Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

METODE DE LUPTA IMPOTRIVA NOULUI COD RUTIER SI A ORGANULUI

in Evenimente

Ce drepturi aveti in fata organului de prevenire si control rutier

1. Trebuie sa se prezinte (ai dreptul sa-i ceri legitimatia, sa ti-o arate. Pe care este inscris numarul sau… e foarte folositor acesta…).

Legea 218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române prevede:

ART. 41
(1) În exercitarea atribuţiilor de serviciu poliţistul este obligat să prezinte insigna sau legitimaţia de serviciu, după caz, pentru a-şi face cunoscută, în prealabil, calitatea, cu excepţia situaţiilor în care rezultatul intervenţiei sau siguranţa ulterioară a poliţistului ar fi periclitată.

În concluzie, poliţistul este obligat să se legitimeze doar dacă nu are în piept insigna, în caz contrar nu mai e obligat să prezinte şi legitimaţia de serviciu, iar din ce am văzut cu toţii în ultimii ani în special poliţiştii rutieri din cadrul Poliţiei Rutiere au pe lângă insigna de poliţist şi un ecuson cu numele.

Primul lucru pe care trebuie sa il faca politistul este sa se prezinte, iar soferul oprit are dreptul sa ii ceara acestuia o legitimatie. De asemenea, omul legii trebuie sa spuna motivul pentru care a oprit conducatoruil auto in trafic.

Acesta a mai aratat ca exista mai multe situatii in care conducatorii pot fi opriti in trafic, si anume atunci cand politistul constata incalcarea unei reguli de circulatie, atunci cand exista informatii ca autovehiculul respectiv transporta bunuri ori valori obtinute in mod ilegal ori persoanele din masina au comis ilegalitati. De asemenea, in situatiile in care este vorba despre o actiune organizata a politistilor rutieri pe diverse tematici, situatie in care acestia vor comunica acest lucru.

Mesajul mai arata ca actele se cer numai pe un motiv si ca legea nu mai permite oprirea masinilor in trafic, iar apoi sa se caute motive de amenda.

“Asa este, insa, daca agentul de circulatie constata si alte abateri, el poate aplica amenda si pentru acestea”, a completat comisar Gherman.

Mai mult, el spune ca daca abaterea a fost inregistrata, imaginile nu pot fi derulate pentru a fi prezentate contravenientului.

2. Sa-ti spuna motivul opririi (care este motivul:  filtru organizat, sa zicem, alcool, benzina sau dude).

Hotărârea Guvernului nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice

Art. 182. – (1) Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează prin executarea semnalelor regulamentare de către poliţistul rutier sau, după caz, de către poliţistul de frontieră, atunci când constată încălcări ale normelor rutiere ori în situaţia în care există indicii temeinice despre săvârşirea unei contravenţii ori a unei fapte de natură penală, pentru identificarea persoanelor care au comis astfel de fapte şi a bunurilor care fac obiectul urmăririi, precum şi pentru verificarea deţinerii de către conducătorii vehiculelor a documentelor prevăzute de lege. Oprirea vehiculelor pe drumurile publice se realizează şi în condiţiile producerii unor calamităţi naturale, dezastre sau a altor situaţii care pun în pericol siguranţa circulaţiei.

“Da, asa este, nu pot fi opriti in trafic fara un motiv”, spune comisar Dorin Gherman, seful Serviciului Politiei Rutiere Maramures.

3. Daca este filtru, ai dreptul sa ceri ordinul de serviciu in care trebuie sa se regaseasca data si intre ce ore au voie sa faca filtru, strazile pe care actioneaza si numele persoanelor care participa din echipaj.

Dacă căutăm în legislaţie vom găsi definiţia „ordinului de serviciu” ce spune că este o dispoziţie scrisă dată de conducerea unei unităţi prin care se cere uneia sau mai multor persoane salariate să efectueze anumite acţiuni, pe o perioadă determinată în afara sarcinilor curente de muncă ale compartimentelor din care fac parte persoanele respective. Ori controlul autovehiculelor face parte din sarcinile curente ale poliţistului rutier.

