Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Category archive

Pedagogie - page 2

Pedagogia (din greacă: παιδεια paideia = creștere, formare resp. pais = băiat, copil + agein = a conduce) denumirea tradițională pentru disciplina științifică care se ocupă de educație. Știință care studiază metodele de educație și de instruire a oamenilor (a tineretului în special). ♦ Manual, tratat care are ca obiect această știință.

Structuri fenomene şi procese psihosociale în câmpul şcolar

Predarea şi învăţarea în şcoală, se realizează în contextul unor interacţiuni sociale. Profesorul interacţionează cu fiecare elev din clasă şi cu clasa ca grup, elevii interacţionează între ei şi cu profesorul ca lider. Se formează astfel contexte sociale în care comportamentul individual se poste modifica substanţial. Dinamica relaţiilor în aceste contexte depinde de rolurile stabilite…

Citeste mai mult

Paternurile individuale de creştere şi dezvoltare

Problematica diferenţelor individuale în învăţare a intrat în sfera de preocupări a specialiştilor în psihologia educaţiei mai ales din raţiuni practice, din nevoia de a elabora şi aplica programe de instruire care să fie cât mai adecvate fiecărui elev în parte să permită implicarea fiecărui elev în experienţe de învăţare care să îl ajute să…

Citeste mai mult

Factorii cognitivi şi noncognitivi ai învăţării în şcoală

Natura celui care învaţă (alături de natura cunoştintelor ce vor fi învăţate şi de natura procesului învăţării) constituie teme de interes major pentru teoreticienii şi practicienii educaţiei. Particularităţile elevului, ca una din cele trei categorii de factori de care depinde învăţarea în şcoală (alături de particularităţile situaţiei de învăţare şi de particularităţile profesorului sau educatorului)…

Citeste mai mult

Dezvoltarea psihică fundament şi obiectiv al învăţării

Fiinţa umană se transformă, de la naştere, pe tot parcursul vieţii, manifestând comportamente din ce în ce mai diversificate şi mai eficiente în raport cu nevoile sale adaptative. Transformări precum dezvoltarea fizică (la nivelul corpului), dezvoltarea personală (la nivelul personalităţii) şi dezvoltarea socială (la nivelul modalităţilor de interelaţionare cu altii) se produc sub influenţa a…

Citeste mai mult

Paradigme ale învăţării în psihologia educaţiei

În multitudinea de abordări, definiţii şi modele explicative pe care le conţine literatura de specialitate cu privire la învăţare, se pot identifica două mari direcţii de analiză şi definire a acestei activităţi hipercomplexe: una psihologică şi una pedagogică. Se apreciază chiar că majoritatea definiţiilor învăţării s-au formulat din perspectivă pedagogică (Lowe, 1978), fapt explicabil şi…

Citeste mai mult

Metode de cunoastere a elevilor

Practica pedagogică demonstrează că în domeniul instrucţiei şi educaţiei, strategiile didactice identice generează rezultate diferite, în funcţie de caracteristicile individuale şi de vârstă ale educaţilor, nivelul intelectual, structura aptitudinală, opţiunile profesionale, atitudinile şi convingerile proprii, determinând o receptare şi prelucrare diferenţiată a mesajelor transmise. Pentru o acţiune eficientă, orice educator trebuie să renunţe la tipare…

Citeste mai mult

Creativitatea şi dezvoltarea ei în şcoală

Este frecvent vehiculată ideea că actul creaţiei este un fapt ocazional, pe care îl manifestă un număr restrâns de artişti şi inventatori geniali în marile momente ale inspiraţiei. În fapt, noi toţi suntem creativi zilnic. Ori de câte ori o problemă e rezolvată într-o manieră inedită, descoperim o nouă utilitate a unui obiect banal sau…

Citeste mai mult

Dimensiunea psihologica a pregatirii profesorului

A fi profesor înseamnă un risc asumat. Şi asta deoarece pregătirea pentru a preda, pentru a-i învăţa pe alţii cum să înveţe este o operă niciodată încheiată şi care implică multă răbdare, multe momente de incertitudine, de descurajare şi multe ore de studiu, iar rezultatele nu pot fi măsurate nici cantitativ şi nici imediat. Totuşi,…

Citeste mai mult

Succes şi insucces şcolar

Fiecare traiectorie şcolară are o istorie unică ce poate fi povestită în moduri diferite, în funcţie de punctul de vedere adoptat: al elevului, al părintelui, al profesorului. Povestea conţine, inevitabil, referiri la performanţele elevului, la succesele şi insuccesele care marchează această traiectorie. Interesul tuturor pentru performanţele elevilor nu este întâmplător. Notele şcolare, statutul de „elev…

Citeste mai mult

Invatarea umana

Învăţarea desemnează procesul achiziţionării de către oameni a unor cunoştinţe, abilităţi, deprinderi, atitudini, modele comportamentale etc., graţie activităţii şi efortului acestora depuse în acest sens şi care au drept rezultat schimbarea (în sensul creşterii calitative, a eficienţei) sau îmbogăţirea modului de a gândi şi a se comporta al acestora. Înţelesul termenului “învăţare” se focalizează pe…

