Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Painea cea de toate zilele!

in Sanatate

Unul dintre cele mai consumate alimente din lume, painea este hrana indispensabila de aproape 30.000 de ani.

Painea nu-si pierde statutul de aliment biblic si, ca atare, nu trebuie sa lipseasca de pe masa cu conditia sa fie simpla si sa semene cat mai mult cu ce pregateau oamenii in vechime. In vremurile stravechi, painea era plamadita din drojdie din mere sau struguri fermentati natural, apa si cereale macinate. Era copata pe pietre fierbinti si avea o textura rugoasa. Pana sa devina chuflele pufoase pe care le gasim acum pe rafturile magazinelor, pitele aspre preistorice au trecut prin numeroase transformari. Evolutia formei si volumului painii a fost influentata in mod direct de material prima folosita, faina, iar reputatia proasta pe care o are azi este consecinta inovatiei. In vechime, cerealele erau macinate cu pietre, in zilele noastre, progresul  rafinat faina mechanic, pana cand a saracit-o de toate substantele nutritive si a ramas doar amidonul, greu de digerat si frecvent supus albirii chimice. De aici, metamorfozarea painii din sursa de carbohidrati complecsi intr-una de carbohidrati simpli (paine alba), cu dezavantaje pentru sanatate: obezitate, boli cardiovasculare, diabet de tip II. Valoarea nutritiva este data de ingredientele folosite. Cand acestea sunt apropiate de starea naturala, painea este satioasa si hranitoare, furnizeaza fibre, cantitati semnificative de vitamina E, potasiu, fier, zinc, cupru, magneziu, vitamina B1, riboflavina, acid pantotenic, acid folic, vitaminele B6, H, acizi grasi nesaturati si numeroase enzime fiind chiar recomandata pentru slabire si scaderea colesterolului, precum si in stari de convalescenta sau oboseala extrema, reducerea stresului, constipatie, diverticulita, hemoroizi, infectie urinara. Exista dovezi ca painea preparata din cereale integrale are rol de prevenire a cancerului.

Cea mai gustoasa! Daca painea alba si pufoasa nu furnizeaza niciun nutrient, optezi pentru cea neagra? Nicidecum, deoarece in majoritatea cazurilor e vorba de aceeasi paine alba colorata cu caramel, deci nu este o alegere sanatoasa. In loc de alba sau neagra, adesea pline de aditivi, alege-o pe cea facuta in intregime din grau integral, grau spelta, secara, tarate, hrisca sau orz. In comparative cu painea alba, aceasta are textura densa, o cantitate redusa de amidon si, implicit, un indice glicemic mai mic, deci este recomandat in curele de slabire. Nu numarul de calorii este de urmarit la sortimentele de paine, ci cantitatea de fibre si de substante nutritive. E cu atat mai bine daca acestea au in compozitie un amestec de seminte (susan, floarea-soarelui, dovleac, in), benefice pentru sanatate datorita bogatiei de calciu, fier, vitamine din compelxul B, proteine vegetale si grasimi bune de tip omega 3. Daca suferi de boala celiaca, trebuie sa eviti faina de grau, secara sau orzul, dar poti consuma paine de mei (bogata in proteine, usor de digerat si buna pentru piele, par, dinti si ochi) sau din faina tapioca (are putine proteine, multe grasimi omega 3, fibre dietetice si minerale, fiind ideala in alimentatia copiilor in crestere). Iata calitatile celor mai indicate varietati de paine, un aliment indispensabil in alimentatia noastra zilnica:

Painea din cereale integrale  este facuta dintr-un amestec de tarate de grau, orz, secara si macinis integral, la care se adauga uneori faina alba de calitate inferioara, dar bogata in fibre si vitamine. Contine vitaminele B si E, zinc si selenium.

Paine din grau integral. Faina din care e pregatita contine intreg bobul de grau (inclusiv invelisul bogat in nutrienti, care e indepartat in procesul rafinarii fainii albe), trei tipuri de fibre (solubile, insolubile si amidon rezistent), fiind o sursa de carbohidrati buni, tiamina, riboflavina, niacina, proteine, fier, vitamina E si selenium. Este una dintre cele mai bune alegeri pentru consumul zilnic. In ceeasi categorie intra painea graham, facuta din faina integrala necernuta (tarate de grau).

Painea de secara se gaseste la supermarket in variante combinate: cu faina de grau integral, de tarate si faina 550 sau 650 (inclusiv cea de grau dur, care are o granulatie mre data de gradul de rafinare mai scazut decat faina tip 000). Are gust de nuca, este mai bogata in fibre decat painea din grau integral (e o sursa de fier si zinc) si este foarte satioasa. Reprezinta o alegere excelenta daca ai diabet zaharat incipient ori suferi cu inima, intrucat creste lent glicemia (are indice mediu) si contine o cantitate mare de magneziu.

Paine din grau spelta. Acest tip de grau este un soi salbatic, o ruda indepartata a graului de azi. Seamana cu graul obisnuit, dar, spre deosebire de el, nu provoaca alergii si intolerante. Precum cea de secara, painea are o concentratie ridicata in fibre, minerale (mangan, fosfor, cupru) si vitamine (niacina, tiamina, folati).

Stiai ca?

  • Painea integrala furzineaza de zece ori mai mult magneziu decat cea alba.
  • Intrucatpainea integrala nu are vitaminele C si B 12, ea trebuie combinata cu legume proaspete si surse de proteine animale. In caz contrar apar carente.
  • Drojdia de bere este o excelenta sursa de vitamine din complexul B, inclusiv acid folic, fiind indicate pentru un metabolism optim si sanatatea sistemului nervos.
  • Indemanarea de a prepara paine era importanta la egipteni, fapt dovedit de inscriptiile de pe monumentele funerare. Adesea, oaspetii oficiali erau intampinati cu cea mai buna paine. Documentele arata ca ei coceau paine in urma cu peste 2.500 de ani, iar in jurul anului 300 i.H., au inceput sa prepare drojdie. Arta coacerii painii a fost transmisa din Egipt in Imperiul Roman.

PAINEA BIBLICA. In trecut, painea se obtinea dintr-un grau special, nehibridat, denumit spelta. Potrivit Bibliei, Dumnezeu i-a poruncit lui Iezechiel sa prepare o paine ca mesaj al Sau catre poporul din Ierusalim. “Ia-ti si grau, orz, bob, linte, mei si alac, pune-le intr-un vas si fa paine din ele”, scrie in cartea profetului Iezechiel la capitolul 4, versetul 9. Toate ingredientele se amesteca, se adaugau ulei de masline si apa si se lasau la dopsit, apoi se portiona aluatul si se coceau paini mici sau mari. Astfel, se foloseau ½ cana faina de orz, ¼ cana faina de boabe de fasole, ¼ cana faina de mei, 1 cana faina de grau spelta, ½ cana faina de linte, ¼ cana ulei de masline extravirgin, 1 lingura sare, 1 lingura maia (pastrata de la prepararea anterioara a painii sau obtinuta din struguri ori mere).

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Latest from Sanatate

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web