Plenul Curții Constituționale, a decis că ea eate singura autoritate abilitată să verifice legalitatea şi constituţionalitatea Ordonaanţelor de Urgenţă emise de Guvern, şi că nicio altă instituție publică nu are competența materială în acest domeniu.
După a luat în dezbatere cererea de soluționare a conflictului juridic de natură constituţională dintre Ministerul Public-Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație şi Justiție–Direcția Națională Anticorupție şi Guvernul României, cerere formulată de Preşedintele Senatului, Curtea Constituțională, a decis, cu majoritate de voturi, că a existat și există un conflict juridic de natură constituţională între aceste instituţii, generat de acțiunea Parchetului de pe lângă ÎCCJ şi DNA, „de a-și aroga atribuția de a verifica legalitatea și oportunitatea unui act normativ, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr.13/2017, cu încălcarea competențelor constituționale ale Guvernului și Parlamentului, prevăzute de art.115 alin.(4) și (5) din Constituție, respectiv ale Curții Constituționale, prevăzute de art.146 lit.d) din Constituție”, transmite un comunicat al CCR.
Curtea Constituțională a mai constatat că aprecierea oportunității adoptării unei ordonanțe de urgență constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, respectiv Guvernul României) care poate fi cenzurat doar în condițiile prevăzute expres de Constituție, respectiv doar pe calea controlului parlamentar.
Sub aspectul controlului asupra legalității şi constituționalității OUG (atât sub aspectul procedurii de adoptare, cât și al conținutului normativ), singura autoritate abilitată să efectueze această verificare este Curtea Constituțională, nicio altă instituție publică neavând competența materială în acest domeniu.
Decizia Curţii Constituţionale este definitivă și general obligatorie, ea comunicându-sePreședintelui Senatului României, Guvernului României și Ministerului Public-Direcția Națională Anticorupție și se va publica în Monitorul Oficial al României. (foto:ccr.ro)