Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Muntii sacri ai lui Dao

in Curiozitati

Muntii sacri ai lui Dao

Huashan: muntii Dragonului

Muntii Hua se inalta ca niste metereze de granit de o frumusete maiestuoasa. La inceputul drumului de acces primejdios care duce la cele cinci piscuri principale, o inscriptie sapata-n piatra il avertizeaza pe pelerin: Ai inca timp sa te razgindesti. Virful este un fel de lama stincoasa ale carui drumuri de
acces urmeaza periculos dorsala Dragonului.

Ansamblul manastirilor risipite pe flancuri si in virful muntilor Hua au drept punct comun practica renuntarii la lumea obisnuita. Totusi, scopul principal il constituia retragerea si practicarea formelor celor mai elevate de meditatie ale caii daoiste. In fruntea manastirilor, Da Schi – Marele Intelept – ii sfatuia pe toti calugarii si pe toti cei care se retrasesera din lume in aceste locuri maiestuoase.

Un adagiu al celor din vechime indemna: De gasesti un loc adapostit de vint, cu fata spre soare, caldut iarna, racoros vara, cu paduri luxuriante si apa limpede curgind in torente, nu-l parasi niciodata!
Practica retragerilor indelungate in linistea acestor locuri de singuratate grandioasa urmarea sa dezvolte o stare de receptivitate la invatatura directa a marelui Dao. Potrivit diferitelor scoli formale daoiste, invatatura putea imbraca diferite fatete: practici esoterice, medicina, arte martiale… Pe muntele Hua, scopul era esenta meditatiei si realizarea spirituala.

Aceste locuri de retragere erau considerate drept benefice contemplatiei nu numai datorita fortei lor telurice, ci si pentru ca au adapostit generatii de descendenti de intelepti impliniti. Aceasta forta spirituala a impregnat in asa masura grotele si locurile de refugiu incit, uneori, practicantul era literalmente scaldat in invatatura si implinirea maestrilor din vechime. Asa era calea pe Huashan: abrupta si luminoasa, asemenea muntilor care o pazesc.

Simbolul daoist al cavernei se refera desigur la refugiul formal, dar si la centrul niwan situat in virful capului. Flacara vie este cea a constiintei spirituale, shen, care poate provoca transformarea aptitudinilor obisnuite ale creierului nostru.

Majoritatea daoistilor de pe Huashan, respectind viata, aveau o alimentatie vegetariana. Calugarii de pe acesti munti erau vestiti pentru longevitatea lor, datorata cu siguranta alimentatiei frugale si practicarii exercitiilor intensive.

Legenda spune ca primul desen care reprezenta wuji sau marea vacuitate a fost revelat unui sihastru cunoscut sub numele de inteleptul riului, care l-a gravat pe peretele stincos al marilor munti sacri Huashan.

Scoala adevarului profund

La poalele muntilor Laoshan, pe malul oceanului Pacific, manastirea Taiqin gong adapostea una dintre scolile cele mai discrete ale daoismului. Ea este inconjurata de arbori milenari care creeaza o ambianta propice contemplatiei. La sfirsitul dinastiei Song, intr-o perioada tulbure, s-a facut simtita nevoia unei invataturi pure si directe. Astfel s-a nascut Scoala Quanzhen, a Adevarului Profund. In aceasta perioada, invadatorii mongoli devastau aceste locuri masacrind toate vietatile intilnite in cale.

Inteleptul daois Qiu Chuji s-a dus sa discute direct cu seful lor si i-a spus urmatoarele: Daca vreti sa cuceriti tara, de ce masacrati toate fiintele pe care le-ntilniti in cale? Este de ajuns sa le purificati inimile, sa le micsorati dorintele si sa-i iubiti. Cum vreti sa cuceriti o tara care exista datorita locuitorilor ei?

Aceste vorbe de pace au oprit agresiunea mongolilor si i-au facut sa se situeze pe pozitii mai rationale.
In Scoala Quanzhen sint predate simultan principiile confucianiste si daoiste, in special compasiunea si toleranta, explicindu-se faptul ca ideograma cuvintului toleranta reprezinta o sabie suspendata deasupra unei inimi dezvelite.

Aplicind adagiul dao fa ziran – Dao urmeaza natura – calugarii isi cultivau energia ancestrala (yuanqi) prezervindu-si fortele vitale pentru a-si hrani practicile spirituale.

