Clasa politică iresponsabilă din România și un popor adormit au condus la vânzarea pământului la străini

in Articole

Clasa politică iresponsabilă din România  și un popor adormit a creat condiții funciare similare cu cele din Eldorado pentru societăți comerciale,  fonduri de investiții străine . Vom cita doar două exemple de fonduri germane ce intervin în România nimănui.

În vestul României aproape pe graniţa cu Ungaria, compania germană Agrarius listată la bursa din Hamburg, exploatează 3.700 de hectare de teren începând din 2009 investind până acum cca.  7,5 milioane de euro (după Ziarul Financiar). De asemenea, compania Germanagrar, cu sediul central în Hamburg, deţine 8.000 de hectare de teren agricol pe piaţa locală, investind 16 mil. euro.

Ne întrebăm pe bună dreptate dacă în Germania românii stau la coadă să cumpere pământ și dacă Frau Merkel  a deschis larg porțile pentru investitii strategice funciare pentru speculanți români.

Nu am auzit înca o astfel de stire, dar știri iresponsabile gen că România așteaptă investitori straini ca să investească agricultura în România nu se pot auzi decât în colonii economice și politice. Este cazul României în care un președinte pur intâmplător de etnie germană face astfel de gesturi sinucigașe.

În Germania după o astfel de declarație, 1milion de germani l-ar fi obligat să demisioneze ieșind în stradă.

Țările europene își exercită dreptul de preemțiune la cumpărare de teren agricol în funcție de obiectivele strategice ale politicii publice naționale. Astfel, fiecare țară membră a Uniunii Europene a creat agenții naționale și/sau regionale care intervin și controlează politica publică națională funciară prin două mecanisme de menținere a fermei familiale țăranești ca nucleu de baza al agriculturii europene:

  • Prin mecanisme de structurare a fermelor agricole familiale, din punct de vedere tehnico-economic la o anumită dimensiune competitivă pe piață;
  • Prin mecanisme de eliminare a factorilor de perturbare a pieții funciare precum: derivele legate de speculația funciară; acapararea de terenuri agricole și silvice; creșterea mărimii fermelor; poluarea mediului; schimbarea destinației agricole și silvice a terenurilor; etc…

Germania, a creat mecanisme de protecție funciară împotriva cumpărării de teren agricol de către străini și de protejare a bauer-ului (țăranului):

  • Fixarea prețului de referință;

Agențiile regionale fixează un preț de referință la nivel de Land la care se raportează prețul de vânzare în vederea eliminării acțiunii speculative.

  • Fixarea limitei de suprafață pentru cumpărare;

Fiecare din cele 10 landuri ale Germaniei dispune de propria Agenție Funciară. Orice vânzare de teren agricol ce depășește o anumită suprafață trebuie autorizată de către Agenția Funciară a Landului. Limita de suprafața vândută de la care este nevoie de autorizație din partea Agenției funciare a landului este cuprinsă între 0,25 și 2 ha în funcție de land. Autoritatea ce eliberează autorizația este fie un serviciu tehnic regional fie o structură  a administratiei publice regionale.

Refuzarea autorizației de cumpărare Germania!

Autorizatia poate fi refuzată în următoarele situații:

  • Prețul de vânzare este disproporționat față de prețul pieței depășind cu 50 % nivelul de referință federal sau cu 20 % nivelul de referință regional;
  • Dacă vânzarea conduce la repartiție dezechilibrată a terenurilor atanci când cumpărătorul nu este agricultor;
  • În cazul în care vânzarea duce la o distrugere a structurilor agricole prin micșorarea acestora sau prin divizarea terenurilor agricole.

Dreptul de preemțiune al Agenției Funciare regionale nu este utilizat în cazul în care vânzarea este autorizată sau dacă suprafața vândută se situează sub limita de referința fixată de fiecare land.

Dacă prețul este peste limita legală admisă vânzarea nu este autorizată. Refuzurile de autorizare cele mai frecvente sunt legate de situațiile în care cumpărătorul nu este agricultor (cu statut juridic individual de agricultor).

Terenurile supuse refuzului către un terț cumpărător sunt achiziționate de către agenția funciară regională.

 În plus, Germania a instituit o serie de măsuri restrictive pentru străini:

  • Condiții limitative referitoare la structura juridică a solicitantului;

România nu a impus nici o limitare în funcție de statutul cumpăratorului permițând acțiuni speculative la scară industrială în special prin intermediul structurilor juridice.

În Germania ( în special în teritoriile fostei RFG) majoritatea fermelor sunt familiale astfel că sunt evitate riscurile create de către investitori.

  • Condiții limitative referitoare la nivelul minimal de pregătire agricolă;

România nu a impus restricții față de nivelul de pregatire al cumpăratorului.

În Germania pregatirea minimală și experiența este parte componentă a statutului agricultorului.

  • Condiții limitative referitoare la locuirea în țară pe o durată minimă anterioară;

România nu a impus prin lege condiții legate de locuirea minimală în țară, anterior actului de cumpărare.

În Germania un rezident originar dintr-o altă țară UE sau terță ce nu poate dovedi că a locuit între 3 și 8 ani în funcție de land nu poate cumpâra teren agricol.

  • Condiții referitoare la rezerva federală a Băncii Pământului;

În anumite landuri agenția funciară intervine cu dreptul de preemțiune cu scopul stocării suprafeței în Banca Funciară Regională ca rezervă sau ca stoc de constituire de noi ferme.

  • Conditii limitative legate la accesul la cumpărare prin intermediul arendării.

În România Legea 17/2014 nu a creat mecanisme de intervenție funciară în cazul terenurilor arendate, ca formă insidioasă de acces la cumpărare de fond funciar. În România s-au creat condiții de discriminare pozitivă pentru cetățenii străini prin introducerea arendașului ca preemtor, faza insidioasă de acces la fondul funciar. Nu s-a realizat o corelație cu Legea Arendei precum în alte state europene.

În Germania agentiile federale au drept de preemțiune în astfel de situații.

De asemenea Germania a instituit și alte restricții precum cele de mai jos pe care le vom dezvolta în alte articole:

  • Condiții limitative legate de lista neagră a cumpărătorilor;
  • Condiții limitative legate de vânzarea terenului în intravilan;
  • Condiții limitative legate de statutul juridic și fiscal al agricultorului;
  • Conditii limitative legate de acțiuni speculative pentru activități agroindustriale și energetice;
  • Condiții limitative legate de originea cumpărătorului;
  • Condiții limitative legate de locația geostrategică a terenului;
  • Condiții limitative legate de cumpărarea de teren agricol în zona montană;

S-a dovedit în istorie, că țările care vând materie brută dispar în 20-30 de ani ca națiuni. România se găsește între faza a doua și a treia de colonizare (Demoralizare, Destabilizare, Criză, Normalizare).

Cu efortori mari de conștientizare a gravității problemei o clasă politică viitoare ar putea face procesul reversibil.

Dacă doamne ferește ajungem în faza a treia de criză, doar două opțiuni mai sunt posibile și anume războiul civil sau întervenția frățească de afară.

Faza este reversibilă mai mult teoretic!

Avram Fițiu, http://www.avramfitiu.ro

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.