-
Elemente ale mediului social şi cultural:
-
Obiective sociale din cartier, localitate;
-
Obiective culturale din cartier, localitate.
- Plante şi animale:
- Observarea unor plante/ unor animale din mediul apropiat al copilului şi/sau de la colţul viu al case;
-
Recunoaşterea părţilor componente ale unei plante (ale corpului unui animal);
- Fenomene al naturii:
- Fenomene ale naturii: ploaie, ninsoare, vânt, fulger, tunet- recunoaşterea în natură sau cu ajutorul unor materiale didactice;
- Anotimpurile: denumire, caracteristici, lunile anotimp
- Educaţie pentru sănătate:
- Igiena corpului;
- Igiena alimentaţiei;
- Programul zilnic al şcolarului.
- Mediul înconjurător şi protejarea lui:
- Acţiuni ale copiilor care dăunează plantelor şi animalelor;
-
Contribuţia copiilor la protejarea mediului.
Clasa a II-a – Cunoaşterea mediului
Obiectivele cadru ale disciplinei Cunoaşterea mediului:
- Dezvoltarea capacităţilor de observare, explorare şi înţelegere a realităţii din mediul înconjurător;
- Cunoaşterea, înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni specifici pentru a descrie fenomene observate în mediul înconjurător;
- Formarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător prin stimularea interesului faţă de păstrarea unui mediu echilibrat şi exersarea unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a acestuia;
Exemple de obiective de referinţă specifice fiecărui obiectiv cadru:
-
să descrie caracteristici ale mediului natural;
- să identifice asemănări şi deosebiri între vieţuitoare din mediul apropiat;
* să identifice asemănări şi deosebiri între vieţuitoarele din diferite zone geografice;
1.3 să observe şi să denumească efectele unor fenomene din natură asupra vieţuitoarelor
2.1. să utilizeze un limbaj specific ştiinţelor naturii în descrierea unor vieţuitoare, fenomene din mediul înconjurător;
2.2. să utilizeze simboluri şi informaţii referitoare la fenomene observate în mediul înconjurător;
3.1. să manifeste interes pentru cunoaşterea mediului înconjurător;
3.2. să conştientizeze influenţa activităţii copilului asupra mediului înconjurător;
3.3. să motiveze protecţia mediului înconjurător pe baza informaţiilor primite;
3.4. să participe la acţiuni de îngrijire şi de protejare a mediului;
3.5. să enumere şi să descrie câteva acţiuni proprii pentru păstrarea igienei locuinţei şi a clasei.
Pentru fiecare obiectiv de referinţă, programa prezintă mai multe sugestii de activităţi de învăţare.
Conţinuturile învăţării- clasa a II-a
- Elemente ale mediului natural:
- Forme de relief: munţi, câmpii
- Plante şi animale:
-
Asemănări şi deosebiri între plante şi animale;
- *Asemănări şi deosebiri între unele plante şi animale din alte zone geografice;
- Influenţa factorilor de mediu asupra plantelor şi a animalelor.
- Efectele unor fenomene ale naturii asupra vieţuitoarelor:
- Modificări în viaţa plantelor şi a animalelor determinate de succesiunea anotimpurilor;
- Activităţi ale omului specifice fiecărui anotimp, în mediul rural sau urban.
- Educaţie pentru sănătate:
- Igiena locuinţei;
- Igiena clasei;
- Mediul înconjurător şi protejarea lui:
- Acţiuni ale copiilor care dăunează mediului natural;
-
Protejarea mediului de către copii.
Clasa a III-a – Ştiinţe ale naturii
Obiectivele cadru ale disciplinei Ştiinţe ale naturii:
- Înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii.
- Formarea şi dezvoltarea capacităţilor şi abilităţilor de experimentare şi explorare/ investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice.
-
Dezvoltarea interesului şi a responsabilităţii pentru menţinerea unui mediu natural echilibrat, propice vieţii.
Exemple de obiective de referinţă specifice fiecărui obiectiv cadru:
-
să indice asemănări şi deosebiri dintre corpuri pe baza unor observaţii proprii;
- să ordoneze obiecte, organisme, fenomene şi evenimente pe baza unor criterii date;
- să comunice în forme diverse observaţii şi comparaţii asupra corpurilor studiate şi asupra experimentelor realizate;
- * să descrie proceduri simple, de natură ştiinţifică, utilizate în experimente.
- să înregistreze în formă grafică observaţii ale unor fenomene şi procese din mediul înconjurător;
-
să măsoare cu instrumente convenţionale şi neconvenţionale, comparând rezultatele cu propriile estimări;
-
să deruleze experimente simple pe baza unui plan de lucru;
-
să aplice observaţia ca demers al cunoaşterr de tip ştiinţific;
-
* să respecte regulile de comunicare şi comportament negociate, în desfăşurarea activităţilor de grup;
-
* să confecţioneze jucării/ produse, imitând obiecte din mediul înconjurător;
-
să conştientizeze efecte ale activităţii omului asupra mediului înconjurător;
Pentru fiecare obiectiv de referinţă, programa prezintă sugestii de activităţi de învăţare.
