Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Comunicarea didactica

in Pedagogie

image002

-Defnirea si componentele comunicari umane

-Tipuri de comunicare umana

-Comunicarea didactica:definire si caractersistici

-Distorsiuni in procesul comunicarii didactice si prevenirea lor

-Predarea-modalitatea specifica de transmitere a necesarului didactic.

-Definitia si caracteristicile predarii,competente necesare realizarii functiilor si obiectivelor sale.

-Variabile care defines calitatea predarii,instruirii,metodele,comportamentele stilului de predare.

Comunicarea umana(definitie,component,tipuri)

Comunicarea umana este o relatie de schimb informational intre parteneri,un process in cre acestia se inteleg si se influenteaza reciproc.

Componentele comunicarii umane sunt:

-emitatorul(e) si receptorul (profesorul/elevul-studentul)

-mesajul(continutul informational transmis)si este de doua tipuri:oral sau scris sau printr-un cod(semnale)

-Codul inregistrat in memoria subiectului

-Calea de transmitere si receptare a mesajului

-Conexiunea directa

-Conexiunea inversa

Tipurile de comunicare

-comunicare verbal(cv)-transmitere prin vorbe

-comunicare nonverbal(cnv)-transmiterea se face prin gesturi,mimica,infatisarea partenerilor

-comunicarea paraverbala(cpv)-informatia este transmisa prin elemente vocale care insotesc vorbirea.

-comunicarea vertical-partenerii au statute inegale

-comunicarea orizontala(elev-elev,professor-profesor,soldat-soldat

-comunicarea accidental-se face intamplator

-comunicarea subiectiva

-comunicarea instrumentala

Comunicarea didactica-definire si caracteristici

-Comunicarea didactica este o comunicare instrumental realizata prin mijloace verbale sau nonverbal.

Caracteristici

-se desfasoara plurimodelul-frontal,pe grupe sau individual

-caracter bilateral (emitator si receptor)

-are doua componente: semantica(cunostiinte) si ectosemantica (stari afective,atitudini)

-mesajul este structurat logic

-mesajul este transmis elevilor prin intermediul unor metode de invatamant

-vizeaza realizarea unor obiective instructive si educative

-procesul comunicarii didactice este reglat si controlat prin retractiuni care este feed-back-ul.

Probleme in procesul comunicarii

  1. la nivelul profesorului(emitatorului)

-deficiente in predare prin caracterul inaccesibil;

-metode si procedee didactice neadecvate

-discordanta intre vocabularul folosit si operatiile logice folosite in predare

Modalitati de prevenire:

  1. exprimarea si explicarea cunostiintelor pe intelesul elevilor fapt ce explica:

-retinerea cunostiintelor

-prezentarea unor date,modele,exemple concrete

-folosirea unor operatii si procedee corespunzatoare nivelului de dezvoltare a gandirii elevilor

  1. corelarea explicatiilor teoretice cu demonstratiile practice
  2. definirea clara,precisa si corecta a conceptiilor cu care lucreaza,fapt care supune respectarea unor reguli logice traditionale ca:

-regula adecvarii

-regula reflexibilitatii(nimic nu se defineste prin sine)

-regula asimetriei

-regula claritatii

-regula formei affirmative

  1. La nivelul elevului

-neatentia

-oboseala

-inteferenta cunostiintelor

Manifestarile de neatentie sunt: preocuparile straine,semen de plictiseala,de nerabdare,de neliniste,privire absenta,distrata,somnolenta.

Cauzele manifestarilor de neatentie sunt de natura metodologica (expunerie inaccesibila,monotona,lipsa de varietate,supraincarcarea lectiei,caracterul dezordonat,haotic),de natura ambientala(iluminare slaba,oxigenare nesuficienta) sau de natura interna (stare de sanatate precara,deficient senzoriale,lacune in educare,suferinte sufletesti)

Interferenta cunostiintelor se realizeaza prin suprapunerea cunostiintelor noi cu cele vechi avand efecte negative (daca suprapunera este pozitiva se numeste transfer)

Predarea este o activitate cu o dubla functionalitate:

-de comunicare a unor cunostiinte,priceperi,abilitati

-de invatare a altora (elevi,student).Ea este o activitate comuna a profesoriilor si elevilor find echivalenta cu instruirea.

Predarea are doua sensuri :

-instruirea care uneste predarea cu invatarea altora

-transformarea acestora,formarea personalitatilor

Caracteristicile predarii:

-caracter prescriptiv

-caracter secvential si reversibil(predarea este structurata in secvente sau unitati logice,succesi4uccessiverente continute intr-o lectie sau un system de lectii.

-caracter dirijat (are obiective de indeplinit)

-caracter transformator si formative

-caracter interactionist (interactioneaza cu invatarea)

-caracter complex

-aste apreciata ca stiinta si arta daca subiectul poseda competentele necesare:stiintifica,didactica-pshisociala.

Competenta stiintifica este asigurata de cunostiintele temeinice ale profesorului.

Competenta didactica cuprinde factori necesari pentru construirea diferitelor component ale personalitatii elevului si cuprinde componentele sale:

-organizare si structurare

-distributie a comunicarii (frontala,raspunsuri directe)

-competente de modelare a valorilor

-competente de stimulare a creativitatii

-competente de manifestare a potentialului formative

Variabile care definesc calitatea predarii

Stratega instruirii defineste linia directoare,orientativa a activitatii de predare invatare-programarea unui set de actiunii si operatii de predare si invatare pentru a obtine o maxima eficacitate

Modele de predare-sunt caii prin care se realizeaza efectiv functiile si obiectivele predarii.

Metodele de predare sunt dese in functie de:

-specificul continutului predat

-particularitatile psihice , de varsta si individuale ale elevilor

-exigentele crescande ale programelor scolare

Stiluri de predare-este expusa personalitatii profesorului si reprezinta maniera specifica,particulara in care profesorul realizeaza activitatea de predare.

Categorii si tipuri de stiluri:

-stiluri individuale-specifice unui professor

-stiluri grupate-caracteristice mai multor cadre didactice

-stiluri generalizate-modalitati generale de realizare si conducere a procesului didactiv-educativ.

Tipuri

-metodic,sistematic-opus-neorganizat haotic

-centrat pe continut-centrat pe dezvoltarea elevului

-centrat pe elev-centrat pe grup

-interogativ,centrat pe conversatie-stiluri expozitiv,centrat pe expunere

-primitiv-intemeiat pe predare

-neprimitiv-afectos

-deschis spre inovatie si creatie-opus stilului steoreotip

-stilul auditiv,stil sintetic: abstract

Din punct de vedere al relatiei professor elevi avem:

-stilul democratic

-stilul autorial

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Pedagogie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web