În plus, chestiunile ce ţin de locul, data şi activităţile ce le desfăşoară poliţistul sunt dispoziţii interne cu caracter secret, ce pot fi verificate doar de şefii acestuia. Deci in instanta se poate verifica acest aspect daca se considera ca agentul a facut un abuz.

“Este perfect legal, insa soferii ar trebui sa stie si ca in acelasi timp poate exista un caz cu adevarat de urgenta, iar parerea mea este ca nu ar trebui sa foloseasca aceasta posibilitate decat daca intr-adevar, le-ar fi pusa viata in pericol”, a mai spus comisar Gherman. El a mai confirmat, de asemenea, ca soferii pot solicita politistului atestatul care ii permite sa lucreze pe o masina radar, o copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului, dar si o legitimatie care ii da dreptul de a conduce o masina a ministerului de interne. Chiar daca aceasta din urma cerinta, spune el, este neconcludenta pentru un conducator auto.

4. Actele se cer pe un motiv (legea nu mai permite sa se opreasca masini si apoi sa se caute motive de amenda).

Costatarea unor abateri ce încalcă normele legale se poate face oricând, nu există nicio restricţie în acest sens. NU există nicio astfel de prevedere legală in acest sens.

5. Deci, la oprire, se comunica soferului motivul si nu poti fi sanctionat decat pe acel motiv(asta daca nu cumva ai portbagajul plin cu arme si doua cadavre legate la spate). Hm… Logic!

“Asa este, insa, daca agentul de circulatie constata si alte abateri, el poate aplica amenda si pentru acestea”, a completat comisar Gherman.

6. La amenda ai doua locuri unde semnezi: unul prin care recunosti fapta si al doilea ca iei la cunostinta de amenda. Deci… puteti sa semnati ca luati la cunostinta de amenda… Dar sa nu recunasteti fapta, si sa-l convocati la Tribunal sub asistenta juridica pe dumnealui.

Procesului verbal de constatare a contravenţiei nu are nicio rubrică specială pentru a recunoaşte fapta, există doar rubrica „Alte menţiuni” unde contravenientul poate solicita consemnarea opiniilor sale cu privire la conţinutul actului de constatare, cum sunt eventualele obiectiuni sau completări, etc.  Mai jos pe tipizat contravenientul semnează pentru că a luat la cunoştinţă despre conţinutul procesului verbal şi în baza acestei semnături primeşte o copie a procesului verbal.

Despre „convocarea la Tribunal” nu pot să spun decât că este o stupiditate, pentru că poliţistul care întocmeşte procesul verbal nu are calitate procesuală în cazul contestaţiei procesului verbal, parte într-un asemenea proces este instituţia din care acesta face parte, respectiv unitatea/subunitatea de poliţie.

“Daca semneaza procesul verbal inseamna ca a luat la cunostinta sanctiunea ce i-a fost aplicata si nu ca isi recunoaste vina”, a spus comisarul. Mai mult, a aratat ca in cazul in care contravenientul nu a semnat procesul verbal, documentul ajunge, totusi, acasa prin posta. Numai ca acesta ar putea ajunge la destinatar cu intarziere, astfel ca termenul pentru contestare in instanta de 15 zile ar putea fi depasit.

Citeste si: OBLIGAŢIILE POLIŢISTULUI DE LA RUTIER ATUNCI CÂND OPREŞTE MAŞINI ÎN TRAFIC

7. CEL MAI IMPORTANT: ori de cate ori aveti un necaz cu politia, fie noapte, fie zi, puteti sa sunati la 112 (Apel National de Urgenta) si sa spuneti ca sunteti <abuzat> de echipajul X. In maximum 10 minute( in Capitala) apare un echipaj de la “Capitala” si astia nu se uita ca sunt colegi de-ai lor, vor face imediat un raport. Care poate fi totusi util la Tribunal…

Art. 32 din O.U.G. 34/2008
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) apelarea abuziva a numarului unic pentru apeluri de urgenta 112, cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei;

Tot în acest act normativ este prevăzut faptul că apelarea la numărul de urgenţă 112 se face NUMAI pentru situaţii de urgenţă. Faptul că eşti oprit de un poliţist pentru control NU este o situaţie de urgenţă, puteţi vedea aici: Ce este o situaţie de urgenţă.