Conţinuturile învăţării- clasa a III-a
Caracteristici şi proprietăţi ale corpului
-
Formă, culoare, dimensiune (lungimea ca rezultat al măsurii în unităţi standard; volumul (capacitatea) ca rezultat al măsurii/ comparării în unităţi nestandard);
-
Stări de agregare (solid/ lichid/ gaz)- identificare în funcţie de formă, volum;
-
*Dizolvarea şi condiţii de creştere a vitezei de dizolvare;
- *Amestecuri şi separarea amestecurilor prin filtrare, decantare;
- Corpuri cu viaţă şi fără viaţă: plante şi animale, materiale naturale şi prelucrate.Utilizări.
- Rolul structurilor de bază ale organismelor vii
- rolul componentelor observabile la plante: rădăcină, tulpină, frunză, floare, fruct, sămânţă.;
-
rolul componentelor observabile şi a unor organe interne la animale şi la om: cap, trunchi, membre, organe de simţ, stomac, plămâni, rinichi, schelet;
-
Principalele grupe de animale (mamifere, păsări, peşti, reptile, insecte)- caracteristici generale;
-
Modalităţi de menţinere a stării de sănătate: dietă, igienă personală, exerciţiul fizic, etec.
-
*Reacţia la stimuli şi organele de simţ.
Transformări ale corpurilor şi materialelor
- Soarele- sursă de schimbări periodice în mediul înconjurător (lumină- întuneric, zi- noapte, anotimpurile).
- Transformări de stări de agregare (topire, solidificare, vaporizare, condensare). Circuitul apei în natură.
- Surse de energie (vântul,soarele,căderile de apă, arderea combustibililor, hrana). Utilizări.
Omul şi mediul
-
Apa, aerul, solul. Surse de apă- tipuri, localizare,utilizări.
-
Consecinţe ale variaţiei factorilor de mediu (lumină, apă, aer, sol, surse de căldură) asupra organismelor vii; vieţuitoare dispărute şi pe cale de dispariţie.
- Protejarea mediului. Deşeurile şi reciclarea lor.
Clasa a IV-a- Ştiinţe ale naturii
Obiective cadru ale disciplinei Ştiinţe ale naturii:
- Înţelegerea şi utilizarea în comunicare a unor termeni şi concepte specifice ştiinţelor naturii;
- Formarea şi dezvoltarea capacităţilor şi abilităţilor de experimentare şi explorare/ investigare a realităţii, folosind instrumente şi procedee specifice;
- Dezvoltarea interesului şi a responsabilităţii pentru menţinerea unei mediu natural echilibrat, propice vieţii.
Exemple de obiective de referinţă specifice fiecărui obiectiv cadru:
-
să identifice relaţii între părţile componente ale unui sistem studiat;
-
să descrie relaţii între sisteme din mediul înconjurător;
- să comunice în maniere diverse observaţii privind relaţiile dintre părţile componente ale unui sistem şi/ sau dintre sistemele studiate;
- să formuleze ipoteze pe baza utilizării unor procedee de natură ştiinţifică.
2.1. să interpreteze succesiunea unor fenomene şi procese din natură;
2.2. să pună în evidenţă regularităţi ale fenomenelor pe baza măsurătorilor efectuate, prezentând adecvat rezultatele;
2.3. să realizeze experimente simple pe baza unor ipoteze date;
2.4. să aplice procedee de natură ştiinţifică în activitatea proprie;
2.5. *să reprezinte prin modele aspecte familiare din mediul înconjurător;
3.1. să conştientizeze efecte ale mediului înconjurător asupra propriului organism;
3.2. *să aprecieze importanţa protejării propriului corp faţă de factorii dăunători de mediu.
Conţinuturile învăţării- clasa a IV-a
- Caracteristici şi proprietăţi ale corpurilor
- Echilibru şi cântărire (masa ca rezultat al cântăririi în unităţi standard): cântarul cu arc, balanţa;
-
Volumul (capacitatea ca rezultat al măsurii în unităţi standard: litru, multipli şi submultipli);
*Densitatea ca rezultat al comparării maselor unor corpuri confecţionate din materiale diferite, dar de volume identice.
*Plutirea corpurilor.
– Comportamente de adaptare la plante şi animale:
– Reacţii de apărare şi adaptare la lumină; *umiditate, *vânt, *frig;
– Proprietăţi ale metalelor şi utilizări ale acestora. Magneţi. Circuite electrice simple.
– Surse de lumină. Comportamentul luminii- producerea curcubeului, culorile, umbra, vizibilitatea corpurilor.
– Planetele sistemului solar.
- Transformări ale corpurilor şi materialelor
- *Încălzire şi răcire; căldura absorbită şi căldura cedată
- Forţe care determină mişcarea corpului (gravitaţia, forţe de împingere şi tragere). Mişcare şi repaus.
- Ciclul vieţii: naştere, creştere şi dezvoltare, înmulţire, moarte. Cicluri de viaţă ale organismelor (plante, fluturi, broaşte, oameni).
- Transformări ale materialelor în alte materiale cu proprietăţi diferite: ruginirea, putrezirea, alterarea, arderea, coacerea.
- Omul şi mediul
- Medii de viaţă: grădina, pădurea, balta, *delte, *peştera, *mările calde, *oceanul. Relaţii de hrănire.
- Resurse naturale: apă, soluri, roci, minerale, lemn, combustibili, hrană. Protejarea lor.