Scoala celor cinci piscuri

Muntii Wudang sint situati in districtul Danjangkou (initial districtul Junxian) in partea de nord-est a provinciei Hubei. Fac parte din muntii Qi si muntii Ba mergind din sud-vest spre est si au o lungime de opt sute de li. Ei cuprind saizeci si doua de piscuri, treizeci si sase de stinci ascutite si abrupte, douazeci si patru de viroage, unsprezece grote si noua torente.

Muntii Wudang reprezinta un faimos loc sacru al daoismului in China. Potrivit legendelor, marele imparat Zhengwu, primul stramos al daoismului, s-a nascut aici. Se spune ca dintre toti suveranii din epoca numai imparatul Zhengwu l-a inteles deplin pe Dao. Tot din aceasta perioada provine si numele dat muntilor, anume Wudang.

Piscurile minunate ale muntilor Wudang, apele lor pure, grotele lor ciudate si fazele lor abrupte se inalta maiestuos, ca o pictura impresionista. Cu o inaltime de patru mii de metri, Tianzhu, virful principal al muntilor Wudang, se inalta spre cer inconjurat de alte saptezeci si doua de virfuri inclinate spre el, miriade de stele in jurul Lunii.

In prezent se mai pastreaza citeva cladiri superbe de manastiri vechi din muntii Wudang: doua temple daoiste, opt palate, douasprezece pavilioane, treizeci si sase de manastiri si saptezeci si doua de temple mici agatate parca de faleze. De aceea, se si spune: Un templu la fiecare cinci li, un palat la fiecare zece li. Aceste constructii au fost concepute potrivit normelor daoiste ale sistemului feng shui, in armonie cu terenul alcatuit din cornise, piscuri, viroage si vai, ceea ce le confera totodata un aer impunator si maiestuos. Complexitatea, ingeniozitatea si maretia acestor proiecte pot fi considerate drept o capodopera a arhitecturii vechi in istoria Chinei.

Acesti munti austeri adaposteau scoala daoista a Stelei Polare care combina practica meditatiei (alchimia interioara – neidan) si practica artei martiale daoiste gongfu. Numeroase scoli de arte martiale chineze au pornit din aceste saptezeci si doua de piscuri, inclusiv stiluri absolut originale, cum ar fi, de exemplu, boxul sarpelui si taiji quan.

Arta martiala interioara practicata in muntii Wudang este o ramura speciala a artei martiale gongfu chineze. Aceasta cuprinde doua scoli. Una este scoala gongfu numita exterioara; este vorba despre scoala gongfu din Shaolin care invoca practicarea formelor de rutina si intarirea tendoanelor si muschilor. Initial, ea s-a dezvoltat pe muntele Song din provincia Henan.

Cealalta este boxul interior sau scoala gongfu din Wudang. Ea a aparut in mediul daoist al muntilor Wudang, Legenda povesteste ca, in timpul dinastiei Song de Nord (960-1127), un calugar daoist pe nume Zhang Sanfeng a avut in vis revelatia acestui box dictat de nemuritori. De fapt, este vorba despre boxul culmii supreme, taiji quan, care s-a raspindit pina in Occident.

El s-a transmis din generatie in generatie formind un stil particular de box interior, definit ca a inainta precum sarpele si a se misca precum aripile. Acest box limiteaza atacurile la o forma statica, invinge forta prin gratie si devine misterios lovind numai dupa ce dusmanul a atacat. Este numit taiji quan din cauza elementelor yin si yang, cele doua principii opuse ale naturii. Acest box a devenit celebru in tara si in strainatate atit pentru ca prezerva sanatatea omului, cit si pentru ca reprezinta o protectie fizica si o tehnica superba.

Scoala din muntii Wudang are reguli stricte in ceea ce priveste recrutarea elevilor, dar astazi sintem multumiti sa constatam ca tehnicile interioare de odinioara practicate in muntii Wudang au fost redescoperite, perpetuate si dezvoltate. Centrul de box a fost instalat pe muntii Wudang si incepatorii daoisti isi pot apropia misterul schimbarilor celor doua principii din natura multumita profesorilor lor. Floarea tehnicii boxului Wudang este menita sa rodeasca din nou.

