Cel mai mare avion din lume este un Antonov AN-225 Mrya („mrya” înseamnă „vis” în limba ucraineană), considerat și în prezent, la 17 ani de la primul său zbor, o capodoperă a industriei aeronautice mondiale.
Dezvoltat iniţial pentru a transporta naveta spaţială Buran, AN-225 a rămas după destrămarea URSS în proprietatea companiei ucrainene Antonov care a început de atunci să-l utilizeze în transporturile aeriene cu gabarit depăşit. Chiar şi la ora actuală, avionul este trecut în Cartea Recordurilor cu 106 recorduri care recompensează performanţele sale deosebite.
Avionul-cargo, Antonov AN-225, s-a dezvoltat pornind de la aeronava sovietică de transport militar strategic AN-124. Inginerii sovietici au mărit lungimea fuselajului AN-124 cu 12 metri, adăugându-i încă 2 motoare. Pentru a distribui greutatea avionului cu şase motoare, AN-225, trenul de aterizare a fost dotat cu 32 de roţi. La o greutate maximă de 640 de tone, avionul este şi cel mai greu din lume. Faţă de un avion normal, care are doar roata din față orientabilă, AN-225 are 20 de roţi orientabile (4 roţi din față şi 16 roţi în trenul principal de aterizare). În rezultat, avionul este extrem de manevrabil pentru gabaritul său. Ceea ce-l face pe AN-225 să fie la fel de manevrabil şi în aer este ampenajul său dotat cu o coadă dublă, spre deosebire de AN-124 care avea un singur stabilizator vertical.
Primul zbor al lui AN-225 a avut loc pe 21 decembrie 1988 la Kiev. Grandioasa prezentare a lui Antonov AN-225 a fost în cadrul spectacolului aviatic de la Paris, atunci când a aterizat purtând pe spate naveta spaţială sovietică Buran. De fapt, scopul iniţial pentru care a fost construit AN-225, era transportul rachetei Energia şi a navetei spaţiale Buran.
După destrămarea URSS,operatorul ucrainean Antonov a preluat singurul model AN-225 şi l-a reprofilat pe transporturi comerciale cu gabarit depăşit (capacitate de transport de 250 de tone). Având în vedere că operatorul ucrainean Antonov are nevoie să-şi extindă capacitatea de transport, este în plan încă din 2005 finalizarea şi celui de al doilea avion AN-225, lăsat nefinalizat din lipsă de fonduri odată cu dispariţia URSS. Din cauza faptului că finalizarea ar mai costa compania încă 300 de milioane de dolari, proiectul s-a amânat.Iata mai jos cateva imagini video cu cel mai mare avion din lume, giganticul ANTONOV-AN225.