Inlcuim zaharul cu mierea?

in Agronomie

Simti deseori necesitatea de a manca „ceva dulce”? Desi dulciurile ofera o placere instantanee, consumul frecvent si in exces al acestora poate avea efecte grave asupra sanatatii tale. Cu atat mai mult, zaharul rafinat reprezinta un compus care, fara beneficii prea mari, te poate imbolnavi. Citeste in continuare pentru a afla care sunt alternativele naturale ale zaharului rafinat.

Date de biochimie

Glucoza, un monozaharid simplu, reprezinta cea mai importanta sursa de energie a celulelor corpului uman. Aceasta este absorbita cu usurinta in tubul digestiv, fiind capabila sa determine cresteri bruste ale glicemiei. Ca urmare a acestui varf al glicemiei se elibereaza insulina pentru a ajuta intrarea glucozei in celule. Consumul exagerat de glucoza duce la aparitia diabetului prin epuizarea resurselor de insulina ale pancreasului.

Fructoza, de asemenea un monozaharid simplu, necesita metabolizarea la nivel hepatic. Studiile au facut corelatii intre consumul excesiv de fructoza si aparitia obezitetiicresterea nivelelor trigliceridelor si colesterolului LDLsindromului metabolic.

Zaharoza este un dizaharid format din cate o molecula de glucoza si fructoza. Aceasta molecula trebuie descompusa in cele doua monozaharide, cu ajutorul enzimei zaharaza, pentru ca acestea sa poata fi absorbite in organism. Zaharoza reprezinta zaharul pe care il avem cu totii in bucatarie.

Ce alternative ai?

Pentru ca stim ca nu poti elimina zaharurile complet din dieta, iti propunem un truc: alege intotdeauna indulcitorii mai putin procesati. Si tine minte ca inlocuirea zaharului cu orice alt indulcitor natural nu te scuteste deconsumul moderat al acestuia.

Inlocuieste zaharul cu mierea

Poate cel mai cunoscut indulcitor natural, mierea este intotdeauna recomandata pentru prorietatile sale. In compozitia sa intra atat fructoza cat si glucoza, prima fiind intr-un procent mai mare. Ea este, in teorie, mai dulce decat zaharul, fiind necesara o cantitate mai mica pentru a indulci aceeasi cantitate de produs.

Beneficiile asupra sanatatii se refera la proprietatile antibacteriene si antioxidante. In plus, contine vitaminele B2 si B6 si este o sursa buna defier. 2 lingurite de miere reprezinta un aport caloric de 43 Kcal, fata de zahar, 33 kcal per 2 lingurite.

Mierea poate inlocui zaharul si atunci cand gatesti. Inlocuieste fiecare cana de zahar cu o jumatate de cana de miere, si nu uita sa reduci cantitatile de lichid ale retetei cu ¼ si temperatura cuptorului cu 4 grade C pentru a nu se rumeni excesiv.

Zaharul la copiii mai mari de 1 an

In cazul copiilor mai mari de un an exista o serie de alternative sanatoase la zahar. In primul rand trebuie sa stii ca nu toti inlocuitorii de zahar sunt optiuni mai sanatoase decat zaharul insusi. Exista o serie de indulcitori artificiali a caror utilizare este controversata. Zaharina, aspartamul, xilitolul, acesulfam-potasiul sau sucraloza sunt indulcitori artificiali, insa sunt departe de a fi alternative mai sanatoase decat zaharul.

Zaharul de palmier se obtine prin fierberea florilor de palmier. Se gaseste in comert fie sub forma de granule, asemanatoare zaharului tos, fie sub forma de batoane. Indicele glicemic este moderat. Ca numar de calorii este asemanator zaharului, dar este mai putin dulce. Este un substitut excelent pentru zahar in copturi sau in cazul marinatelor dulci. In cazul in care vrei sa folosesti zahar de palmier in copturi, tine cont de urmatoarea proportie: o cana de zahar este echivalenta cu o cana si o optime de zahar de palmier.

Indulcitorul din stevie se obtine din planta cu acelasi nume. In comert il poti gasi sub diferite forme: bucati, granulat, macinat sau in forma sa lichida. Indicele sau glicemic este subunitar si nu are nici o calorie, astfel incat nu afecteaza glicemia si productia de insulina. Prin urmare, este o alternativa viabila si in cazul celor care sufera de diabet. Stevia este folosita ca indulcitor mai adesea in bauturi racoritoare, lapte cu cacao, smoothie-uri, sucuri naturale, dar poate fi folosita si in cazul dulciurilor de casa facute la cuptor. In cazul in care vreti sa inlocuiti zaharul din placinta, inlocuiti o cana de zahar cu 0 lingura de indulcitor din stevie.

Retete dulciuri de casa pentru copii. Prepara-i copilului tau retete de dulciuri cu ingrediente atent alese fara adaos de coloranti si conservanti si daca este posibil chiar fara zahar.

Mierea contine in compozitia sa 3 zaharuri naturale: fructoza, glucoza si galactoza. Indexul sau glicemic este moderat, dar este bogata in vitamine si este mult mai dulce decat zaharul. Mierea se potriveste de minune in bauturi reci sau caldute, sau pentru ungerea copturilor. Trebuie sa ai in vedere insa cateva aspecte. Primul este acela ca mierea se foloseste cruda, nu se incalzeste niciodata mai mult de 40 de grade. Apoi, niciodata sa nu administrezi miere unui bebelus cu varsta mai mica de un an din cauza riscului de botulism. Si, in final, ai grija de unde cumperi mierea, pentru ca exista pe piata destule produse contrafacute, care contin sirop de zahar in loc de miere.

Indulcitorul din agava este obtinut prin fierberea sevei galbui maronii. Indicele glicemic este mic, iar in compozitia sa intra fructoza si doar 8% glucoza. Numarul de calorii este asemanator zaharului, dar este un pic mai putin dulce. Se poate folosi cu succes atat in bauturi proaspete cat si in dulciuri coapte. In principiu, o cana de zahar se inlocuieste cu trei sferturi de cana de indulcitor de agava.

Siropul de artar se obtine din seva artarilor. Compusul sau principal este reprezentat de sucroza. Indicele glicemic este ridicat, dar siropul este bogat in zinc si mangan. In cazul dulciurilor facute la cuptor, siropul de artar este o alternativa excelenta, insa diabeticii ar trebui sa evite sa il foloseasca. O cana de zahar se inlocuieste cu trei sferturi de cana de sirop de artar.

Desi exista alternative dulci mai sanatoase decat zaharul, trebuie sa tii minte ca cele mai sanatoase deserturi raman totusi fructele. Copiii iubesc dulciurile, insa ele creeaza un anumit soi de dependenta pe care este bine sa o eviti. In plus, nu folosi niciodata dulcele ca pe o recompensa, deoarece asa se pun bazele unei relatii nesanatoase cu mancarea in cazul viitorului adult.

Utilizarea mierii in preparate fierbinti poate rezulta intr-un produs nesanatos pentru organism. Mierea este cel mai sanatos a fi consumata neincalzita pentru ca nu doar ca isi pierde din proprietati, dar poate deveni chiar periculoasa.

 

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play