Cum se pot pune de acord practicarea artelor martiale si cautarea spirituala? Acest paradox este rezolvat de lucrul asupra disciplinei si concentrarii care dezvolta stapinirea de sine. Dar, gongfu este caracterizat mai cu seama prin miscari suple care, lasind energia qi sa circule fara obstacole, il fac pe practicant sa constientizeze armonia suflurilor si il cufunda intr-o meditatie care-i linisteste ardoarea agresiva. In acest mod abil agresivitatea este transformata in non-actiune.

Un proverb daoist exprima simplu toate acestea: Poti fi in acelasi timp razboinic si mistic? Poti invinge adversarul suprem?

Acest adversar suprem este egou-ul captiv si gelos pe posesiunile sale si care intelege ca prin violenta sa faca sa-i fie respectate priceperile. Ultimul adversar de combatut se intimpla sa fie chiar personalitatea de razboinic. Invingerea propriilor capricii aduce victoria definitiva. Un razboinic obisnuit vede in orice persoana un adversar, un razboinic daoist nu mai are adversari o data ce si-a eliminat propriile puncte slabe. Legenda spune ca un intelept nu mai este citusi de putin receptiv la moarte, caci el stie ca nimic nu moare si ca totul se modifica neincetat.

Cultivarea energiei qi

Dintotdeauna, daoistii au cautat adevarul si puritatea prin metode dietetice, cure cu plante si, mai ales, prin lucrul direct asupra energiei: relaxare, meditatie si qigong. De fapt, termenul qigong este o expresie moderna care grupeaza mai multe metode vechi dragi daoistilor: reglarea sufletului, captarea energiilor naturii, inlaturarea stagnarilor energiei qi, respiratia in constienta, conducerea enrgiei qi prin Portile de Jad (punctele de acupunctura majore), dezvoltarea focului interior, deschiderea circuitului celest.

Energia unei persoane obisnuite stagneaza blocata de experientele sale coplesitoare si propriile sale comportari negative. Dimpotriva, maestrul daoist isi face energia sa circule, o hraneste prin metode de respiratie si relaxare apropiate. El isi purifica energia qi prin vizualizari stiind ca spiritul poate orice. Procedind astfel, incetul cu incetul, imbolnavirile devin tot mai rare si se instaleaza un proces de regenerare care revitalizeaza corpul si creierul.

Chinurile si necazurile vietii au o influenta din ce in ce mai scazuta asupra mentalului care ramine limpede in orice imprejurare. Putem remarca faptul ca interesul pentru o astfel de cautare. In lumea noastra, prin in propria lui capcana; filosofia daoista aplicata constituie o deschidere si o sansa prin profunda ei cunoastere a energiilor.
Zhang Sanfeng: Revelatia sarpelui si a cocorului

Exista doua istorii despre Taihi quan, cea povestita in textele clasice si legenda transmisa oral in toate scolile fiecarui stil. In mod curios, istoria si legendele povestite de diversele scoli de arte interioare converg cu toatele si descriu aceleasi fapte.

Taiji quan isi afla originile in filosofia lui Dao. China straveche prezenta o structura feudala, iar artele martiale faceau obiectul unei cautari vitale si secrete, fiecare discipol dorind sa-si cunoasca in cel mai inalt grad arta, iar fiecare maestru dorind sa pastreze tehnicile sale cele mai bune pentru elevii cei mai dotati si cei mai fideli. Pe de alta parte, ucenicia in artele martiale era adesea legata de o hirotonisire formala in cadrul daoismului, iar mai tirziu, in cadrul budismului.

Desi manastirile daoiste au fost in mod natural consacrate practicilor spirituale, artele martiale erau totusi predate pentru a-i obisnui pe calugari cu disciplina si controlul energiilor lor. Aceste arte martiale numite interioare constituiau de asemenea un vector pragmatic de evolutie spirituala prin idealurile si practicile lor. Deci, invatatura raminea apanajul calugarilor intr-un cadru cu totul diferit de cel al antrenarii razboinicilor si mercenarilor din epoca. Ca urmare, artele martiale Taiji quan si gongfu originare sint impregnate cu o nuanta spirituala de nespus si cu o idee initiatica sau filiala.