“Este perfect legal, insa soferii ar trebui sa stie si ca in acelasi timp poate exista un caz cu adevarat de urgenta, iar parerea mea este ca nu ar trebui sa foloseasca aceasta posibilitate decat daca intr-adevar, le-ar fi pusa viata in pericol”, a mai spus comisar Gherman. El a mai confirmat, de asemenea, ca soferii pot solicita politistului atestatul care ii permite sa lucreze pe o masina radar, o copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului, dar si o legitimatie care ii da dreptul de a conduce o masina a ministerului de interne. Chiar daca aceasta din urma cerinta, spune el, este neconcludenta pentru un conducator auto.

8. Fiti intelegatori cu politistul… Totusi, sta pe strada de atata timp (asta daca nu incepe sa abereze), sunt, mai nou. Politistii de pe radare nu mai au voie sa dea filmul inapoi. Deci, daca va opresc si stiti ca nu ati comis-o prea rau, le cereti ferm sa va arate:

A. Legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe masina de radar… Sa aiba vizele la zi.

B. Copie dupa certificatul metrologic al aparatului radar cu modelul si seria aparatului.

C. Legitimatia care atesta faptul ca are dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne… Sa fie vizata.

D. Daca mai fac scandal, le cereti sa va arate “ordinul de serviciu”… Este un fel de foaie de parcurs in care scrie unde au voie sa isi desfasoare activitatea respectiva.

Aceste acte trebuie sa fie intotdeauna asupra agentului de pe radar… Dar faptul ca-I mai intrebi de ele de cele mai multe ori duce la un… simplu <Avertisment>… Pentru tine, pentru ca… Ghiciti?

De multe ori, aceste acte nu prea se gasesc la “Nea ECHIPAJ-ul”…

În privinţa acestor documente „legitimatia care atesta ca au dreptul de a lucra pe radar” ori „legitimaţia care atestă dreptul de a conduce masina Ministerului de Interne” şi copia după certificatul metrologic, sunt doar afirmaţii infantile, similare cu cea privind „ordinul de serviciu” pentru că e logic pentru orice om lucid că asemenea documente au caracter intern, iar verificarea lor se face de şeful ierarhic al poliţistului.

Certificatul de verificare metrologică se poate solicita doar de instanţa de judecată în cazul în care contravenientul formulează contestaţie împotriva procesului verbal, iar acest document se trimite în copie instanţei, în niciun caz conducătorului auto sancţionat.

Citeste si: Model de plângere împotriva amenzilor aplicate de Poliția Locală la regimul circulației rutiere

In continuare prezentam un caz real!

A fost tras pe dreapta şi rugat să prezinte actele la control. De aici a pornit un adevărat circ, şoferul hotărând să facă pe durul, întrucât are drepturi, refuzând să dea curs cererilor omului legii, precum să coboare din autoturism sau să-l lase să-i controleze interiorul maşinii. Toată scena a fost filmată şi postată pe internet, de unde au şi început părerile pro sau contra. Pentru a se spulbera toate ideile lansate, şeful Poliţiei Rutiere Constanţa, Ciprian Sobaru, a explicat cum stau lucrurile, care sunt obligaţiile şi drepturile unui participant la trafic, oprit pentru control.

Reporter: În ce condiţii poate fi un autoturism tras pe dreapta?

Ciprian Sobaru: Poliţistului rutier îi este interzis să oprească un vehicul pentru control atât timp cât conducătorul auto nu a încălcat o regulă de circulaţie sau nu există indicii că ar fi încălcat o regulă de circulaţie sau a săvârşit o faptă antisocială. Excepţie fac acele acţiuni tematice organizate de Poliţia Rutieră sau de către o altă unitate de Poliţie, cum ar fi acţiunea tematică pe linia consumului de băuturi alcoolice. Nu ai de unde să ştii dacă a consumat sau nu atât timp cât nu testezi conducătorul auto. Şi mai sunt şi alte acţiuni.

Rep.: Dar cum se poate proba că şoferul respectiv a fost oprit pentru ceva anume? Pentru că, în clip-ul dat ca exemplu, şoferul spunea că nu este vorba despre aceeaşi maşină.

C.S.: Am zis la un moment dat că este vorba de indicii. Nu trebuie ceva în mod concret să poţi face un control cu privire la un autovehicul sau să scoţi din trafic un autovehicul pentru control.

