Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Cum intelegem limbajul copiilor cu CASS (Autism Spectrum Stoornis)

in Pedagogie

Gandirea in imagini la copiii cu CASS

Fiecare om incepe sa gandeasca in imagini, filmulete. Cand suntem copii nu avem inca achizitionat limbajul. Cum invatam limbajul, incepen sa ne gandim in cuvinte. Apare din ce in ce mai mult gandirea in notiuni, in loc de gandirea in imagini. O persoana gandeste mai mult in notiuni, o alta mai mult in imagini. Fiecare are preferinta sa. Este surprinzator ca societatea si invatamantul sunt adaptate pentru ganditori in notiuni, chiar daca sunt la fel de multe persoane care gandesc in imagini. CASS este, aproape intotdeauna un ganditor in imagini. In invatamant si societate CASS resimte aceasta diferenta pentru ca modul de oferire a informatiilor nu se potriveste unui ganditor in imagini.

Un ganditor in imagini este un ganditor asociativ. O imagine atrage dupa sine o alta imagine. Acest lucru functioneaza atat de rapid, incat, deseori, persoana in cauza nici nu observa toate imaginile in mod constient. Pentru el este foarte dificil sa explice ce pasi a facut in mintea sa. Aceste imagini nu sunt subtitrate in cuvinte, pentru ca adaugarea cuvintelor la imagini cere prea mult timp. Ganditorul in imagini, in acest timp este deja cu zece imagini mai departe. Gnditorii in imagini sunt foarte creative, fiindca pot observa imaginea pe care o au in minte din mai multe unghiuri. Ei se pot gandi la concept noi si in afara sarcinii date.

3047

CASS este un ganditor in imagini dar are si TSA. Unii CASSi sunt foarte creativi, altii sunt impiedicati de tulburarea de prelucrare a informatiilor.

Cand CASS doerste sa invete ceva rapid sau sa tina minte ceva cu usurinta, atunci sunt foarte folositoare suporturile ca listele, fisierele in minte si planurile vizuale cu pasi.

 

Folosirea cuvintelor gresite

Este bine de stiut ca un CASS poate avea problem in gasirea cuvntelor potrivite. Ce inseamna pentru comunicarea ta faptul ca CASS este un ganditor in imagini? Trebuie sa folosesti un limbaj concret, deci, vorbiti in imagini si faceti cat mai multe imagini adevarate, deci, vizualizati. Pe langa acest lucru, este bine sa tii cont de faptul ca, un CASS spune uneori altceva decat ceea ce vrea, deoacere creierul sau nu aduce cuvantul potrivit la imaginea pe care o are in minte.

Limbajul semnelor

Contrar a ceea ce s-a folosit inainte, limbajul semnelor este pentru CASS un pas in plus in gandire. Pentru ca semnele sunt simboluri a ceea ce vrea sa reprezinte , sunt semen abstractem chiar daca sunt vizuale. Un desen sau o imagine arata cu adevarat ceea ce doreste sa se comunice. Aceasta este mai usor si mai concret de inteles pentru persoanele cu autism.

Imaginatie limitata

CASS are o capacitate limitata de imaginative sau chiar deloc. Ceea ce este nou pentru el sau ce nu este in prezenta lui, el nu poate sa isi imagineze sa poate doar cu mare dificultate. Lui CASS ii lipseste imaginatia de a privi dincolo de ceea ce este present, in mod efectiv, atat in relationarea cu altii cat si in comunicare. La aceste persoane nu trebuie sa intervii cu fraze precum: “imagineaza-ti ca….”

 

Uneori, se intalneste tocmai opusul, atunci CASS are o capacitate imanesa si extinsa de imaginative, este plin de fantezie. Pentru el poate fi dificil sa faca diferenta intre realitate si imaginatie. Chiar daca CASS poate avea imaginative, uneori chiar in mod extreme, totusi, el nu poate intelege glumele si frazele amuzante, cinismul sau cuvintele cu dublu sens. Din cauza capacitatii lui limitate de imaginative, el ia limbajul in mod literal si nu intelege semnificatia care se afla in spatele cuvintelor. Glumele, sau asa-zisele “glume sociale”, cu care poti necaji un pic pe cineva, fac parte din interactiunea sociala “normala”. Insa, pentru CASS sunt de neinteles, de cele mai multe ori, iar din aceasta cauza este derutat. Astfel, cei care prezinta CASS nu inteleg urmatoarea gluma, cu joc de cuvinte: “Ce animal isi anunta moartea? Un urs” (ursul face mooor, mooor).

Un fenomen des intalnit la CASS este: ceea ce nu vezi, nu exista. In mintea lui, se poate “inchide efectiv o mapa”. El nu se mai gandeste la aceasta.

 

Intelegerea limbajului in mod literal

Imaginatia limitata il determina pe CASS sa ia in mod literal limbajul pe care i laude. Deseori, el nu intelege ceea ce se spune cu adevarat.      Astfel, intelege limbajul in mod literal, pentru ca sunt sarcini pe care nu le-ati da in mod concret, clar.

Dificultati privind complimentele

Noi facem complimente cuiva pentru ca apreciem ceea ce a facut sau aperciem modul in care arata. Oferim complimente fiindca dorim  sa exprimam sentimentele noastre in cuvinte sau dorim sa facem cunoscut ceva celuilalt: “sunt mandru de tine, ai facut foarte bine!”. Ce se intampal atunci, este ca celalalt recunoaste sentimentul tau si il preia. CASS nu prea poate empatiza cu parerea sau sentimentul altora. Astfel este mai bine sa legi complimentul de CE anume a facut, fara sa folosi persoana intai. Deci nu: “bravo, imi place  ca m-ai ajutat”, ci mai pe intelesul lui: “ce bine ca ai strans masa, ce curat e acum!”

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Pedagogie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web