De acea, Taiji quan se inspira in teroia sa din cunoasterea cartii Yi jing, in special in versiunea sa daoista, din teoria medicala daoista straveche si din alchimia interioara a circulatiei suflurilor energiei interioare (nei qi) si energiei exterioare (wai qi).

Potrivit scolii daoiste de pe muntele Hua, imparatul mitic Shennong, agricultor si negustor de plante medicinale, s-ar afla la originea teoriei energetice cosmologice a celor opt trigrame (ba qua) din Yin jing si a celor opt miscari primordiale din Taiji quan: retragere-tragere inapoi, impinge-apasare-tragere in jos, aplecare inapoi, impingere cu umerii, impingere cu coatele. Astfel, fiecare miscare pare a fi in legatura cu conceptul dinamic al fiecarei trigrame. Aceasta invatatura exclusiv daoista a
boxului Taiji quan mai poate fi intilnita in unele scoli.

Se mai povesteste ca marele imparat Yu aproximativ cu 2000 de ani i.Hr. a creat un fel de dans cosmic destinat armonizarii cu fortele telurice. Acest stil de pas magic exista si astazi in unele scoli ale daosimului religios. Yu considera ca, asa cum apa statatoare este adesea infestata de paraziti, stagnarea lichidelor vitale si a singelui provoaca boala. Astfel, el a pus bazele conceptiei daoiste a miscarii igienice. Amprenta filosofiei naturale a lui Dao este evidenta in textele clasice ale boxului Taiji quan. Aici se gaseste mai ales urmatoarea maxima: A expira suflul vechi si a inspira suflul nou, a se pune in situatia ursului si a se intinde ca o pasare. De altfel, gasim in toate stilurile de Taiji quan aceasta referire la pasare, atit in denumirea pozitiilor, cit si in forma de cioc a pumnului si degetelor.

In 1973, intr-un mormint din provincia Hunan s-a descoperit un text important referitor la sistemul yoga daoist datind din 108 i.Hr. Dintre cele patruzeci de figuri, unele indica in mod clar imitarea miscarii animalelor, ca ursul, vulturul si maimuta. Celelalte desene arata ca unele dintre aceste exercitii erau folosite pentru vindecarea anumitor boli fizice sau psihologice. Ulterior, in timpul dinastiei Han, celebrul acupuncturist Hua Tuo a pus la punct o serie de miscari bazate pe imitarea animalelor. Se considera ca aceste miscari din stadiul de Daoyin s-au aflat la originea posturilor din gongfu.

Dar obirsia sintezei boxului Taiji quan, miscarile primordiale din taiji quan, se afla cu siguranta in scoala de pe muntii Hua. Maestrul Chen Bo preda aici stilul interior numit Liuhe bofa (sase armonii si opt metode), cu siguranta stramosul boxului Taiji quan modern. Statuia acestui maestru mai putea fi vazuta la manastirea izvorului de Jad din muntii Hua.

Alte exercitii sint considerate ca fiind de origine divina, cum ar fi vestitele Batuajin – cele opt bucati de brocart sau cele opt minuni – practicate in mod intensiv in zilele noastre de toata diaspora chineza. Daoistul Lü Dongbin ar fi primul care a practicat aceste miscari copiate dupa dansul zeilor. Mai concret, se considera ca aceste invataturi au fost revelate in vis sau prin contact cu xian (nemuritorii) in timpul unor indelungate retrageri in meditatie. Astfel, Taiji quan i-ar fi fost predat sihastrului daoist Zhang Sanfeng de catre nemuritorul Stelei Polare, Xuantian Zhangdi, in zorii primului mileniu; potrivit altor surse, la acea vreme, Taiji quan era deja practicat pe cele cinci piscuri sacre ale muntilor Wudang.

Intr-o oarecare masura, se poate afirma ca nimeni nu a creat boxul Taiji quan si ca el este rodul unei evolutii la intretaierea mai multor influente. Traditia orala a unor scoli atribuie prima forma de Taiji quan calugarului daoist Zhengyi Daoren, care ar fi trait cu 500 de ani inaintea erei noastre. Desigur, nu s-a pastrat nici o urma a acestei arte interioare numita boxul prenatal, prin raportare la aranjarea originala a celor opt trigrame din Yin jing care descriu formarea lumii.

Gerard Edde, Calea lui Dao

(Editura Orfeu 2000)

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web