Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

DEZVOLTAREA TIMPURIE A COPILULUI

in Psihologie

In aceasta prima etapa de viata, trebuintele de baza (fiziologice) ale copilului au un rol foarte mare. Astfel, prin formarea intervalelor alimentare se ajunge la constituirea habitudinilor alimentare primare, care vor sta la baza aparitiei altor trebuinte mai complexe. Ulterior, trebuintele de aparare (supravietuire) devin active si incep sa se exprime prin alte trebuinte cum ar fi cele de miscare si tipat. Semnificativa este constituirea treptata a trebuintelor psihologice legate de prezenta adultilor si relationarea cu acestia. Reflexul de orientare este pus in evidenta de trebuinta de a simti, de a auzi, de a vedea, etc. Cu timpul, trebuintele psihologice vor castiga tot mai mult in importanta si vor constitui terenul de intretinere a comunicarii si invatarii.
Prin dezvoltarea acuitatii senzoriale se ajunge la crearea de impresii din lumea inconjuratoare si exprimarea de reactii corespunzatoare. Senzorialitatea de contact este reprezentata prin gust, miros si tact. Imediat dupa nastere mirosul si gustul cunosc o dezvoltare accentuata, iar pe masura ce copilul creste, simtul tactil devine foarte important (copilul are tendita de a prinde orice obiect si de a il baga in gura).
Prin dezvoltarea functionalitatii analizatorilor se constituie si se organizeaza perceptia ca proces de cunostere. Perceptia se structureaza sub forma a doua modele:
-un model perceptiv-contemplativ prezent la 2 luni
-un model perceptiv-actional ce se vede inca de la 3 luni.
Pe masura dezvoltarii experientei perceptiv-senzoriale se stimuleaza functiile mnemice si devin active reprezentarile cu rezontante afective. Impreuna cu perceptiile, reprezentarile contribuie la crearea imaginii complexe si coerente a mediului inconjurator. Ca atare, se imbogateste experienta copilului si se produc tot mai frecvente actiuni bazate pe intentii. Copilul incepe sa caute solutii pentru inlaturarea eventualelor obstacole ce il impiedica sa isi realizeze intentia ajungand la o noua forma de relationare cu mediul, prin intermediul unor forme ale inteligentei.
Piaget a descris sase etape in dezvoltarea senzorial-motorie, care duce la dezvoltarea psihica si la formarea cadrului general de admitere a influentelor din mediul inconjurator:
1.de la nastera la 1 luna, predomina reflexele, la inceput cele neconditionate, apoi, pe bazalor se formeaza reflexele conditionate;
2.de la 1 luna la 4 luni se produce acomodarea si coordonarea relfexelor si se elaboreaza reflexe tot mai complexe;
3.de la 4 luni la 8 luni se adopta procedee prin care se lungesc perioadele de observare a lucrurilor din jur sau a persoanelor interesante;
4.de la o luni la 12 luni se elaboreaza forme noi si mai complexe de adaptare, in care rolul principal il joaca anticipatia;
5.de la 12 la 18 luni se elaboreaza mijloace noi de explorare si cunoastere bazate pe experienta activa;
6.de la 18 la 24 luni intervin mijloace de achizitie si acomodare bazate pe combinatii mintale ce au mare valoare formativa si informativa pentru dezvoltarea copilului.
In ceea ce priveste dezvoltarea miscarilor sunt semnificative cele legate de pozitia verticala si mentinerea echilibrului. Spre sfarsitul primului an cand se produc primii pasi se adopta o pozitie verticala mai corecta. Se manifesta dorinta de deplasare ce duce la dezvoltarea autonomiei si a initiativei personale fapt marcat prin perfectionarea coordonarii miscarilor antrenate in echilibrul deplasarii. Oricum, este vizibil fapul ca din momentul in care copilul este capabil sa se deplaseze singur, el vrea sa fie lasat sa se plimbe peste tot si vrea sa descopere singur lucrurile din jur.
Pentru evolutia copilului comunicarea constituie una din aspectele fundamentale ale adaptarii. Comunicarea nu se reduce numai la realizarea ei prin vorbire (limbaj) caci in aceasta etapa au importanta si reactiile nonverbale (CNV) in care mimica, gestica, postura si paralimbajul sunt deosebit de active. De exemplu la 3-4 saptamani se manifesta zambetul ca expresie a CNV ce re loc prin asa numitul „contact vizual” cu cei din jur. La 2 luni intervin momente in care copilul isi intrerupe suptul pentru a zambi ca raspuns la discursul afectiv al memei. Ulterior, pe la 4-5 luni, copilul intelege unele aspecte ale comunicarii dupa mimica adultului. Pe locul al doilea in contextul CNV se afla gestica mainilor ce este mai variata dupa 6-7 luni si dominata de intentii afective, refuz, situatii ceremoniale invatate, situatii de contact social (salut). La aceasta se adauga intinderea mainilor pentru a fi luat in brate, alte forme de mimica pentru a exprima stari de disconfort, agatarea, exprimarea afectiunii sau a conduitelor de abandon (tacerea, geamatul, oftatul, tipatul).
Cu timpul comunicarea CNV se subordoneaza comunicarii verbale. Ganguritul constituie forma incipienta a vorbirii. EL cuprinde intai vocale neclare, apoi acestea devin clare (a, e, i, o, u). Dupa 4 luni se produc articulari de vocale cu consoane si diferentierea lor. Ultimul care se poate ponunta este sunetul „R”.
In jurul varstei de 5 luni incepe procesul de lalatiune ca faza superioara a ganguritului. Lalatiunea este o intensa emisie de repetitii de silabe. Spre sfarsitul lunii a 10-a copilului este evident indreptata spre cuvinte care devin elementele cele mai importante ale adaptarii si comunicarii.
Desi cele descrise mai sus sunt elemente relativ comune pentru copiii pana la un an, nu trebuie sa uitam ca se pot remarca multe diferente psihoindividuale. Acestea se manifesta in aspecte dominante ale conduitelor astfel incat se disting copii nervosi si iritabili, care au reactii vehemente de disconfort in timp ce altii sunt toleranti la frustratii, veseli si sociabili. Problemele cele mai dificile sunt legate de copiii iritabili. Acestia, uneori, pot fi foarte sensibili si inteligenti, dar ma putin cooperanti. Oricum, daca parintii sunt atenti pot ajuta copilul sa depaseasca aceste momente si ulterior sa devina foarte sociabili, integrandu-se foarte usor in orice mediu.

Parcurgand primul an de viata al copilului, va invitam sa continuati calatoria in cea de a doua etapa de viata numita de specialisti „Perioada aneprescolara”, in care vom incerca sa facem o incursiune in a contura personalitatea copilului de la 1 la 3 ani.

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Psihologie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web