Fotografia are multe calitati pentru care este considerata arta; aceasta face uz de o tehnica din ce in ce mai rafinata care cere un nivel inalt de cunostinte tehnice si artistice;
Principiile specifice de alcatuire estetica a imaginii fotografice:
1. Organizare in plan a imaginii: se face dupa principii devenite clasice, care au in vedere punerea in maximum de valoare. La aparatele obisnuite filmul are dimensiunea 24 x 36, raportul laturilor 2/3.
Linii si puncte forte ale imaginii:
-unind mijloacele laturilor cadrului obtinem axele de simetrie, iar intersectia lor da centrul de simetrie al cadrului;
-subiectul nu se plaseaza in centrul de simetrie al cadrului (excesul face sa scada importanta celorlalte elemente compozitionale ale imaginii;
-impartind fiecare latura a cadrului in 3 parti egale si unind punctele omologate pe lat opuse vom obtine un caroiaj da 4 drepte si 4 pct;
-ex: fotografiem balconul din Romeo si Julieta, suprapunem balconul peste punctul forte superior drept, iar pe Romeo pe punctul forte inferior stang, sau invers (preferabil prima varianta);
Linia orizontului
-trebuie evitata simetria;
-linia de orizont a unui peisaj marin nu se suprapune peste axa orizontala de simetrie a cadrului pentru a nu obliga ochiul sa priveasca de sus in jos, in loc sa o faca invers;
-ea trebuie suprapusa peste linia forte orizontala de mai jos a cadrului;
-subiectul sau elementul principal nu se plaseaza niciodata in marginile sau colturile cadrului imaginii.
2. In desfasurarea de adancime a subiectului distingem 3 planuri:
-prim planul e primul care se vede cand privim imaginea si cuprinde elementele compozitionale ale subiectului situate cel mai in fata;
-are rolul de a conduce privirea spre planul de mijloc, unde se afla, de obicei, subiectul;
-planul subiectului contine elementele compozitionale principale ale subiectului;
-fondul creeaza spatiul ambiental in care se desfasoara actiunea subiectului;
-rolul fundalului este sa scoata in evidenta subiectul, deci trebuie sa fie subordonat ca tonalitate si claritate.
Perspectiva
-ordinea spatiala si coloritul elementelor trebuie sa respecte niste reguli care sunt date de perspectiva;
-forma si marimea relativa a elementelor– perspectiva liniara;
-variatia tonalitatii culorilor– perspectiva aeriana.
Relieful (plastica imaginii)
-rezulta din jocul de lumini si umbre asupra volumelor proprii ale unui corp, dar lumina trebuie sa cada intr-un anume fel;
-maximul de relief se obtine cand umbrele sunt mai lungi, adica dimineata si seara;
-lumina de dupa amiaza da plasticitate mai accentuata, mai favorabila figurilor netede, candide, suave;
-lumina diminetii este mai favorabila fotografierii figurilor brazdate cu riduri.
Linii, suprafete, volume
-o imagine este alcatuita din linii drepte, frante, curbe sau ondulate;
-imbinarea acestor elemente grafice dau o senzatie estetica;
-liniile drepte: cu cat sunt mai lungi dau impresia de continuu, de monoton, de repaus; caracterul arborilor inalti, lucrurilor zvelte, trezeste ideea de maiestuos, de demnitate, stabilitate si severitate; orizontala – calm, liniste, nesfarsit.
-liniile inclinate dau accent dinamic imaginii; diagonala forte – stanga jos, dreapta sus, ideea de efort; diagonala slaba – ideea de coborare, este mai dinamica decat prima;
-liniile curbe dau imaginii gratie; cele curbate in jos au un caracter vesel, dau impresia de rapiditae; iar cele curbate in sus de tristete si resemnare;
-liniile frante, verticale si orizontale, dau impresia de energie, de asprime, apare efectul de ritm;
-liniile intrerupte – o fotografie nu trebuie a apara incompleta;
Suprafetele
-contribuie la tonalitatea psihologica a imaginii prin senzatia pe care o produce;
-suprafetele mari – statice si monotone;
-suprafetele mici – cu tonuri sau culori variate, insufletesc imaginea;
-suprafetele luminate – efect de calm, prietenos, sugereaza buna dispozitie;
-suprafetele intunecoase – posomorasc imaginea, dau un caracter grav, nelinistit;
-suprafetele triunghiulare – senzatii asemanatoare cu cele date de liniile frante.
Volumele
-suprafetele delimiteaza volume pe care jocul de umbre si lumini le scoate mai bine in relief
Culoarea
-se refera la senzatia subiectiva de culoare si la proprietatea unui corp de a fi colorat – acestea 2 avand comun faptul ca depind de lumina;
-culorile – calde(galben, portocaliu, rosu) si reci (albastru, verde, violet);
-fotografia – mijloc de comunicare intre oameni, trebuie sa informeze, sa educe, sa distreze.