Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Zamolxis,zeul getilor

in Istorie

Zamolxe-1

ZAMOLXIS, ZEUL GEŢILOR
(Herodot, „Războaiele persane”, cartea 4, MELPOMENE, 93-96)

Zamolxis (Saitnoxis) a fost zeul suprem al geţilor (sau dacilor), un popor trac care trăia pe teritoriul ce include azi România, dar care se extindea mult mai mult spre Est şi NordEst. Singurele noastre informaţii mai importante privitoare la această oarecum enigmatică zeitate este textul citat mai jos. Oamenii de ştiinţă l-au interpretat pe Zamolxis ca pe zeul ceresc, o zeitate a morţii, Zeul-Misterelor, etc.

Dar înainte de a veni din Istru, mai întâi a subjugat Geţii, ce pretindeau să fie nemuritori. Tracii din Salmydessus şi din regiunea de mai sus a oraşelor Appolonia şi Mesambria, care se chema Cyrmaianae şi Nipsaei, s-au predat necondiţionat irezistibilului Darius, dar Geţii, care erau neînfricaţi şi nesupuşi dintre toţi tracii, au rezistat cu încăpăţânare şi au fost înrobiţi imediat.

Cât despre declaraţia lor despre faptul de a fi nemuritori, acesta este modul în care îl arătau ei: credeau că nu pot muri, însă acelaşi care va pieri se va duce la Zamolxis sau Gebeleizis, aşa cum îl denumeau unii dintre ei. O dată la cinci ani îl alegeau pe unul dintre ei şi îl trimiteau ca mesager la Zamolxis pentru a îi transmite acestuia nevoile lor. Modul de a trimite mesagerul era următorul: trei lănci erau ţinute de oameni numiţi special pentru a face acest lucru; alţii îl apucau pe mesager de mâini şi de picioare şi îl aruncau în cele trei suliţe. Dacă acesta murea pe loc însemna că zeul accepta sacrificiul, însă dacă acesta nu murea, era învinuit el însuşi, fiind acuzat de a fi un om impur de aceea un alt mesager era trimis în locul lui. În timp ce acesta încă trăia îi transmiteau mesajul. Deseori când trăznea şi fulgera aceiaşi traci aruncau săgeţi în înaltul cerului ca o ameninţare către zeu, necrezând în nici un alt zeu decât în al lor.

Eu însă am aflat de la grecii care se aventurau dincolo de Hellenspont şi Pontus că acest Zamolxis fusese un om care a fost o dată sclav în Samos, stăpânul lui fiind Pythagoras, fiul lui Mnesaarchus; acum, după ce a fost eliberat şi îmbogăţindu-se, s-a întors în propria ţară. Tracii de aici erau un popor sălbatic care trăia în triburi, dar acest Zamolxis aducea cu el obiceiuri ionice şi o formă de viaţă mai bogată decât cea a tracilor; fiindcă el a trăit alături de greci, mai ales unul dintre cei mai mari învăţaţi, Pitagora, el a ridicat o construcţie în interiorul căreia dădea mese şi serbări în cinstea şefilor tracilor spunându-le că vor trăi veşnic şi în belşug. În timp ce îi învăţa aceste doctrine, el îşi construia o cameră sub pământ în care avea să trăiască trei ani; în acest timp tracii îl jeleau şi îl chemau înapoi; în al patrulea an el se arată din nou tracilor şi de aceea aceştia au crezut ceea ce le-a spus Zamolxis despre nemurire. Aceasta este povestea greacă despre el.

Din punctul meu de vedere, în primul rând nu cred pe deplin în această legendă despre Zamolxis şi camera lui de sub pământ, dar pe de altă parte nici nu o resping: dar cred că Zamolxis a trăit cu mult înainte de Pythagoras. Că a existat într-adevăr un om cu acest nume sau că Zamolxis nu este altceva decât zeul nativ al geţilor, oricum acum îmi iau rămas bun de la el. Cât despre geţi, cei care urmau practicile descrise mai sus, au fost reduşi ca număr de Perşi şi au însoţit armata lui Darius.

380 BC
CHARMIDES SAU CUMPĂTAREA

Răspunsurile lui aprobatoare mă linişteau şi am început, încet-încet, să-mi recapăt încrederea şi căldura vitală. Astfel, Charmides, am spus eu, este natura farmecului pe care l-am învăţat când eram în armată de la unul din doctorii regelui trac Zamolxis, care era atât de priceput încât putea să ofere nemurirea. Acest trac mi-a spus că din punctul lor de vedere, doctorii greci au dreptate în toate privinţele; dar Zamolxis, adaugă el, regele nostru, care este de asemenea zeu, spune că „cum nu este nevoie să vindeci ochiul independent de cap, sau capul fără de corp, aşa nici nu trebuie să încerci să vindeci corpul fără de suflet; iar acest lucru”, spuse, „este motivul pentru care leacul multor boli este necunoscut de către doctorii din Hellas, fiindcă ignora întregul, care de asemeni, ar trebui studiat; fiindcă nu se poate simţi bine bucata fără ca întregul să se simtă bine.
Pentru tot ce e rău şi ce e bine, chiar dacă acest lucru se întâmplă în corpul sau în natura umană, are originea, aşa cum a declarat, în suflet şi răbufneşte de aici, ca de la cap la ochi. De aceea, dacă corpul şi capul sunt sănătoase, trebuie să porneşti de la vindecarea sufletului; ăsta este primul lucru. Iar leacul, dragul meu tânăr, trebuie aplicat prin folosirea unor anumite farmece, iar aceste farmece sunt cuvinte adevărate; iar prin ele este implantată în suflet temperarea iar acolo unde este temperare, sănătatea este instaurată rapid, nu numai la cap dar şi la întregul corp. Iar acela care m-a învăţat leacul şi farmecul în acelaşi timp a adăugat o condiţie specială: „Nu lăsa pe nimeni,” zise el, „să te convingă să vindeci capul înainte de a-ţi fi încredinţat sufletul pentru a fi vindecat de farmec. Pentru acest lucru,” spuse el, „se face o mare greşeală în zilele noastre în tratarea corpului uman, doctorii separând sufletul de corp”. Şi adăugă cu emfază, în acelaşi timp făcându-mă să jur următoarele cuvinte: „Nu lăsa pe nimeni, oricât de bogat, nobil sau drept, să te convingă să-i spui leacul fără de farmec.” Acum am jurat şi trebuie să-mi respect jurământul, de aceea îmi vei permite să-i aplic sufletului tău mai întâi descântul tracic aşa cum mi-a arătat străinul, şi apoi să procedez la aplicarea tratamentului pentru cap. Dacă nu, nu ştiu ce să mă mai fac cu tine, dragul meu Charmides.

DRUIZII; PRECURSORII SISTEMULUI LOR

Şi druizii celtici au investigat cele mai cunoscute puncte ale filozofiei pitagorene, după Zamolxis, pe lângă naşterea tracului, un servitor al lui Pitagora, care a devenit iniţiatorul acestei discipline. Acum, după moartea lui Pitagora, Zamolxis, reparând acolo, le-a devenit iniţiatorul acestei filozofii. Celţii stimau profeţii şi vizionarii, socoteala prezicerilor lor, a anumitor evenimente, de la calcule şi numere până la arta pitagoreană; metodele foarte artistice, de asemenea, noi nu le vom ţine secrete, de asemeni de la aceste câteva fapte s-a presupus că au apărut ereziile, dar druizii recurg la ritualurile magice în acelaşi fel.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Istorie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web