Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Este munca in schimburi periculoasa pentru sanatate?

in Diverse

Procentul persoanelor din campul muncii care lucreaza in schimburi in Germania este de aproximativ 15%. Munca in schimburi inseamna o schema de lucru care se abate de la ritmul normal de 8 ore pe zi incepand de dimineata, de luni pana vineri. In timp ce munca in schimburile 1 si 2 afecteaza considerabil ritmul normal de veghe si somn, schimbul de noapte il afecteaza in mod deosebit. Ceea ce este problematic in schimbul de noapte este faptul ca trupul trebuie sa lucreze intr-un timp in care functiile corporale, cum ar fi, de exemplu, temperatura si echilibrul hormonal, sunt “reglate’ pentru somn. In mod norml, noaptea, in care lipseste lumina zilei, este un timp de odihna a corpului. Functiile corporale sunt attenuate. In plus, psihicul este mai labil, omul face greseli, care afecteaza dispozitia launtrica.

In principiu, numarul cazurilor de dereglari ale somnului este mai mare la oamenii care lucreaza in schimburi decat la cei care au un ritm normal al zilei. Ins studiile mai recente arata ca aceasta diferenta devine tot mai mica. Desigur ca acest lucru se petrece din cauza sistemului imbunatatit de munca in schimburi, pe care l-au introdus multe firme pe baza consilierelor de psihologia muncii. Alte studii arata ca mai problematica decat munca in schimburi este alternarea acestora, trecerea de la un schimb la altul. Astfel, trecerea de la schimbul de noapte la cel de zi, si viceversa, aduce cea mai mare neliniste. Adesea inrautatirea trecatoare a calitatii somnului persoanelor care lucreaza in schimburi nu poate fi evitata in special cand se incepe acest tip de activitate sau dupa concediu. Este important insa faptul ca din aceasta reactie naturala la schimbarea ritmului de somn-veghe nu se dezvolta o dereglare evidenta a somnului.

Exista oameni care din cauza ca au un somn foarte usor si sunt foarte sensibili nu sunt potriviti pentru munca in schimburi, pentru ca ei reactioneaza foarte puternic la modificarea ritmului somn-veghe. De regula, astfel de persoane evita activitatile la care se lucreaza in schimburi.

Daca lucrati in schimburi trebuie sa acordati atentie urmatoarelor aspecte:

  • Inainte de schimbul de noapte, un somn de dupa-amiaza de una-doua ore poate anula nevoia de somn care se va instaura. Daca nu sunteti oboist si nu va este somn, nu are niciun rost sa va culcati, pentru ca mai rau va veti enerva pentru ca nu puteti adormi. Corpul poate renunta din cand in cand la cate o perioada de somn, fara sa apara consecinte corporale marcante.
  • Cand veniti de la schimbul 2 acordati-va timp si nu mergeti la culcare imediat. Cazul ideal ar fi sa existe un minimum de trei ore intre sfarsitul perioadei de lucru  din schimbul 2 si mersul la culcare, daca este posibill corpul trebuie sa se odihneasca. Trebuie insa sa respectati perioada dumneavoastra de somn de circa 7 ore.
  • Nu va expuneti la prea multa lumina inainte de somnul care urmeaza, dupa schimbul de noapte, deoarece lumina trezeste. Si prea multa lumina inainte de perioada de somn poate inrautati calitatea somnului.
  • In cazul in care lucrati in schimbul unu, sa nu va culcati prea devreme. Mergeti la culcare cand sunteti oboist. Si chiar daca acest lucru ar fi sa se intample mai tarziu, este intotdeauna mai bine sa dormiti incontinuu, chiar si un somn scurt, decat sa aveti un somn mai indelungat intretesut cu faze de trezire.
  • Folositi pentru odihna zilele in care nu lucrati in schimburi. Exista programe de lucru in schimburi care prevad cateva zile libere pe saptamana. Acestea ar trebui folosite pentru regenerare, si nu pentru alte activitati obositoare. Corpul are nevoie de odihna pentru a se reface.
loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Latest from Diverse

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web