Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Patru pasi pentru a scapa de sentimentul de rusine

in Psihologie

Putem recurge la un truc din neurostiinte pentru a scapa de sentimentul de rusine care activeaza la nivelul creierului reactia de tipul “lupta sau fugi”. Totul tine de autoconservare.

Intr- astfel de situatie resursele se indreapta in zonele de stres ale creierului. In acest timp este dificil sa ai mintea limpede, sa ai o viziune clara asupra lucrurilor, sa fii sincer cu ceilalti in privinta a ceea ce gandesti si simti. S-ar putea sa nu fii sincer nici cu tine.

Trebuie sa intelegi ce se intampla de fapt. Odata ce stii acest lucru, iti poti convinge usor creierul sa adopte o alta atitudine.

Asadar, avand in vedere acest lucru, iata care sunt cei patru pasi de urmat pentru a scapa de sentimentul de rusine:

  1. Scapa de stres cu ajutorul introspectiei!

A incerca sa treci peste rusine te poate ajuta sa iti atingi scopul. Rusinea ne face sa ne simtim intr-un mod total nepotrivit. Pare ceva personal, dar, daca stim ca si ceillati traiesc aceleasi senzatii sau stari, rusinea scade din intensitate. La acest lucru se refera introspectia in cazul de fata. Astfel, reactia de raspuns de tipul “lupta sau fugi” nu se activeaza la nivelul creierului, iar noi reusim sa ne destindem putin.

Rusinea este ceva firesc, natural. De fapt, este unul dintre cele mai firesti lucruri legate de natura umana. Cu totii o simtim. Doar ca cei mai multi nu vor sa o recunoasca. Se tem ca nu vor fi acceptati.

  1. Extrage acest “eu sunt”!

Acesta este un exercitiu de rationament in privinta rusinii. Este totodata un exercitiu al autocompasiunii. In momentul in care incetezi sa te definesti prin actiunile pe care le intreprinzi si prin aspectul tau fizic, vei incepe sa te intelegi mai bine. Autocompasiunea este un rezultat firesc.

O zona-cheie a creierului in ceea ce priveste empatia si compasiunea se numeste insula. Aceasta se afla la jumatatea distantei dintre zonele supravietuirii, active cand suntem stresati si ne simtim rusinati de ceva, si cortexul prefrontal, care reprezinta zona ce controleaza concentrarea si care ne ajuta sa ne straduim, sa facem eforturi. Extragand acest “eu sunt” care stimuleaza empatia si compasiunea vom putea trece de la etapa de supravietuire la etapa de progres.

  1. Alunga rusinea prin dans!

Acest pas poate fi chiar unul foarte distractive. Pur si simplu putem alunga rusinea prin dans. Exista un “dans al victoriei” care ne ajuta sa dislocam resursele si energia din zonele de supravietuire de tipul “lupta sau fugi” ale creierului catre zonele de empatie si gandire superioara, precum cortexul prefrontal.

Poti folosi aceasta strategie in doua moduri:

  • Dupa ce ai terminat exercitiul “Extragerea lui <eu sunt>”, poti incepe sa dansezi un dans al sarbataoririi, al victoriei. Fa-o cu inima deschisa si fii pozitiv. Astfel, aduci un suflu pozitiv noilor tale introspectii, mutand resursele neuronale catre coretxul prefrontal.
  • Atunci cand iti este rusine de ceva si nu te simti suficient de prezent din punct de vedere mental pentru a indeparta stresul prin introspective sau prin exagerarea lui “eu sunt”, incepi sa dansezi , chiar si daca este vorba doar de un dans prostesc. Si chia rasa trebuie sa fie! Continua sa dansezi pana fie izbucnesti in ras, fie zambesti larg. Daca dansul este unul cu adevarat prostesc, nu va dura mult.

Sfat:  asigura-te ca esti singur atunci cand faci asta.

 

  1. Cere ajutor!

Nu este ceva in neregula sa recunoastem ca suntem rusinati sau stanjeniti intr-un anumit moment. Cu totii simtim asa uneori. A cere ajutorul celorlalti ne poate apropia de acestia si le poate oferi si lor sansa de a fi empatici, intelegatori, sau chiar sinceri cu noi.

 

Minimalizeaza problema!

Dupa cum stii deja, creierul nu face distinctia intre real si imaginar. Gandeste-te la un moment stanjenitor prin care ai trecut. Acum, minimizeaza-l! Inchipuieste-ti-l ca fiind mic si insignificant. Poti folosi mainile pentru a-l micsora. Imagineaza-ti scena in care acest eveniment se face tot mai mic, pana ajunge pur si simplu, nesemnificativ de mic. Redu sunetul pana cand devine un simplu “scartait” Creierul nostru va interpreta asta ca pe o diminuare considerabila a importantei evenimentului respective.

Evenimentele importante, semnificative sunt in mintea noastra mari, de amploare. Ele par reale si ni le putem inchipui in cele mai mici detalii, de regula in colori insotite de sunete pe masura. In schimb, e mai greu sa iti amintesti in detaliu evenimentele mai putin semnificative. Cu cat un eveniment este in mintea noastra mai important si mai bogat in detalii, cu atat semnificatia pe care i-o atribuim este mai mare.

Asadar, incearca sa micsorezi importanta sau amploarea evenimentelor care te-au facut sa te rusinezi! Asta nu inseamna ca le ignore sau ca te preface ca nu a avut loc niciodata, ci doar iti educi creierul sa le perceapa ca si cand ele  nu ar reprezenta mare lucru pentru tine.

Este posibil sa ai nevoie sa repeti acest proces de mai multe ori, pentru ca formula sa functioneze cu adevarat.

 

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Psihologie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web