În perioada interbelica, Volkswagen a vrut să producă mașini la Craiova

in Istorie

Cu toate că la acea vreme România nu fabrica mașini, inventatorii români au făcut ca marii producători ai vremii să devină interesați de colaborarea cu ei în domeniul auto.

Românul Aurel Perșu – inventatorul care a omologat în 1924 primul automobil cu formă aerodinamică din lume – a fost cel care l-a adus pe Porsche în România. După mai multe calcule în laborator, Perșu a ajuns la concluzia că forma aerodinamică ideală a unui vehicul în mișcare este cea a unei picături de apă în cădere.Perșu a reușit la începutul anilor ’20 să producă o mașină cu un coeficient aerodinamic de 0,22 (valoare greu de atins), pe care a echipat-o cu un motor de 1.400 de centimetri cubi care putea să atingă 80 de kilometri pe oră.

persu-the-rain-drop-car-31151_1

Mașina a fost construită în Germania și a atras imediat atenția marilor producători auto, fiind primul automobil cu roțile în interiorul formei aerodinamice. Ford și General Motors s-au arătat interesați de cumpărarea brevetului de invenție, dar fără a garanta și o producție în serie. Nemulțumit, Perșu a refuzat să mai semneze vreo înțelegere cu cele două grupuri auto.

Întâmplarea a făcut ca Porsche să fie fascinat de mașina inventată de Aurel Perșu, a cărei formă aerodinamică a și rafinat-o cu intenția de a începe o producție de serie. Numai că patentul proiectului îi aparținea în continuare lui Perșu.În urma unor negocieri între cei doi și pentru a evita un posibil litigiu, Porsche a propus, în compensație, construcția în România a unei uzine care să producă model Volkswagen.

076fccab67841f6c1a967b6b04fa3710

Cum Perșu nu avea bani pentru un astfel de proiect a apelat la unul din principalii industriași români ai vremii, Nicolae Malaxa. Se întâmpla în 1936, într-o Europă în fierbere de teama unui nou conflict mondial. Numai că Malaxa a evitat să-i dea un răspuns categoric. În același timp, presiunile politice de la granița României l-au determinat pe Carol al II-lea să facă Germaniei anumite concesii pe plan economic, chiar dacă, personal, nu a avut relații bune cu Hitler.

Cunoscută era și relația dintre Malaxa și Carol al II-lea, îndeosebi faimoasele partide de poker pe care industriașul român îl lăsa pe rege să le câștige, revendicându-și apoi anumite contracte cu statul.Malaxa era unul dintre cei mai influenți industriași români în cercurile politice ale vremii, la concurență cu fostul său asociat Max Auschnit. Înlăturat din afacere, Auschnit a ajuns chiar la închisoare. pentru șase ani, în urma unui dosar de fraude economice. Malaxa rămânea astfel cel mai influent și important dintre industriașii români din anii de dinaintea celui de Al Doilea Război Mondial. În 1938, în urma unei întâlniri cu Malaxa, Carol al II-lea i-a sugerat  să accepte asocierea cu Porsche, întrucât ar putea să faciliteze relațiile cu Germania.

Abia după această discuție Malaxa a acceptat cererea lui Perșu, la Craiova construindu-se ulterior o uzină modernă destinată producției de Volkswagen. Doar că avea să izbucnească războiul, astfel că producția a rămas în suspensie în România.

După război, fabrica a fost naționalizată, fiind destinată producției de tractoare și mașini agricole. Peste ani, după o vizită în România a generalului de Gaulle, Nicolae Ceaușescu a decis să cumpere o licență de automobile Citroen, pentru a fabrica la Craiova mașini de mic litraj, celebrele Oltcit.[Florel Manu]

 

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.