Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Developarea negativelor alb-negru

in Arta

Developarea negativelor alb-negru

Negativele sunt developate într-un recipient special numit tanc sau doză de developare. Acestea protejează filmul de acţiunea luminii şi au un orificiu prin care se pot scurge sau introduce soluţiile. Filmul este introdus în întuneric pe o spirală specială, care face ca să ocupe un volum mic în tanc şi nici o parte a filmului nu se atinge de cealaltă. După această operaţie, filmul cu spirala sunt imersate în doza de developare.

 
Doza de developare cu spirala pentru film

Introducerea filmului pe spirală
Operaţiunea se face la întuneric. Filmul se introduce printr-o fantă după care avansează prin rotirea unul faţă de altul a celor două discuri ale spiralei.

 

Etapele developării filmului alb-negru :
1. Introducerea filmului în doză
2. Pregătirea revelatorului (diluţie, verificarea temperaturii şi aducerea la valoarea corectă prin tehnica băii marine)
3. Punerea în contact a peliculei cu revelatorul
4. Revelarea propriu-zisă
5. Evacuarea revelatorului
6. Oprirea revelării cu baia de stopare
7. Punerea în contact a peliculei cu fixatorul
8. Fixarea
9. Evacuarea fixatorului
10. Spălarea
11. Baia de limpezire
12. Uscarea

Etapele 1-8 inclusiv au loc la întuneric. Factorii care influenţează reacţiile de fixare şi revelare sunt: durata reacţiilor, gradul de agitare, concentraţia soluţiilor şi temperatura. Durata revelării negativelor alb-negru depinde de tipul de revelator ales. Ea trebuie mărită odată cu creşterea sensibilităţii peliculei pentru a avea o developare standard. Gradul de agitare este de 10 secunde la minut. Concentraţia soluţiilor este şi ea dată în reţetarul revelatorului, iar temperatura poate fi între 20-220C. Odată cu creşterea timpului, a agitaţiei, a concentraţiilor sau a temperaturii, creşte şi intensitatea proceselor de revelare, respectiv fixare având ca rezultat supradevelopări.

 
În general durata de developare a unui negativ alb-negru poate varia între 4 şi 10 minute. Baia de stopare are loc într-o soluţie de acid acetic 2% şi are rolul de a stopa reacţia de revelare şi de a dizolva picăturile de revelator rămase pe peliculă, care ar atenua capacitatea de lucru a fixatorului.
Fixarea negativului poate dura între 2 şi 5 minute.

 
Spălarea este o operaţie importantă, durează aproximativ 30 de minute la temperatura de 20-240C şi are loc în apă curgătoare cu conţinut cât mai mic de calcar, în acest fel eliminându-se compuşii solubili rezultaţi din combinaţia tiosulfatului cu cristalele de haogenură de argint care în timp ar deteriora negativul. După spălare, filmul este tratat un minut într-o soluţie de agent înmuietor şi substanţe de tanare, cu scopul de a permite o scurgere totală a apei de pe film şi de a întări gelatina, făcând-o mai rezinstentă la zgârieturi.

 
Uscarea se face în locuri fără praf şi cât mai departe de surse de căldură. După ce filmul este uscat, se va tăia în ştraifuri de 4-6 cadre care se vor insera în plicuri speciale. Fiecare tip de revelator sau fixator are inscripţionate concentraţia, durata şi temperatura de lucru. Revelatoarele şi fixatoarele se prezintă sub formă de soluţii concentrate, sau sub formă de plicuri cu substanţe care trebuiesc amestecate prin diluare.

 

 

Un negativ bine developat este baza pentru obţinerea unei fotografii pe hârtie de bună calitate. Există situaţii când abaterile controlate de la parametrii de developare pot duce la corectarea unor expuneri greşite a peliculei sau la obţinerea unor contraste sau gradaţii tonale expresive (fig. 6.2.a, b, c). Dacă un film a fost insuficient expus (cel mai afectate fiind zonele de umbră), el trebuie supradevelopat. Tot prin supradevelopare se poate mări contrastul filmelor care conţin subiecte cu contraste scăzute (fig.6.3.).

 

 

 

pozitiv negativ1
Fig. 6.2.a. Negativ corect expus şi imaginea pozitivă rezultată.
Există un echilibru între zonele luminoase şi cele de umbră

pozitiv2 negativ2
Fig. 6.2.b. Negativ subexpus şi imaginea pozitivă rezultată
Pe negativ avem zone mari transparente (albicioase), fără detalii, cărora le corespund în pozitiv zone puternic întunecate.

pozitiv3 negativ3
Fig. 6.2.c. Negativ supraexpus şi imaginea sa în pozitiv
Negativul este puternic întunecat în zonele de lumină, iar pozitivul este slab valoric, fără detalii în zonele luminoase.

negativ4 negativ5

pozitiv4 pozitiv5

Fig. 6.3. Creşterea contrastului negativului prin supradevelopare

 
Pe rândul de sus snt negativele: cel din stânga reprezintă o developare normală timp de 9min. Iar cel din dreapta este obţinut printr-o dublare a timpului de developare. Pe rândul de jos sunt imaginile pozitive rezultate. Zonele de umbră întunecate sunt relativ puţin afectate prin supradevelopare, pe când zonele de lumină devin tot mai dense şi nu mai au detalii (în negativ ele sunt negre iar în pozitiv albe).

 
Contrastul negativelor poate fi controlat prin manipularea expunerii filmului şi apoi a developării. Contrastul este o măsură a diferenţei dintre zonele luminate ale cadrului foto, highlights, şi cele întunecate din umbră, shadow areas. Zonele de umbră de pe negativ sunt controlate de expunere, cele luminoase sunt afectate şi ele de acelaşi proces, dar pot fi controlate prin modificarea timpului de developare (timpul în care pelicula este în contact cu revelatorul).

 

Marele fotograf american Ansel Adams spunea că pentru a obţine un negativ bun „trebuie să-l expui pentru zonele de umbră (supraexpunere) şi să îl developezi pentru cele luminoase (subdevelopare). Umbrele sunt zone unde pelicula a fost expusă mai puţin, datorită faptului că părţile întunecate ale subiectului fotografiat reflectă puţină lumină pe film în comparaţie cu cele luminoase. Primind foarte puţină lumină, zonele de umbră se formează mult mai repede pe negativ decât cele din umbră.

 

Spre exemplu dacă timpul de developare este de 10 minute, după primele 5 minute de developare, zonele de umbră sunt deja formate în totalitate, în următoarele 5 minute întărindu-se doar zonele luminate.

 
În concluzie, avem următoarele relaţii între contrastul peliculelor şi parametrii de developare:
– prin creşterea timpului de developare, creşte densitatea zonelor din lumină.
– prin creşterea timpului de developare, creşte contrasul negativului (scăderea timpului duce la scăderea contrastului).
– pentru a micşora contrasul unui negativ trebuie supraexpus şi apoi subdevelopat.
– pentru a mări contrastul unui negativ, trebuie subexpus şi apoi supradevelopat.
– granulaţia pelicului foto creşte odată cu temperatura de developare, sau dacă diferitele de develoapre şi spălare nu au aceeşi valoare.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Arta

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web