Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

10 intrebari despre alimentatie!

in Sanatate

Vara e mai bine sa savurezi bauturi calde sau reci? Alcoolul ingrasa? Laptele de vaca e mai hranitor decat cel de capra sau de oaie? Data te framanta asemenea intrebari, iata raspunsurile. Chiar daca stim principiile unei alimentatii echilibrate, exista multe lucruri despre nutritie si alimente pe care nu le cunostem.

1 Ca sa te racoresti e mai bine sa bei bauturi calde sau reci? Prin transpiratie, corpul reuseste sa-si mentina temperatura la 37 grade C. Cu cat mai cald e afara, cu atat mai mult transpiri: evaporandu-se, sudoarea racoreste pielea. Oamenii care traiesc in tarile calde sorb pe tot parcursul zilei ceai cald – asa se intensifica usor transpiratia, ceea ce racoreste organismul. In realitate, fie ca bei ceva cald, fie rece, cea mai buna modalitate de a rezista caldurii este sa te hidratezi. Bauturile ideale sunt apa minerala, ceaiurile, sucurile de fructe sau de legume indoite cu apa. Transpiri abundent? Atunci bea si o cana cu supa rece de legume sau de carne slaba ca sa compensezi pierderile de saruri minerale.

2 Trebuie sa indepartezi petele verzi de pe cartofi? Sub coaja, in germeni  si in partile verzi ale cartofului exista multa solanina. Ingerata in cantitati mari, aceasta substanta irita mucoasele si poate provoca senzatie de arsura in ochi, iritatii ale pielii, dureri de cap si de burta, diaree. In cantitati mici, solanina este inofensiva pentru adulti. Cel ma bine este ca, inainte de preparare, sa indepartezi toate portiunile verzi ale cartofilor si eventualii germeni. Nu le da copiilor cartofi care contin parti verzi, pentru ca cei mici au o sensibilitate crescuta la solanina!

3 Care lapte e mai bun: de vaca, de capra sau de oaie? Din punct de vedere nutritiv, toate tipurile de lapte contin apa, glucide, proteine, lipide, saruri minerale si vitamine. Totusi, exista diferente notabile intre laptele povenit de la diferite mamifere. Toate cele trei tipuri de lapte contin lactoza, iar compozitia laptelui de capra este asemanatoare celui de vaca. In schimb, laptele de oaie contine cu 50% mai multe proteine si aproape de doua ori mai mult calciu, fosfor, zinc si vitamine B decat alte feluri de lapte. Laptele de oaie este si mai bogat in grasimi: 100 ml de lapte de oaie contine 110 calorii – fata de doar 70 laptele de vaca.

4 Poti consuma cele cinci portii zilnice obligatorii de fructe si legume sub forma de suc? Fructele, dar mai ales legumele constituie baza alimentatiei. Ele ne furnizeaza vitamine, saruri minerale, substante vegetale, fibre si sunt totodata sarace in calorii. Recomandarea “5 legume si fructe pe zi” se refera la cantitatea necesara (adica de cinci ori cate o portie de 150 g de fructe sau legume). Divesificand, beneficiezi de un aport echilibrat de nutrienti. Nu poti inlocui cele cinci portii de vegetale cu un litru de suc obtinut din ele: transformate in suc, fructele si legumele pierd cea mai mare parte a elementelor nutritive. Poti inlocui cel mult o portie din cele cinci cu un pahar de suc.

5 Usturoiul e mai sanatos crud sau gatit? Se stie ca usturoiul este excelent pentru sanatate: previne cancerul si bolile de inima, intareste imunitatea, combate infectiile, reduce tensiunea arteriala. Un studiu recent arata ca nu doar alicina are proprietati antioxidante, ci si alti compusi sulfurati din usturoi. Ca sa profiti la maximum de virtutile usturoiului este recomandat sa-l mananci crud (pisat) si cu regularitate. Daca totusi il preferi gatit, ca sa-i pastrezi cat mai mult din proprietati, zdrobeste usturoiul inainte, asteapata zece minute si abia apoi gateste-l.

