SCRISOARE DESCHISĂ din partea Partidului „Democratie Directa Romania”, adresata Presedintelui Romaniei, dl. Klaus Werner Iohannis.

in Politic/Stiri online de
SCRISOARE DESCHISĂ

Stimate domnule Președinte,

Partidul ”Democrație Directă România” a luat act de decizia Comisiei Europene și a Canadei de
a semna Acordul Economic și Comercial Curpinzător (CETA) între UE, statele membre UE și
Canada, fapt care a avansat respectivul acord la faza de ratificare de către statele membre ale UE.
Conform legii 590 / 2003 privind tratatele internaționale, România va ratifica acest acord
printr-o procedură parlamentară, care în opinia noastră reprezintă doar un procedeu tehnic,
formal de acceptare a CETA fără a avea la bază consultări interne de specialitate și / sau
consultări publice. Deși din păcate Constituția României nu prevede obligativitatea acestor
consultări publice, având în vedere discuțiile din spațiul European și Canadian premergătoare
stadiului actual de ratificare și numeroasele critici aduse CETA precum și faptul că textul final al
acordului a fost făcut public abia în cursul acestei luni, vă rugăm să vă exercitați dreptul
constituțional și legal precum și să vă îndepliniți obligația morală față de România de a demara
procedurile necesare supunerii votului popular a ratificării acestui acord. Conform art. 2 alin. c și
art. 11 din legea 3 / 2000 ”Președintele României poate cere poporului să își exprime voința prin
referendum cu privire la probleme de interes național”.
Pentru a motiva caracterul de importanță națională a CETA, pe lângă prevederile art. 12 litera
e ”încheierea, semnarea sau ratificarea unor acte internaționale pe durată nelimitată sau pe o
perioada mai mare de 10 ani”, vă prezentăm câteva motive evidente ce reies din textul acordului,
chiar și aruncând doar o privire generală asupra lui:
- Legislația muncii și protecția salariaților nu sunt protejate corespunzător; art. 23.4.3 deși
prevede că “niciuna dintre părti nu va încălca legislația muncii în vederea încurajării
comerțului sau investițiilor”, nu are nici un mecanism de implementare sau sancțiuni pentru
nerespectarea lui, deci un investitor poate incălca liniștit drepturile salariaților sau chiar să
foloseasca munca la negru, fără a putea fi tras la răspundere sub incidența CETA. De
asemenea, există studii științifice care demonstrează că CETA va duce la o creștere a
profiturilor corporațiilor pe baza scăderii veniturilor salariaților. Un astfel de studiu se poate
găsi la adresa http://www.ase.tufts.edu/gdae/policy_research/ceta_simulations.html fiind
întocmit de Institutul pentru Dezvoltare Globală și Mediu din cadrul prestigioasei universități
americane Tufts
- Protecția mediului suferă de aceleași lacune ca și protecția muncii; deși limbajul folosit este
favorabil mediului natural, totuși efectele juridice sunt aproape zero, neexistând nici un
mecanism juridic care să poata trage la răspundere partea care ar încălca legile de mediu.
Principiul juridic care va fi aplicat va fi cel prin care trebuie demonstrat “științific” că un
produs sau o investiție dăunează mediului pentru a fi eliminat(ă), și nu principiul
precauțiunii prin care un investitor trebuie să aducă dovezi că activitatea sa este conformă
cu prevederile legale înainte de începerea activității sau lansării produsului respectiv (art.
24.11.2C si 25.2.2B)
- Art. 8.27 referitor la constituirea Tribunalului Internațional cu competență în rezolvarea
litigiilor născute ca urmare a CETA între state și investitori constituie un grav atac asupra
Justiției naționale și deci a suveranității statului de drept, conform Constituției României.
Funcția de judecător al acestui tribunal poat sa fie ocupată inclusiv de către juriști care au
“experiență în legile internaționale”, ducând în derizoriu principiile competenței pentru
ocuparea unei funcții de așa importanță, mai ales că urmează să judece cauze de miliarde
de euro. Mai mult decât atât, acești judecători nu au un salar fix ci vor fi plătiți conform
regulilor stabilite prin “regulile administrative și financiare ale convenției ICSID (Centrul
Internațional pentru Rezolvarea Disputelor referitoare la Investiții)” din cadrul Băncii
Mondiale, adică vor primi o indemizație zilnică pe durata procesului. Mai clar, cu cât vor fi
mai multe procese și mai lungi, cu atât judecătorii vor încasa mai mulți bani, ceea ce este
total inacceptabil într-un sistem de judecată imparțial și independent.
- CETA discriminează companiile autohtone prin prevederea ca doar investitorii străini să se
poată adresa acestui Tribunal. Cu alte cuvinte, o firmă românească care face investiții în
România și este în concurență directă cu un investitor canadian, nu poate apela la
prevederile CETA pe când compania canadiană poate.
- Sintagma “compensația datorată unui investitor va fi determinată printr-o analiză obiectivă
făcută de Tribunal și nu poate fi mai mare decât pierderea suferită de acesta” din Declarația
Interpretativă (care este parte din Tratat) nu definește exact și fără echivoc ce înseamnă
“pierdere” ori în practica dreptului comercial internațional, veniturile viitoare estimate sunt
mai întotdeauna cuprinse în această “pierdere”. Astfel, se deschide calea unor plăți
compensatorii imense datorate de state către investitori, practic putându-se ajunge la o
situație ridicolă în care o corporație să ceară falimentul unui stat pentru imposibilitatea
achitării unei astfel de compensații.
În speranța că veți analiza cu cea mai mare atenție toate aceste aspecte sesizate pe scurt de
noi cât și pe larg de diverse alte asociații, partide politice, cetățeni și alte organisme europene dea
lungul și în cursul discuțiilor pe marginea CETA și că veți da curs favorabil cererii legitime a
poporului român de a fi consultat printr-un referendum, vă mulțumim anticipat.
Biroul Executiv al Partidului Democrație Directă România
loading...

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Ultimile din Politic

Close
Mergi SUS

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web