Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

FOTOGRAFIA IARNA

in Arta

Zăpada

Am citit multe articole despre fotografierea iernii. Ideile de bază care-ţi sunt sugerate de astfel de articole sunt: să-ţi ţii bateriile de rezervă la cald, să ai grijă să nu sufli pe obiectiv sau în vizor, să ai mănuşi de genul X, să ai grijă că zăpada înşeală exponometrul, timpul de expunere să nu fie mai scurt decât 1/500, că mecanica merge greu la frig etc. Mai puţin despre conţinutul imaginilor…

 
Eu lucrez cel mai mult în color. Îmi plac mai ales acele fotografii color care tind spre monocromie. (Apropo, v-aţi gândit vreodată că în color se pot reda mai multe nuanţe de gri decât în alb-negru?) Peisajele cu zăpada îmi plac poate din cauza că sunt aproape monocrome.

 
In natură putem întâlni mai multe combinaţii monocrome cu zăpadă, de exemplu verde închis, murdar (brazi) cu alb, maro închis (copaci, pământ) cu alb, galben murdar (plante uscate, fân) cu alb etc. Albul desigur este zăpada.

 
Monocromia însă nu este de ajuns ca o imagine să fie frumoasă. Un ritm sau un subiect bine plasat care rupe ritmul poate ajuta mult.

 
Daca acest subiect are o culoare remarcantă, poate să se folosească de „monotonia” ritmului monocrom pentru a se evidenţia.

 
Trebuie să precizez că această ambianţă monocromă se poate surprinde cel mai bine cu zăpada proaspăt căzută, care încă nu s-a topit sau n-a căzut de pe crengi, acoperişuri. Lumina difuză accentuează senzaţia de pastel, încercaţi să fotografiaţi cu cerul înnorat.

 

 

O idee: dacă nu aveţi un subiect color în imagine, puteţi foarte uşor să coloraţi voi un subiect la prelucrarea fotografiei. Colorarea se poate face cu calculatorul pe imaginea digitală, ori cu carioca sau vopseaua de retuş pe hârtie. Desigur, această metodă poate provoca protestele acelora care pretind că fotografia trebuie să redea adevărul şi se mândresc că la ei creaţia se termina cu apăsarea declanşatorului.

 

Eu vă propun să încercaţi colorarea în fotografiile cu zăpadă, dar nu exageraţi! Folosiţi doar o singură culoare! Şi nu uitaţi că imaginea bună are doar o singură temă! Dacă v-aţi plictisit să fotografiaţi în lumină difuză, trebuie să aveţi norocul să prindeţi o zi cu soare. Fiind iarnă (presupun), soarele n-o să se ridice prea sus, orele bune pentru fotografiere înmulţindu-se. Lumina venind mai tot timpul lateral, umbrele vor fi lungi, şi câteodată foarte frumoase. Folosiţi-le!

 
Când soarele străluceşte, contrastul dintre zonele de zăpadă luminată şi punctele închise vor fi mari. Din cauza luminii puternice (soarele se reflectă pe zăpadă) nu se obişnuieşte a se folosi filme mai sensibile care ar avea o toleranţă mai mare. De aceea cele mai multe imagini de acest tip pe care le puteţi vedea se compun doar din alb şi negru (dacă nu apar şi decolorări).

 

 
Daca doriţi să diminuaţi contrastul în asemenea cazuri, puteţi folosi un filtru Polar. Atenţie: filtrul Polar ne poate distruge frumoasele sclipiri ale zăpezii aflate în contralumină.

 
Căderea zăpezii este un fenomen frumos, dar care poate fi redat mai greu în fotografie. Dacă vreţi ca intr-adevăr să se vadă pe imagine că ninge, aveţi nevoie de 2 lucruri: o ninsoare abundentă, cu fulgi mari şi un fundal mai închis pe care să se vadă fulgii.

 
Dacă vreţi să fotografiaţi ninsoare, dar ea refuza să apară puteţi folosi o tehnică care produce senzaţia ninsorii, de exemplu granulaţia mare a filmului. Pentru asta se pot folosi filme cu sensibilitate şi granulaţie mare (ex. film Kodak TMAX 3200). Desigur, nu trebuie să uitaţi că o fotografie nu va fi bună doar pentru că ninge pe ea.

 
Topirea zăpezii este iarăşi un fenomen frumos, dar care se lasă mult mai greu fotografiat decât căderea ei. Cel mai spectaculos fenomen (după părerea mea) care se produce la topirea zăpezilor este că se formează dungi unde se scurge apa şi se adună mizeria.

 
Când am văzut dungile de acest tip pe o imagine de-a lui Mihai Moiceanu acum 3 ani, credeam ca-i un truc. O regulă de bază a compoziţiei spune că liniile conduc ochiul. Dacă ajungeţi primăvara în zone cu zăpadă mare, uitaţi-vă după dungi!

 
Este interesant să vedem relaţia omului cu zăpada. Neaua este necaz pentru unii, prilej de bucurie pentru alţii. Este interesant să vedem cum luptă oamenii şi animalele cu zăpada mare, dar şi aerul destins al unei partide de săniuţa sau a unei bătăi cu bulgări de zăpadă poate constitui o temă bună pentru fotografie.

 

 

Ca sa nu va plictisiţi de zăpada autohtonă, va fac o surpriza. Nu trebuie să uităm că nu numai la noi este iarnă şi zăpadă, ci şi pe meleaguri mai exotice. Sunt unii care asociază cu zăpada nu brazii, ci palmierii. Vă doresc o iarnă cu zăpadă abundentă!

 

 

Ufo Zoltan

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Arta

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web