6 Mezelurile din pui contin mai putine grasimi? Depinde de tipul de produs. Carnea de pui si cea de curcan sunt, in general, mai slabe, asa ca preparatele obtinute numai din acest tip de carne, indiferent ca sunt sarate, afumate sau uscate, au mai putine grasimi. Pieptul de curcan afumat, de exemplu, contine sub 2% lipide. In schimb, preparatele care pe langa carnea de pui sau curcan au si alte ingrediente ori alte tipuri de carne (carnati, diverse mezeluri) sunt aproape la fel de bogate in grasimi ca preparatele din porc sau vita. Daca te preocupa procentul de grasime dintr-un produs, verifica intotdeauna eticheta lui.

7 Pestele e la fel de nutritiv precum carnea de vita sau de pui? Atat pestele, cat si carnea de pui sau rosie sunt cele mai bune surse de proteine si fier, dar aceste alimente de baza contin multe alte minerale si vitamine: potasiu, fosfor, magneziu, selenium, zinc, complexul B, vitaminele C, D, E. Pestele ne ofera aproximativ aceeasi cantitate de proteine, mai putin fier (50% din cat are carnea de vita, de exemplu), dar spre deosebire de celelalte tipuri de carne, este bogat in grasimi sanatoase, cum ar fi omega 3, despre care se stie ca sunt minunate pentru sanatate. Ideal ar fi sa mananci peste macar de doua ori pe saptamana.

8 Alcoolul ingrasa? Ei bine, parerile nutritionistilor sunt impartite. Unii sustin ca da si explica acest lucru prin faptul ca alcoolul este bogat in calorii, 1 gram de alcool are 7 calorii, aproape dublu fata de cele 4 calorii ale proteinelor si glucidelor. Paharul de vin cu care te delectezi la cina are in jur de 228 de calorii, cam cat o inghetata sau o felie de tort. Pare mult, nu-i asa?. Totusi, numeroase studii au ajuns la concluzia ca alcoolul nu ingrasa, una dintre explicatii fiindca el se metabolizeaza diferit si, astfel, caloriile lui nu sunt asimilate. Dar acest lucru e valabil doar pentru vin si bauturile spirtoase. In ce priveste berea, lucreurile sunt clare: ingrasa. Nu neaparat din cauza caloriilor pe care le contine, ci pentru ca este foarte bogata in carbohidrati.

9 Fructele si legumele congelate sunt mai sarace in vitamine decat cele proaspete? Vegetalele congelate pot fi chiar mai sanatoase decat unele dintre suratele lor proaspete, vandute in supermarketuri. De ce? In primul rand, pentru ca legumele si fructele care urmeaza a fi congelate sunt culese cand sunt complet coapte, iar atunci au cei mai multi nutrienti, pe cand cele din supermarket sunt culese pe jumatate verzi. In al doilea rand, legumele si fructele destinate congelarii sunt inghetate la scurt timp dupa culegere, pastrandu-si astfel mare parte a substantelor active, pe cand cele din magazine petrec zile in sir calatorind sau pe raft, expuse luminii, caldurii ori frigului, timp in care pierd o mare parte din vitaminele B si C. Concluzia? Cand e sezonul lor, cu,para legumele si fructele cat mai proaspete si bine coapte. Cand nu e sezonul lor opteaza pentru cele congelate.

10 Poti manca oricate cruditati vrei? Nu. Desi sanatoase  consumate in exces, salatele si legumele crude pot irita intestinal, provocand tulburari digestive (diaree, balonare, crampe). Specialistii in nutritie ne sfatuiesc sa consumam maximum 100-200 grame de cruditati sau salate verzi pe zi. Din cele trei portii de legume pe care ar fi indicat sa la consumi zilnic, doar una trebuie sa fie compusa din legume crude, iar celelalte doua, din legume fierte.

ESTE MIEREA MAI SANATOASA DECAT ZAHARUL? Intr-adevar, mierea este mai “naturala” decat zaharul, iar daca este cruda si nerafinata, contine vitamine si minerale, dar in cantitati mult prea mici pentru a fi considerata “sursa de baza”. Si mierea, si zaharul au o valoare nutritiva limitata. In ce priveste numarul caloriilor, o lingurita de miere are 17 calorii, iar o lingurita de zahar 32. Consumand calorii in exces din zahar, indiferent de sursa, se ajunge in timp la surplus de greutate, iar de aici, la o sumedenie de probleme de sanatate. Asadar, cel mai important este sa reduce zaharurile din alimentatie, inclusiv cel sub forma de miere.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Latest from Sanatate

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web