Metoda testului pentru dezvoltarea potentialului creator –masoara factorii cei mai inalti ai creativitatii: -fluenta ideilor; -flexibilitatea gandirii; -originalitatea.
Ex: se prezinta o imagine (un purice si un elefant) si se cere sa se gaseasca cat mai multe titluri pt ea.
3. Brainstorming –reguli: a)aprecierile critice sunt interzise
b) imaginatia sa fie total libera, se accepta orice idée, oricat de extravaganta ar fi
c)se cere cantitate
d) asociatii neobisnuite de idei, combinarile si amliorarile solutiilor propuse de ceilalti
4. Sinetica –principala rivala a brainstormingului, intemeiata de W. Gordon, induce stari psihologice sau favorizeaza imaginatia; -metoda calitativa, spre deosebire de brainstorming care e mai mult metoda cantitativa; -metoda consta in expunerea unei idei unui grup de indivizi, specialisti din domenii difeirte, rezultatul e elaborarea unei idei sau unui concept complet nou; -3 faze:
a)convertirea ciudatului
b)convertirea familiarului in ciudat
c)reconvertirea ciudatului in familiar si elborarea unui concept, idei sau metode de rezolvare noi.
Etape: -elaborarea solutiei;
-elaborarea modelului
-prospectarea pietei.
5. Metoda analogica –se folosesc analogii referitoare la un fenomen dat. Analogii: -lujer de ceapa spalat de ploaie; -pasare care curata dintii crocodilului; -spalatul pisicii; -ceapa cu foite ce se decojesc.
6. Metoda <<6 – 3 – 5>>
6 –nr de membrii ai grupului;
3 –nr de idei pt o problema;
5 –nr de personane care prelucreaza un set de idei
7. Metoda Phillips <<6 – 6>>
-un grup mare se imparte in mai multe subgrupe eterogene; -fiecare grup emite idei, enuntate apoi in plen de un reprezentant al grupului (se face in timp limitat)