Rep.: Care sunt obligaţiile şoferului în momentul în care este tras pe dreapta?

C.S.: În primul rând trebuie să rămână în autovehicul, nu să coboare, decât la solicitarea poliţistului şi trebuie să prezinte pentru control documentele pe care i le cere poliţistul: actul de indentitate, permisul de conducere, poliţa de asigurare, certificatul de înmatriculare şi alte documente, precum rovigneta, dovada achitării taxei de drum pentru drumuri judeţene.

Rep.: Are voie poliţistul rutier să efectueze un control autoturismului?

C.S.: Da, are voie, pentru că autovehiculul nu intră în categoria locuinţelor, unde să fie necesar un mandat de percheziţie.

Rep.: În momentul în care i se solicită şoferului să coboare din autoturism şi nu vrea, ce se întâmplă?

C.S.: În momentul în care un conducător auto intră în contact cu un poliţist, el este obligat să facă tot ceea ce poliţistul îi solicită în limita respectării legii. Dacă poliţistul îi solicită să coboare din autoturism, trebuie să coboare. Dacă îi solicită să scoată autoturismul în afara părţii carosabile, îl scoate. Dacă îi solicită documentele, este obligat să le prezinte. Iar dacă spune că nu le are şi se dovedeşte că le are, săvârşeşte o altă abatere şi nerespectare a indicaţiilor şi semnificaţiilor poliţistului rutier.

Rep.: Care este rolul martorului asistent?

C.S.: Martorul asistent nu este martorul ocular întotdeauna. El este prevăzut şi în domeniul penal şi în cel contravenţional, este o persoană obiectivă, nu este nici din partea Poliţiei, nici din partea persoanei faţă de care se iau măsuri, ci pur şi simplu rolul ei este să certifice faptul că cele consemnate într-un document de către poliţist sunt reale atât timp cât el a asistat la ce s-a înscris acolo. Dacă nu a asistat, atunci doar certifică faptul că respectivul document a fost întocmit de către un poliţist.

Rep.: Când poate trece un poliţist la imobilizarea şoferului?

C.S.: În situaţia în care o persoană, indiferent că este conducător auto, pasager, sau pur şi simplu un pieton, şi aici sunt reguli nu doar pentru Poliţia Rutieră ci şi pentru Poliţie în general, poliţistul poate proceda la imobilizarea persoanei respective, poate folosi şi mijloacele din dotarea sa, mă refer aici la cătuşe, la spray paralizant, la baston. Au dreptul de a folosi toate aceste mijloace şi de a imobiliza persoana respectivă, când aceasta este fie agresivă, fie nu se supune controlului poliţistului. Sunt mai multe condiţii.

Ce risca la Constanţa şoferul care a făcut pe viteazul la Suceava

După ce s-au lămurit aspectele generale, legate de obligaţiile şoferilor în momentul în care sunt traşi pe dreapta, revenim strict la cazul de la Suceava şi la ce anume riscă respectivul şofer întrucât a refuzat să colaboreze. „Nu ştiu ce măsuri au luat cei de la Suceava, dar vă spun că dacă s-ar întâmpla la noi, în primul rând ar putea fi sancţionat contravenţional pentru că a refuzat să se legitimeze, se vede pe filmare că nu vrea să arate actele, poate fi sancţionat contravenţional pentru injurii. Se poate ajunge şi la întocmirea unui dosar penal pentru sfidarea autorităţilor sau ultraj. I se poate reţine şi permisul de conducere pentru nerespectarea indicaţiilor poliţistului rutier, care i-a solicitat să coboare din autoturism, să permită controlul în autovehicul. În general, aici sunt mai multe contravenţii şi infracţiuni unde poate fi încadrat, tocmai de aceea fiecare situaţie trebuie tratată în parte”, a spus şeful Serviciului Rutier Constanţa, Ciprian Sobaru.

Citeste si: Viral pe internet! Politist pus la punct de un sofer! A plecat, fara a-l mai amenda pe sofer.

Liliana CHIRU

– See more at: http://www.replicaonline.ro

DISTRIBUIE DACA CONSIDERI UTIL ACEST ARTICOL!

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Evenimente

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web