Reguli de compozitie folosite in ornamentica – Exemplificari prin desen, referinte la piese de mobilier -element ornamental; motive ornamentala – definire si exemplificari
Principiul care sta la baza acestor reguli este ritmul, omniprezent la toate nivelurile artei, esential si in arta ornamentala.
Toate regulile de compozitie: repetitia, alternanta, gradatia si suprapunerea au ca lege directoare ritmul- in afara ritmului nu exista armonie.
Modalitatile de organizare in ornamentica, elementele importante:
*elementul ornamental-celula de baza-unitatea
*motivul ornamental-alaturarea mai multor elemente
*compozitia ornamentala-realizata cu ajutorul unor legi
Legile Ornamenticii
-repetitia: alaturarea mai multor elemente identice ornamentale
-reprezinta multiplicarea unuia si aceluiasi elem, fiind regula dupa care un motiv decorativ(celula ritmica) se va aseza la distante egale, in acelasi fel, pe un anumit traseu: drept, curb, orizontal, vertical, diagonal.
-este procedeu de ornamentare a unei parti dintr-o suprafata sau a unei suprafete intregi prin care se atrage atentia asupra unui motiv decorativ, care daca ar fi fost de unul singur ar fi trecut mai putin observat sau chiar neobservat
-alternanta-realizata prin forme diferite, culori diferite
-regula de compozitie care introduce diversitate in ornament, dispunand de 2 celule ritmice diferite;
-ritm mai alert si mai complex, mai putin monoton
-exista alternanta de pozitie la care se succede celula ritmica in doua pozitii deferite si alternanta de figura in care se succed 2 celule ritmice diferite
-gradatia-crestere a elementului ornamental(amplificarea lui) a formei, culorilor
-marirea sau micsorarea succesiva, repetitiva, a unui motiv de baza
-gradatia poate sa fie cantitativa sau calitativa(culoare, nuanta)
-e o regula de compozitie specifica barocului
-a caracterizat si o perioada de explozie a artelor optice, a pop-artei, precum si a expresionismului abstract in SUA
-suprapunerea: realizarea unui motiv ornamental din 2 lemente diferite
-regula mai dificila: consta in suprapunerea partiala a unor motive ornamentale, normale sau simbolice, identice intre ele sau diferite
-nu se poate realiza fara gradatie sau contrast
-are ca scop sugerarea unor imagini ce se pierd in subconstient sau aluneca in vis
-aplicare a 3 legi de compozitie=>conjugare