Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Ce rol are motivatia in realizarea activitatilor scolare si extrascolare?

in Pedagogie

 Studierea motivaţiei a pornit din nevoia de a înţelege şi utiliza factorii subiectivi care explică fluctuaţiile de randament şcolar sau organizaţional. Ne întrebăm, de exemplu, De ce un elev, care are abilităţi cognitive şi competenţe mult mai mari decât ceilalţi, poate avea rezultate mai mici decât un alt elev cu abilităţi mai reduse? Cum pot fi identificaţi factorii care influenţează gradul de implicare a fiecărui elev în activităţi şcolare sau extraşcolare? Cum putem şti ce îi „mobilizează” pe fiecare, care sunt strategiile pe care să le adoptăm pentru a stimula activităţile extraşcolare benefice ale elevilor? Cum poate fi stimulat un elev astfel încât el să obţină un randament în concordanţă cu potenţialul său?

Există numeroase definiţii ale termenului de motivaţie. Majoritatea acestor definiţii au în comun sublinierea faptului că motivaţia este un ansamblu de forţe ce incită elevul în a se angaja într-un comportament dat. Este vorba de un concept care se raportează atât la factori interni (de personalitate sau intrinseci), cât şi la factori externi (de mediu sau extrinseci) care fac elevul să adopte o conduită particulară.

Aşa cum demonstrează cercetarea ştiinţifică, factorii motivaţionali interni sunt reprezentaţi de nevoile sau aspiraţiile personale care “împing” elevul să adopte un comportament precis (curiozitatea, nevoia de cunoaştere, nevoia de auto-dezvoltare, plăcerea de a lucra ceva anume etc.) în timp factorii externi apar atunci când persoana este constrânsă să nu facă ceva sau este stimulată să acţioneze într-o direcţie predeterminată (pentru recunoaştere, acceptarea de către ceilalţi, recompensă simbolică sau materială etc.).

Dar, aşa cum bine ştim, motivaţia nu este un fenomen unitar. Elevii nu numai că au grade diferite de motivare (ca intensitate) dar sunt sensibili şi diferite tipuri de motivaţie (ca orientare). Astfel un elev poate fi foarte motivat să-şi facă o anumită temă pentru acasă pentru că este „împins” de curiozitate sau interes pentru cunoaştere, în timp ce un altul pentru că doreşte să obţină aprecierea din partea profesorului, colegilor sau părinţilor. Un alt elev poate resimţi un  acut resentiment faţă de obligaţia de a realiza o aceeaşi temă şcolară, dar o face cu conştiinciozitate depunând un mare efort cognitiv şi voliţional, în timp ce un altul vede în aceeaşi sarcină şcolară o provocare şi în acelaşi timp o plăcere, sentimentul fiind cel de satisfacţie şi încântare şi nici de cum cel de efort. Cum găsim modalitatea cea mai potrivită de a motiva elevii, ţinând cont de faptul că aceştia au personalităţi diferite, stiluri diferite de învăţare şi sunt sensibili la forme diferite de motivare?

Ştim că apelul la motivaţia intrinsecă este cea mai eficientă formă de mobilizare. De cele mai multe ori sarcinile şcolare sunt formulate în temeni de obligaţii extrinseci, elevii trebuie să se achite de ele fie că le face plăcere fie că nu. Este uşor să propunem profesorilor să folosească metode intrinseci de motivare dar este destul de greu de aplicate astfel de metode, de particularizat pentru situaţii sau discipline diferite.

O situaţie oarecum particulară este aceea a activităţilor extraşcolare sau de voluntariat. Aici presupunem că rolul motivaţiei intrinseci este mult mai important, că implicarea elevilor este posibilă numai dacă aceştia sunt motivaţi de factori interni. Oare este aşa? Elevii (copii sau adolescenţi) sunt impulsionaţi, într-o primă etapa de curiozitate şi de nevoia de a explora alte realităţi, de a-şi testa abilităţilor sau a-şi verifica în ce măsură pot sau le place noile activităţi. După etapa de „testare” ei persistă într-o activitate extraşcolară (non-obligatorie) numai dacă această nouă activitate le aduce beneficii suplimentare (aprecieri din partea celorlalţi, mulţumire personală, sentimentul că învaţă ceva etc.). De aceasta dată factorii motivaţionali intrinseci sunt cei care domină implicarea elevilor în activităţi extraşcolare, dar şi condiţionările extrinseci pot fi la fel de importante în diferite etape ale procesului de „maturizare” motivaţională a celor implicaţi în astfel de activităţi.

În ce măsură apelul la motivaţia extrinsecă este benefic pentru randamentul actual al elevilor sau pentru formarea personalităţii lor viitoare?

În ce măsură apelul la motivaţia extrinsecă este utilă în motivarea elevilor pentru activităţi extraşcolare?

Cum utilizăm formele de motivare extrinsecă astfel încât efectele asupra implicării şi persistenţei în sarcină  să fie benefice? Cum facem ca sarcinile sau activităţile şcolare sau extraşcolare să ducă la „maturizarea motivaţională” a elevilor?

Încercând să oferim informaţii relevante, ca răspuns la întrebările formulate mai sus, se insista pe descrierea a trei aspecte importante legate de motivaţie. În prima parte, pornind de la observaţia că cele mai multe activităţi didactice propuse în şcoală fac apel la motivaţia extrinsecă, vom descrie motivaţia elevului pe un continuum de la absenţa motivaţiei, trecând prin diferite etape de motivare extrinsecă, până la motivaţia intrinsecă. Extrăgând concluzii cu aplicabilitate practică se ofera sugestii în sprijinul dezvoltării motivaţionale, adică a stimulării elevului de a trece de la un nivel redus de motivare (demotivare) sau de la o condiţionare strict externă, la o motivare puternică, profund intrinsecă.

 

 

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Pedagogie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web