Citeste mai mult

Inteligenţa Emoţională (IE) şi teoria inteligenţelor multiple

La începutul anilor 90 psihologul american H. Gardner a introdus conceptul de inteligenţă multiplă, dezvoltând şi teoria aferentă acestui concept. În elaborarea teoriei sale, autorul a pornit de la următoarele premise: Observaţiile realizate asupra unor persoane cu diverse leziuni cerebrale, constatând că formele de inteligenţă nu sunt afectate în mod egal, ci diferenţiat; Activitatea copiilor…

Citeste mai mult

Personalitatea umana

Cercetătorii care se ocupă de studiul teoretic şi aplicativ al personalităţii au convenit asupra unei definiri a acesteia, ca răspunzând la trei întrebări: Care sunt aspectele prin care diferă o persoană de alta, şi cum se explică aceste diferenţe? Care sunt mecanismele de expresie a personalităţii? Care sunt şi cum se explică schimbările din sfera…

Citeste mai mult

Comunicarea didactica

Ceea ce este specific pentru fiinţa umană în raport cu celelalte tipuri de existenţă ţine de relaţia conştientă şi intenţionată cu alteritatea. Ne reflectăm în relaţiile cu ceilalţi, iar ei se reflectă în relaţiile cu noi. Pentru a satisface în chipul cel mai fericit această relaţie cu alteritatea (cu ceilalţi oameni), omul a dezvoltat un…

Citeste mai mult

Repere ale dezvoltarii psihice a fiintei umane

Problematica devenirii psihice a fiinţei umane a înregistrat de-a lungul timpului numeroase abordări, promotorii dezvoltării de tip stadial demonstrându-se a fi , totuşi, cei mai numeroşi. Cunoaşterea şi înţelegerea dezvoltării umane prin prisma stadialităţii are la bază câteva aspecte importante: O mai mare concordanţă între autori în acceptarea conţinutului psihic al fiecărui stadiu al dezvoltării,…

Citeste mai mult

Psihologia educaţiei parte integrantă a fenomenului educaţional

Parte integrantă a dezvoltării sociale şi personale, educaţia poate fi întâlnite în multiple ipostaze: ca fenomen, proces, relaţie, ansamblu de influenţe, intervenţii şi interacţiuni etc. Esenţa educaţiei ne este dezvăluită chiar de sensurile pe care le au „rădăcinile” latine ale cuvântului : educo, educare= a creşte, a hrăni (din punct de vedere cultural, moral, social).…

Citeste mai mult

Educatia si dezvoltarea personalitatii elevilor

Cuvântul “personalitate” provine din latinescul “persona” care desemna în teatrul roman masca actorului, faţa pe care o arăta publicului. În spatele acestui simbol se concentrează întreaga complexitate a problematicii personalităţii: ea este, concomitent, ceea ce se arată şi ceea ce se ascunde publicului. În formarea şi dezvoltarea personalităţii un rol deosebit revine expectanţelor. Sistemele de…

Citeste mai mult

Invatarea

Chiar dacă este prezentă în întreaga lume vie învăţarea, prin conţinutul şi semnificaţia ei, este dependentă de treapta de evoluţie pe care se situează organismele respective. Într-un fel se manifestă la nevertebrate, altfel la mamifere şi cu totul diferit la fiinţa umană, la care a ajuns pe treptele cele mai înalte de dezvoltare şi complexitate.…

Citeste mai mult

Etapele dezvoltarii psihice

Sub impactul general al modelelor filosofice şi ştiinţifice ale devenirii şi evoluţiei lumii vii –problemă fundamentală a ontologiei- explicarea dezvoltării psihice face şi ea obiectul unor poziţii interpretative diverse. Se poate distinge astfel o grupare a teoriilor psihologice ale dezvoltării în jurul a trei modele clasice: modelul organicist; modelul mecanicist; modelul interacţionist. Modelul organicist sau…

Citeste mai mult

Factorii dezvoltarii ontogenetice

În contextul vieţii şcolare, problema personalităţii copilului apare sub aspectul dezvoltării şi a educaţiei, cu scopul de a identifica cele mai eficace căi, mijloace şi procedee de orientare şi formare a personalităţii. Dezvoltarea este un proces complex, de trecere de la inferior la superior, de la simplu la complex, care se realizează printr-o succesiune de…

Citeste mai mult

Rolul psihologiei educatiei

Ce este psihologia? În literatura de specialitate se întâlnesc mai multe definiţii: definiţia tip butadă: Max Meyer, de exemplu, arăta că psihologia este „ştiinţa studiată de psihologi”. Lăsând la o parte caracterul vicios al definiţiei, întrucât consideră psihologia obiect de studiu al psihologului, iar pe psiholog ca om care studiază psihologia, se poate remarca o…

Citeste mai mult

Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web

loading...