Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

PROBLEMATICA METODICII DESIGNULUI

in Arta

Metoda designului clasic schitata in 1970 de catre Christopher Jones-“Design Methods”

 

 
-designul contemporan se poate disocia in: analiza procesului de design (APD) si metodele designului;

 

-APD- defineste designul, obiectivele sale si profesia

 

-metodele clasice erau cele consacrate de evolutia mestesugurilor si designul pe baza de desen (desen tehnic si design arhitectural)

 

-metodele noi elaborate fata de cele clasice sunt argumentate de noile realitati si incercau sa dezvaluie gandirea intima a specialistilor in design

 

-existau 3 criterii de evaluare a noilor metode de evaluare: al creativitatii, al rationalitatii si al controlului procesului de design. Prin stimularea creativitatii a aparut brainstorming-ul si sinectica (input-circuit decantor-output). Comune acestor metode ar fi obiectivele, variabilele si criteriile fixate dinainte.

 

-problema de proiectare in design poate fi defalcata in subansambluri insa nu intotdeauna fara a afecta performanta, pretul, greutatea, aspectul interactiunilor dintre componente. Aceasta dependenta intre componente duce la o activitate circulara cand de fapt se doreste linearitatea fara bucle informationale repetate

 

-o trecere unica liniara ideala ar arata astfel: identificarea tuturor variabilelor importante, relatiilor intre ele, maximalizarea variabilelor de iesire. Pt aceasta metoda liniara este nevoie de previziune insa nu se reuseste intotdeauna eliminarea imposibila a neprevazutului

 

-criterii pt controlul proiectelor de design: identificarea si analizarea deciziilor critice, corelarea cheltuielilor de cercetare si design cu penalizari pt decizii gresite, corelarea activit de design cu oamenii ce trebuie sa le realizeze, identificarea surselor de informatii utilizate, explorarea interdependentei dintre produs si mediul ambiant.

 

– principalul element din trecut al procesului de design si anume desenul la scara, nu mai raspundea metodelor noi, fiind nevoie de un proces nou, coerent: automatizarea procesului de proiectare prin transpunerea intr-un program pe calculator

 

-s-a incercat descompunerea metodei clasice si reasamblarea ce a dus la viziunea unui proces in 3 etape: divergenta, transformarea, convergenta. Principala consecinta a acestui demers a fost ca a facut publica gandirea proiectantului: tipul intuitiv-cutia neagra, tipul rational-cutia de sticla, tipul procedural-gandire despre gandire

 

-reconstituirea procesului de design s-a bazat pe utilizarea computerului, cooptarea tuturor celor implicati in proiect, reunirea divergentei si convergentei prin interfetele grafice ale calculatorului

 

-astfel metodele in design au fost clasificate dupa gradul de preplanificare si dupa config cercetarilor: preplanificate (liniare), adaptative (cu bucle ciclice) ramificate, incrementale

 

-au rezultat 6 sectiuni care grupau aceste metode:

 

 

a. strategii prestabilite (convergenta)-cercetare sistemica, analiza valorilor, ingineria sistemelor, proiectarea sistemelor om-masina, cercetarea limitelor, strategia acumulativa tip Page;

 

 

b. controlul strategiei- comutarea strategiei (gandirea spontana influenteaa gandirea planificata si invers), metoda fundamentala de design a lui Matchet;

 

 

c. metode de explorare a situatiilor de design (divergente): stabilirea obiectivelor, cercetarea bibliografiei, cercetarea vizuala a incompatibilitatilor, culegerea informatiilor de la utilizatori, formularea de chestionare, cercetarea comportarii utilizatorilor, testarea sistemica, alegerea scarilor de masura, ordonarea si reducerea datelor;

 

 

d. metode pt cautarea ideilor-brainstorming, metoda sinectica, inlaturarea blocajelor mentale, diagrame morfologice;

 

 

e. metode pt cercetarea structurii metodelor (transformarea)- matrici de interactiune, retele de interactiune, analiza ariilor de decizie interconectate, transformarea sistemelor, inovarea prin deplasarea limitelor, inovarea functionala, metoda Alexander pt determinarea componentelor, clasificarea informatiilor de design;

 

 

f. metode de evaluare (convergenta)- liste de verificare, alegerea criteriilor de selectare, ierahizare si evaluare, scrierea specificatiilor, indicele gradului de fiabilitate

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Arta

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web