Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Expresul Ghetarului, un tren de care nu ai cum sa nu te indragostesti

in Articole/Geografie/Turism

Opt ore in tren, faimosul Expres al Ghetarului, pornind de la St. Moritz, la 1775 metri altitudune, traversand munti si vai, coborand catre Zermatt, oras aflat la 1065 de metri deasupra nivelului marii, pe un traseu masurand 291 de kilometric. Opt ore de calatorie de la o statiune moderna catre alta, intr-un luxos vagon de clasa intai. Cu toate acestea, majoritatea calatorilor nu se imbarca doar pentru a ajunge din punctul A in punctul B, ci pentru excursia in sine, pentru ca traseul ofera peisaje din Alpii elvetieni care-ti taie respiratia: trecerea prin Oberalp Pass ( Pasul Inalt), la 2033 de metri este o adevarata aventura montana.

Glacier Express bei Preda

Der Glacier Express auf dem Landwasserviadukt bei Filisur. Bild: Tibert Keller

Expresul Ghetarului functioneaza de mai mult de o jumatate de secol si reprezinta triumful inginerilor elvetieni asupra Alpilor. Pe 20 iunie 1939, dupa ani de zile de greutati legate de instalarea caii ferate, de saparea tunelelor si ridicarea de viaducte, prima garnitura de tren a parcurs distanta dintre St. Moritz si Zermatt, tractata de o locomotiva cu abur. Doar din 1982, periculoasa cale montana a devenit suficient de sigura pentru a fi folosita si iarna, iar vagoanele de lux, niste saloane panoramice, au fost atasate trenului abia in 1993. Confortabilul tren expres reprezinta o investitie de 25 de milioane de franci elvetieni.

,,De fapt,Expresul Ghetarului nu exista “, marturiseste un expert din Berna. Pentru ca e vorba de trei asemenea trenuri ori, mai bine zis, despre trei companii private distincte care exploateaza trenul impreuna. Schimbarea locomotivei inseamna ca traseul urmator apartine unui alt proprietar. Compania Rhatische Bahn exploateaza calea ferata din St. Moritz, pana la Disentis, de unde intra in actiune Furka Oberalp Bahn, iar intre Visp si Zermatt trenul este preluat de BVZ Zermatt Bahn. Candva, calatorii schimbau literalmente trenul de doua ori si cumparau de trei ori bilete, ceea ce nu se mai intampla acum.

i

Aceasta simplificare s-a dovedit profitabila, pentru ca sunt din ce in ce mai multi amatori de oriunde, din lume, care, cu un singur bilet, parcurg toata ruta, printre munti si ghetari, iar locurile trebuie rezervate cu luni de zile inainte. Pe langa Expresul Ghetarului- cu vagoanele concepute de designerul italian Pininfarina, cunoscut pentru ca foloseste mari suprafete vitrate permitand admirarea peisajului din zonele inalte , acesta circuland pe aceiasi linie cu alte patru trenuri zilnic.

Calatoria incepe de la St.Moritz. Urcand cu 60 de kilometri pe ora, trenul circula prin Engadin, spre tunelul Albula. Ceva mai tarziu, in tunelul dintre Preda (1792 de metri altitudine) si Bergun (1376), portiune in care trenul coboara, poti intelege ce performanta deosebita au realizat constructorii elvetieni. Viaductul Landwasser de langa Filisur este, de asemenea o capodopera inginereasca, datand de la inceputul secolului al XX-lea si, imediat dupa aceasta localitate, ai prilejul sa admiri varful Lenzer Horn, inalt de 2900 de metri. Odata depasite fortaretele si castelele din imprejurimile Domlesch-ului, vine momentul pranzului luat la mese de lemn. Se serveste vin alb si rosu, in pahare special concepute, astfel sa nu se verse in timpul urcusului, transformandu-se in cele din urma in pretuite suveniruri. Apoi, in fata ochilor iti apare privelistea muntelui Galenstock, de 3585 de metri.

122

Dupa ce trece de canionul ingust al Rinului superior, prin Oberalp Pass, expresul depaseste cascada Furka, plonjand apoi in tunelul cu acelasi nume, lung de 15 kilometri. Curand dupa ce trenul iese din nou  in spatiu deschis, se pot vedea varful Weisshorn si lantul muntos Monte–Rosa, din apropierea Matterhorn-ului, care apare el insusi, abia in ultimul moment, inainte de intrarea in gara Zermatt. Epuizat parca de atata frumusete , calatorul coboara, dupa opt ore de drum, la inaltimi de circa 2000 de metri, dupa ce a parcurs 291 de kilometri, a trecut prin 90 de tuneluri si 291 de poduri si viaducte.

in1

 

in3

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Articole

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web