Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Mobilitatea în orientarea spatiala

in Biologie/Sanatate

Mobilitatea în orientarea spatiala

Problema mobilitatii si a antrenamentului mobilitatii a fost abordata mai ales din punct de vedere practic, incluzându-se în toate programele de reabilitare a nevazatorilor, exercitii de mobilitate.

Antrenamentul mobilitatii este organizat în functie de vârsta persoanei, de momentul instalarii cecitatii, etc. Se urmareste treptat extinderea deplasarilor independente , bineînteles cu respectarea conditiilor de securitate personala în deplasare.

Pentru a se putea deplasa sunt folosite diferite mijloace cum ar fi bastonul alb mobil sau câini conducatori. Antrenamentul mobilitatii nu vizeaza numai aspecte practice si tehnice, ci urmareste totodata stimularea dorintei de miscare si de depasirea a obstacolelor, de dezvoltarea a autonomiei personale.

E. Compensarea deficienţei vizuale

Este înainte de toate un proces de adaptare, fenomen curent şi în absenţa deficienţelor în general. Este fenomenul care apare ca răspuns la condiţiile externe. În condiţiile deficienţei pentru adaptare sau readaptare sunt mobilizate disponibilităţi care ar fi rămas neutilizate.

Compensarea exprimă capacitatea sistemului biologic de a rezista la perturbaţii; fenomen de structurare sau restructurare a schemelor funcţionale, de mobilizare a surselor energetice ale organismului în lupta împotriva deficienţelor congenitale sau dobândite.

Compensarea se realizează prin mijloace naturale ale organismului, dar şi prin mijloace tehnice (ochelari, lupe, aparate opto-electronice care îi ajută pe cei cu cecitate nocturnă, ochelari cu celule fotosensibile ce transformă sursa de lumină în sunete pentru a facilita orientarea).

La nevăzători consecinţele orbirii se manifestă într-o manieră comună, dar şi diferenţiată între cei congenitali şi cei ce-au dobândit cecitatea:

–la congenitali lipsa totală a reprezentărilor vizuale face ca de la naştere să se structureze o schemă funcţională fără participarea vederii, o echilibrare la nivelul analizatorilor valizi care să compenseze absenţa analizatorului vizual.

–se stabileşte de la început o dominanţă tactilo-motorie şi auditiv-motorie, deşi procesul de instrucţie este mai dificil la cei congenitali, unii specialişti spun că se lucrează mai uşor cu aceştia pentru că apar dezechilibre la nivelul personalităţii;

–la nevăzători în elaborarea mecanismelor compensatorii găsim aceleaşi procese nervoase ce stau la baza organismului normal, dar ele apar din alte relaţii îmbinându-se în mod original, apar altfel organizate;

–restructurările ce au loc nu atrag crearea de substituiri morfologice, ci doar crearea de funcţii adaptative noi prin includerea dominantă a analizatorului tactil-auditiv şi formarea de imagini mentale pe baza acestora;

–în cecitatea survenită reprezentările fiind păstrate ele participă la structurarea şi întregirea imaginilor senzoriale; este vorba de o restructurare a schemei funcţionale realizându-se cu participarea reprezentărilor vizuale pe care le au;

–deosebirea este în plan psihologic între cei la care cecitatea survine brusc şi cei la care survine după o evoluţie lentă;

–în cea care survine brusc dezechilibrul cuprinde stereotipiile cunoaşterii şi orientarea în modalitatea optică, consecinţele sunt mai grave; la ceilalţi funcţiile vederii pot fi transferate treptat analizatorilor valizi întâmpinând momentul critic;

În procesul compensării în afara analizatorilor participă şi memoria, atenţia şi gândirea (prin operaţiile lor fundamentale şi prin analiza şi sinteza datelor percepute). La ambliopi compensarea se realizează prin exerciţii polisenzoriale, dar acestea trebuie să se subordoneze activităţii vizuale şi nu să înlocuiască analizatorul vizual, trebuie învăţaţi să-şi folosească potenţialul vizual existent.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Biologie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web