Dificultăţi întâmpinate în cadrul accesarii fondurilor nerambursabile

in Agronomie

Se cunoaşte faptul că sumele alocate pentru programul SAPARD nu au reuşit să fie cheltuite în întregime, nici până acum. Şi aceasta deşi multe dintre proiecte au trecut de cererea de finanţare, fiind aprobate, au întâmpinat probleme la etapa de implementare.

Adriana Tudorache – consultant specialist implementări proiecte

 

Ce înseamnă implementarea unui proiect?
Implementarea unui proiect presupune elaborarea, depunerea si sustinerea dosarelor de achizitii si a dosarelor de plati.
Un proiect care a fost aprobat si declarat eligibil nu inseamna ca a si intrat in posesia cofinantarii nerambursabile.
Foarte multi – in necunostinta de cauza, cred ca cel mai important este sa aprobi un proiect, insa cea mai importanta este punerea in practica a ceea ce scrie in proiectul deja aprobat si implicit primirea cofinantarii, care este dupa caz intre 45% si 65% (referitor la programul Sapard).
Dosarele de achizitii si plati presupun intocmirea unei intregi documentatii.
Toate acestea inseamna volum mare de munca, timp si o cunoastere foarte buna a legislatiei ce reglementeaza achizitiile publice.
Daca in cadrul cererii de finantare s-a incercat sa se faca o estimare cat mai exacta a costului total al proiectului in etapa de implementare e vorba de cheltuielile efective. De aceea e foarte important ca aceasta etapa sa fie intocmita cat mai bine si corect pentru a nu se pierde sumele ce au fost alocate in urma aprobari cererii de finantare.
Este cunoscut faptul ca dupa efectuarea cheltuielilor eligibile de catre beneficiar, acestuia i se deconteaza intre 30% si 50% din totalul cheltuielilor eligibile, in functie de programul accesat.
Pentru fondurile structurale (mai exact FEADR) dupa aprobarea cererii de finantare si semnarea contractului, beneficiarului i se acorda un avans de 20% pentru demararea procesului de implementare.

 

 

Pentru achizitionarea de servicii, lucrari sau bunuri se organizeaza licitatii sau selectii de oferte (pentru valori sub 10.000 euro).
Baza de derulare a procedurilor de atribuire o reprezinta OUG 34/2006.
La prezenta ordonanta s-au adus unele modificari prevazute in OUG 94/ 26.09.2007, referitoare la cresterea pragurilor valorice sub care Autoritatea Contractanta poate aplica procedura de cerere de oferta, si anume:
a) pentru contractul de furnizare: cresterea pragului valoric de la 40000 euro la 75000 euro;
b) pentru contractul de servicii: cresterea pragului valoric de la 40000 euro la 75000 euro;
c) pentru contractui de lucrari: cresterea pragului valoric de la 250000 euro la 500000 euro.

Procedurile de atribuire supuse OUG 34/2006 cu modificarile ei sunt: licitatia deschisa; licitatia restransa; dialogul competitiv; negocierea; cererea de oferte; concursul de solutii.
Incepand cu 1 ianuarie 2007 autoritatile contractante au obligatia de a se inregistra in SEAP (Sistemul Electronic al Achizitiilor Publice).
Pentru beneficiarii fondurilor structutrale cu o finantare publica mai mica de 50% din total costuri eligibile autoritatea de management va decide ce procedura se aplica.
Proiectele cu finantare europeana au reguli stricte si de aceea cei ce doresc sa faca achizitii din fonduri europene trebuie sa respecte anumite reguli referitoare la aceste proceduri de atribuire.
Pentru a se evita problemele intampinate la programul SAPARD si pentru o cat mai buna accesare a fondurilor structurale nu ezitati sa apelati la o firma de consultanta specializata, care detine specialisti in acest domeniu.
Consultantii ii pot oferi beneficiarului asistare in intocmirea documentatiei de participare la licitatii garantand corectitudinea si acuratetea participarii agentilor economici la procedura de atribuire precum si reducerea timpului dedicat intocmirii dosarelor.
De asemenea intre consultant si beneficiar trebuie sa existe o buna comunicare, beneficiarului revenindu-i sarcina de a fi cat mai receptiv la solicitarile consultantilor pentru o buna desfasurare a tuturor etapelor proiectului.

O firma de consultanta cu experienta va poate asigura o realizare cat mai rapida a proiectului si finalizarea lui cu succes.

Colaborarea cu niste consultanti specialisti, inseamna si asistenta la incheierea contractelor cu furnizorii de servicii, bunuri, constructii, utilaje. Nici aceasta nu reprezinta o actiune de neglijat, tinand cont de faptul ca toate cheltuielile ce reprezinta avansuri (exceptand consultanta), nu sunt decontate de catre fond, conditie care nefiind cunoscuta de catre un beneficiar, poate sa-i ingreuneze implementarea proiectului, pentru ca o mare suma din cofinantarea proprie ar fi cheltuita pe avansuri si s-ar ajunge la o incapacitate de plati pe parcursul derularii implementarii, desi initial acesta detinea intreaga cofinantare proprie.

 

In concluzie, nu neglijati partea de implementare a unui proiect, iar cand incheiati un contract cu firma de consultanta, specificati si obligatia acestuia de a va asista la implementarea proiectului. E bine ca cel care va intocmeste cererea de finantare si va aproba proiectul, sa va ofere si serviciile pentru implementare.

Fara implementare va fi imposibil sa primiti fondurile nerambursabile pentru proiectul dumneavoastra!

Dezavantaje :

a) daca exista deja o societate comercila, PFA sau AF

– daca are datorii la stat neachitate (trebuie toate achitate), iar daca a fost declarata pe  pierdere la finele anului precedent (este declarat beneficiar neeligibil)
– o analiza economica mai dificila facuta de catre actionar, asupra noii investiti

– pot sa fie mai vechi infiintate si fara activitate

– posibilitati mai mici in obtinerea unui credit bancar (daca este cazul), pentru cofinantarea proprie a proiectului.

 

 

b)daca se va infiinta o societate noua, PFA sau AF

cheltuieli cu infiintarea unei societati noi (costurile cu infiintarea unei societati noi se ridica la aproximativ 1.000 RON (10 milioane de lei)

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play