Teoria neurobiopsihologica
-explorarea zonelor functionale din creier cu cele 100 miliarde de neuroni in care se desf procesele creativitatii
Modelul tridi al creierului :
-creierul reptilian (apararea teritoriuui, rutine,itinerare, automatism)
-creierul limbic (visceral, se ghideaza dupa 7 legi : impermeabil logicii rationale; pe aici si sant filtrate unidirectional toate informatiile; filtrarea da tonalitatile emotio-anale informatiei (interesant /monoton); inregistrarea actiunilor si transformarea in reflexe; stocarea amintirilor si dobandirea experientei; actionarea filtrului in functie de tipul de amintiri ; asigurarea debitului cunoasterii prin imagine
-cortexul apare la mamiferel superioare ca sediu al recunoasterii obiectelor , ca realitate externa intr-un spatiu dat; la om da specificitate prin operarea cu simboluri , limbaj si gandire abstracta
In cadul creierului opereaza specializarea pe orizontala ( creierul drept si stang ) si tipuri de emisfericitatea (complementaritatea emisf 1962)
-exista patru sectoare de reactivitate cerebrala, preferinte cerebrale si interconexiuni intre sectoare , profiluri marcante si interconexiuni privilegiate , diferentieri in gradul de folosire al sectoarelor, modul de rezolvare al problemelor si localizare in creierul total , comunicare interpersonala.
Creativitatea si factorii stimulatori sau inhibitori decurgand din complexele personale
Bariere personale in raporturile interumane (E. Limbos )
-bariere legate de contextul socio-cultural ce decurg din insatisfactiile conditiilor in care traieste individul, conditionarea si manipularea prin mass-media , persistenta prejudecatilor , diferente culturale, non-integrarea frustatilor si ultimele descoperiri stiintifice sau filosofice
-bariere datorate frici endemice : infruntarea, agresivitatea, principiul competentei, rezistenta la schimbare ,lipsa increderii in sine
-bariere datorate atitudinii individualiste : egocentrismul, sentimente de incompetenta , lipsa de obiectivitate si realism
-bariere referitoare la relatiile individ-grup : lipsa de comunicare, marginalizare, lipsa de autenticitate, dependenta.
Blocaje ale creativitati : de tip emotional, de ordin cultural, de ordin perceptiv
Complexe personale : complexul de abandon, de rivalitate fraterna , de insecuritate, al castrarii sau afirmarii de sine in plan sexual , de culpabilitate , de inferioritate. Complexul este un segment de conduita , compus din tendinte, reprezentari , afecte si fara semnificatia unitara prin raportare la existenta actuala a subiectului.
La ora actuala prin complex se intelege echivalentul sentimentelor de inferioritate sau vinovatie, adica un handicap cand este noncompensat sau nonintegrat dar altfel poate fi si o sursa de autodepasire.
Inteligenta emotionala
Importanta acordata individului si drepturilor sale se regaseste in insemnatatea emotiilor si studiul carac afectivitatii ce scapa constiintei (este la nivel inconstient)
-emotiile asigura: supravietuirea , luarea deciziilor , stabilirea limitelor, comunicarea si unitatea membrilor speciei umane
-iteligenta emotionala EQ are o influenta mai mare asupra reusitei individului decat IQ
inteligenta emotionala implica:
Mayer si Salovey : – abilitatea de percepere si exprimare a emotilor , de accedere si generare de sentimente faciliteaza gandirea si cea de cunoastere si intelegere a emotiilor si astfel promovarea dezv emotionale si intelectuale.
Reuven Bar – On : adaptabilitate, controlul stresului , dispozitia generala, constientizarea propiilor emotii, stapanirea emotiilor, motivarea interioara, empatia, stabilirea si dirjarea relatiilor interumane
D. Goleman : constiinta/incredere in sine , autocontrol, aptitudini sociale
A. Mehrabian : perceperea clara , exersarea capacitatii de a raspunde cu emotia si comportarea adecvata , implicarea intr-o relatie interpersonala implicand onestitatea, respectul, alegerea profesiei cu satisfactie profesionala , capacitatea de a lucra echilibrat de a se recrea si relaxa in viata.
Nivelurile formarii inteligentei emotionale : evaluare perceptiva si exprimarea emotiei , facilitatea emotionala a gandirii , intelegerea si analiza emotiilor si utilizarea cunostiintelor emotionale, reglarea emotiilor.
Empatia – fenomenpsihic de retraire a starilor si actiunilor celuilalt prin transpunerea psihologica a e eului , permitand intelegerea modului in care celalalt interpreteaza. Ipostaze : fenomen psihic, proces psihic, produc psihic, insusire psihica , construct multidimensional de personalitate.
Altruism – influentat de empatie prin 3 variabile : abilitatea de discriminare si clasificare a starilor afective ale altora , evaluarea ipotetica a modului de comportare a unei alte persoane, impresionabilitatea emotionala, capacitatea de a-ti unifica simtamintele cu alte persoane