Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Dieta pentru diverticuloza

in Sanatate

Cauza principala a instalarii bolii o constituie lipsa fibrelor din alimentatie si consumul excesiv de proteine de origine animala. 60% din populatia de peste 60 de ani din tarile civilizate dezvolta diverticuli colonici. In majoritatea cazurilor acestia sunt asimptomatici. In scopul diminuarii simptomelor, dar si preventiv, trebuie sa-ti propui sa consumi 20-30 de grame de fibre pe zi, insa progresiv – in caz contrar, se creeaza in colon un mediu daunator, propice gazelor si bacteriilor nesanatoase, in fapt unul din factorii ce predispun la cronicizarea starilor inflamatorii.

Cum sa mananci? In prima faza, daca si simptome acute, medicul poate recomanda o dieta preponderant lichida (apa multa, supe clare, fructe si legume fierte si pasate, ceaiuri medicinale), iar dupa ce iti revii, trebuie adaugate fibrele, dar treptat pentru a preintampina posibilele simptome: disconfort abdominal, sangerare, obstructie intestinala. Scopul este sa adaugi circa 30 de grame de fibre pe zi. Incepe prin a adauga in decurs de o saptamana 5-15 grame. Fibrele sunt substante de ballast, dar atat de necesare pentru o sanatate optima.

FIBRE INSOLUBILE – nu se dizolva in apa, dar o atrag si formeaza un bol gelatinos care usureaza digestia si reduce riscul de polipi sau cancer de colon. Mai mult, acestea induc senzatia de satietate timp indelungat, contribuie la detoxificare, scad colesterolul si mentin greutatea optima. Gasesti fibre insolubile in alimentele bogate in celuloza, precum produsele din cereale integrale (grau, orz), taratele, fructele si legumele cu coaja, alunele, nucile, orezul brun, radacinoasele, stafidele, strugurii.

FIBRE SOLUBILE – se dizolva in apa, iar la nivelul colonului asigura substante nutritive pentru numeroase microorganisme care se dezvolta acolo, sporind astfel numarul bacteriilor sanatoase si crescand rezistenta la multe boli (digestive, obezitate, diabet, tulburari de absorbtie a vitaminelor) prin faptul ca amelioreaza tranzitul. Le gasesti in ovaz, mere, portocale, grepfrut, piersici, struguri, prune, pere, fasole boabe, linte, naut, sfecla, morcovi, seminte de susan, seminte de psylium.

Controversa semintelor! Nu cu mult timp in urma, cei care sufereau de diverticuloza erau avertizati de specialisti sa evite alimentele considerate greu de digerat, precum popcorn, seminte de mac, susan, in, flaorea-soarelui sau diverse nuci, din pricina ca acestea ar ramane prinse in diverticuli si ar favoriza inflamatia. Studii recente arata ca nu exista vreun temei stiintific care sa sustina recomandarile cu pricina. Dimpotriva, nucile si semintele contin cantitati mari de fibre – substante chiar recomandate in caz de diverticuloza. Nici semintele din rosii, dovlecel, castravete, capsune sau smeura nu sunt un pericol. In 2007 a fost realizat un studiu pe pacinti sanatosi si pacienti cu diverticuloza. Cele doua grupuri au consumat diferite seminte. La grupul celor suferinzi, a fost inregistrata o ameliorare a simptomelor, iar lipsa acestora a provocat complicatii digestive in cazul subiectilor sanatosi.

Pretioasele probiotice! Acestea ajuta la tratarea simptomelor diverticulozei, precum si in prevenirea formarii diverticulilor, arata studii recente. Probioticele pe care le gasesti in suplimentele alimentare sunt bacterii prietenoase, numite si bacterii vii (“pentru viata” este traducerea lor), care se gasesc in mod normal la nivelul tractului gastrointestinal. Le poti lua si din alimente – iaurt, chefir, varza murata, lapte batut, lapte de soia, castraveti murati, masline in saramura, branza fermentata, alge, ciocolata neagra. Ca suferi sau nu de diverticuloza, probioticele nu trebuie sa-ti lipseasca din dieta. S-a demonstrat ca acestea au rol important nu doar in refacerea microflorei si sanatatea sistemului digestiv. Cercetarile arata ca sustin imunitatea, contribuie la sinteza vitaminelor B si K. De asemenea, un aport optim de probiotice confera un tonus fizic si psihic excellent, memorie buna, rezistenta la stres si la alergii de sezon. Se pare ca probioticele sunt un bun adjuvant in peste 170 de probleme de sanatate.

STIAI? Taranii africani care consuma in medie 50 g de fibre pe zi nu sufera de diverticuloza. Imediat ce adopta stilul de alimentatie occidental, sarac in fibre si bogat in produse procesate, acestia ajung sa dezvolte diverticului colonici. Iverticuloza este, de fapt, una dintre cele mai noi afectiuni, aparand pe fondul industrializarii. Inainte de 1900, nu se cunoastea aceasta boala intrucat ea nu exista.

MENIU PENTRU O ZI

Mic dejun: ovaz cu lapte vegetal (soia, orez, migdale), fructe (rondele de banana, mere) sau doua oua fierte si 2 felii de paine integrala cu gem din fructe fara zahar. Ceai de plante medicinale sau cafea neagra.

Pranz: cartofi cotpi cu salata verde sau carne slaba la gratar, supa de legume, fasii de morcov crud sau buchetele de broccoli ori conopida (cruda sau fiarta usor la abur)

Gustare de dupa-amiaza: pita integrala cu hummnus sau o mana de migdale.

Cina: tofu prajit, mancare de fasole boabe si salata de castraveti.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Latest from Sanatate

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web