari se refera la prestatia desavrasita. Este tipul de atitudine pe care liderii se pricep foarte bine sa il induca altora.

Pentru a ne schimba nivelul de asteptare trebuie sa credem cu tarie in noi si in obiectivele noastre, dar asta nu inseamna sa ne asteptam ca toti ceilalti sa vada lucrurile exact asa cum le vedem noi.

Cand ne asteptam ca altii sa respunda si sa actioneze asa cum am anticipat noi, nivelul nostru de asteptare se bazeaza pe perceptia noastra sau pe cadrul din care ne exprimam. Ii putem intoarce pe ceilalti impotriva noastra pur si simplu incalcand un crez de-al lor sau facand un lucru care pare de neiertat din punct de vedere moral. Si intr-un caz si in celalat, vom intampina imediat o opozitie totala.

 

 

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Psihologie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web