Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Masajul sportiv

in Sport

masaj-sportiv

Printre mijloacele de pregatire, refacere si recuperare a sportivului face parte si masajul , un procedeu cunoscut si practicat inca din antichitate.

Tehnica aplicarii masajului sportiv , ca si celelalte forme de masaj – intretinere,recuperare, refacere etc are la baza o serie de manavre ce influenteaza diferit tegumentele, sistemul muscular , sistemul articular ,sistemul nervos etc.Acest lucru determina individualizarea diferitelor proceduri in functie de obiective.

Datorita efectelor sale, masajul a devenit indispensabil in activitatea de zi cu zi a sportivului, el putandu-se aplica in scop stimulator ( inainte de antrenamente si competitii ) sau in scop de refacere ( neuropsihica sau neuromusculara )

Masajul de antrenament

Detine un rol important important in antrenament pentru ca

– favorizeaza adaptarea organismului la efort

– permite repeterea mai frecventa a probelor de mare intensitate sau durata

– protejeaza sportivul de efectelor daunatoare ale oboselii

– stimuleaza functiile organice in special circulatia si schimburile energetice din muschi

– efecte neuromusculare

Sedinta de masaj nu se incepe imediat dupa terminarea efortului ci dupa un repaus al sportivului de cateva ore dupa efort

Procedeele masajului de antrenament se aplica cu intensitate medie nepermitandu-se manevre dure – neteziri in pieptene , frictiuni profunde , framantat , cernut rulat.Muschii obositi sunt tratati cu manevre linistitoare de netezire si frictiune vibrata.

Daca se executa in conditii corecte masajul de antrenament poate fi un factor care contribuie la prevecirea supraatrenamentului.

Masajul competitional

Inaintea unui antrenament dar mai ales inaintea unei competitii ,la unii sportivi se manifesta un complex de manifestari comportamentale , neuropsihice si vegetative creand « starea de start » .Organismul dar mai ales muschii si marile functii organice sufera la inceputul probelor sportive grele un fel de inertie , de dificultate de a trece de la starea de repaus la cea de efort maximal mai ales in primele faze ale desfasurarii probelor, datorita unei lipse de adaptare a organismului la efort si a unei lipse de pregtire fizica si pshica pentru proba respectiva.

Tulburarile de adaptare se manifesta prin miscari incete ,randament scazut sau chiar prin oprirea probei intr-un « punct mort «  datorita diminuarii bruste a fortelor sau a unor tulburari cardiovasculare, Sportivul nu trebuie sa insiste intrucat pe un astfel de fond se pot produce accidente grave prin incordari si intinderi musculare sau articulare, prin smulgeri si rupturi de tendoane si ligamente.

Aceasta criza de adaptare poate fi invinsa prin exercitii fizice pregatitoare efectuate in cadrul incalzirii si prin masajul de incalzire .

Masajul de incalzire prin proceduri diferentiale urmareste atenuarea febrei de start , calmand starea de hiperexcitabilitate a sportivului. La cei cu un temperament flegmatic cu o « apatie de start «  o serie de manevre il stimuleaza combatand stare de indiferenta , din contra la cei cu un temperament coleric se aplica manevre linistitoare.

Cel mai important efect care se poate obtine prin masaj este stabilirea unui ecgilibru psiho-fiziologic care permite organismului sa se adapteze rapid si eficient la efortul care urmeaza.

Masajul stimulator se realizeaza prin procedee energice dar de scurta durata care se aplica pe regiunile sau pe segmentele care vor fi mai solicitate in concurs

Masajul calmant se executa lent si prelungit prin manevre usoare si superficiale pe o suprafata cat mai intinsa a corpului.

Rolul masajului in profilaxia oboselii

Oboseala se poate prezenta in forme predominant acute in caz de epuizare si supraincordare si cornice in surmenaj sau supraantrenament.

Stare de oboseala se instaleaza atat in urma eforturilor intense si prelungite dar si dupa eforturile scurte dar cu maximum de forta si viteza.Aceasta stare se caracterizeaza prin 3 serii de simptome : un complex de senzatii neplacute ,urmate de tulburari fiziologice si de diminuare brusca si progresiva a randamentului.

Cauze predispozante :stare de sanatate nesatisfacatoare ,insuficienta functionala a unor organe esentiale,rezistenta scazuta la efort,conditie fizica inferioara,lipsa antrenamentului etc.

Factori favorizanti : felul de viata al sportivului,metodele de lucru ,alimentatie ,si echipament,dispozitie psihica ,emotiile.Insa determinante pentru aparitia sau accentuarea starii de oboseala sunt eforturile exagerate,diferentele dintre activitatea sportiva si aptitudinile sportivului,lipsa lor de pregatire insuficienta odihnei etc.

Unul dintre procesele caracteristice starii de oboseala este oboseala musculara

1 ) Aceasta oboseala localizata fie la nivelul unui grup de muschi sau la toti muschii unei regiuni a corpului se produce dupa un efort static sau dinamic intens , prelungit sau repetat fara respecterea pauzelor de odihna Muschii obositi se simt la palpat intariti ,putin tumefiati si sensibili, capacitatea lor de contractie fiind scazuta , cu miscari limitate si coordonare scazuta.Daca efortul continua pe acest fond miscarile devin mai lente insotite de dureri musculare.

In acest caz este contraindicat masajul direct al muschilor obositi pana cand sportivul depaseste faza acuta ( 1zi- cateva zile )

– se recomanda masajul grupelor musculare antagoniste ,a musculaturii simetrice sau a musculaturii situate deasupra regiunii in cauza

Masajul direct al regiunii obosite se incepe cu prudenta – se folosesc alunecari lungi , lente si superficiale, presiuni vibrate si frictiuni usoare , pe membre se aplica cernutul si rulatul relaxator. Treptat se trece la manevre mai puternice de framantare . Pe regiunile obosite nu se aplica manevre de lovire, pensare sau scuturare a muschilor.

– dupa masaj se recomanda miscari ample de pendulare a membrelor de circumductie a capului si trunchului.

2 ) Oboseala musculara generala se produce daca efortul fizic se realizeaza prin contractia unor grupe musculare mari , este prelungit si efectuat la intensitate mare.

De obicei senzatia de oboseala musculara nu apare in timpul efortului , ci se resimte la cateva ore , spre seara sau chiar a doua zi .

Aceasta forma de oboseala este insotita de indispozitie se stare de somnolenta ,febra si dureri de cap , contracturi si dureri musculare localizate la nivelul membrelor si trunchului. Miscarile corpului devin greoaie si necoordonate.

Daca aceste simptome nu dispar dupa odihna si relaxare sunt necesare mijloace ajutatoare de ingrijire : bai calde , calmante etc.

Masajul se aplica dupa disparitia simptomelor acute si se incepe printr-o linistire a sensibilitatii periferice si a musculaturii prin manevre de netezire pe portiuni mari frictiuni vibrate si manevre ajutatoare de cernut si rulat. Grupele mari de muschi ale spatelui si membrelor vor fi masate in zilele urmatoare.

Sedintele de masaj se incheia prin mobilizarea articulatiilor , exercitii de respiratie si pendulari ale membrelor.

Oboseala musc precoce – apare la inceputul unui efort deosebit de intens ( alerg de viteza , ridicarea halterelor ) datorita unei crize de adaptare functionala a organismului si se manifesta prin crize de respiratie contracturi si dureri musculare, scaderea brusca a capacitatii functionale . In aceste cazuri proba este parasita sau dusa cu greu pana la capat.

Criza poate fi prevenita prin exercitii pregatitoare specifice probei sau prin manevre de masaj blande de relazare , local pe grupele musculare ce urmeaza sa fie solicitate.

Oboseala acuta se confunda cu oboseala precoce manifestandu-se prin aceleasi contracturi ale grupelor musculare care au fost supuse unor eforturi intense prelungite sau repetate fara pauze corespunzatoare.

Oboseala musculara tardiva – apare la persoanele neantrenate dupa un efort de mare intensitate sau durata lunga efectuat in ritm lent si fara pauze.

Simptomele acestei forme de oboseala sunt asemanatoare cu cele ale oboselii generale dar ea apare mai lent si cedeaza mai incet prin odihna.

Oboseala cronica sau cumulativa –se apropie de formele patologice de oboseala , nu atat prin simptome , cat mai ales prin modificarile organice si pshice care o insotesc si care scad in mad simtitor capacitatea de munca a sportivului. Masajul alaturi da alte mijloace de refacere contribuie la prevenirea aparitiei acestei forme de oboseala.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Sport

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web