Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

Procesul de invatamant-obiect de studiu al didacticii

in Pedagogie

jocuri_familie2

  1. Didactica este partea fundamentala a pedagogiei scolare care studiaza procesul de invatamant in amsamblul sau. Fenomenul este de origine greaca: didaktike– arta invatarii, si a fost introdus in opera “Mlagna Didactica” de catre Komeuski (1592-1670).

Ca teorie stiintifica didactica are urmatoarele insusiri:

  • character explicativ- explica componentele procesului de invatamant
  • character reflexive- formuleaza judecati de valoare asupra elementelor de invatamant
  • character normative- elaboreaza norme referitoare la organizarea si desfasurarea procesului de invatamant, cerintele ce trebuiesc respectate pentru realizarea obiectivelor stabilite.
  1. Didactici speciale – ele particularizeaza,concretizeaza la nivelul disciplinei de invatamant corespunzatoare, problemele studiate de didactica generala.

Studiaza organizarea si desfasurarea specifica a predarii si invatarii la un obiect, particularitatile si logica procesului de transmitere siinsusire a cunostiintelor, de formare a priceperii si deprinderilor specifice fiecarui obiect de invatamant. Studiaza tipurile de lectii cu variantele lor.

  1. Procesul de invatamant:
  • definitie
  • caracteristici
  • abordarea sistematica
  • tipuri de activitati

Definitie. Procesul de invatamant este un amsamblu de activitati organizate si dirijate care se desfasoara in cadrul unor institutii specializate, sub indemanare unor persoane pregatite in acest scop, in vederea indeplinirii anumitor obiective constructive-educative.

Reprezinta cea mai elevate forma de organizare si desfasurare a instructiei si educatiei.

Caracteristici principale ale procesului de invatamant sunt urmatoarele:

  1. Caracterul planificat, organizat si systematic
  • se desfasoara pe baza unui program, orar
  • pe baza unor documente oficiale (plan d invatamant, programe scolare)
  • pe baza planificarilor calendaristice
  1. Caracterul informative-formativ
  • reformarea (instruirea) consta in transmiterea si insusirea unor cunostinte din diferite domenii ale cunoasterii
  • formative- se concretizeaza prin efectele produse in planul dezvoltarii pshice ale elevilor a personalitatii lor reprezentate de: deprinderi, operatii, aptitudinii, capacitatii selective de spirit de observatie, gandire memorare logica, inteligenta, trasaturile caracterale si atitudini, structuri afectiv motivationale (interese, aspiratii, convingeri, sentimente idealuri, conceptia despre lume).

Cele doua laturi (reformativ-formativ) se intrepatrund si se realizeaza diferit, in grade si modalitati diferite.

Trebuie sa se puna accent deosebit pe latura formativa ( dezbaterea proceselor si aptitudinilor intelectuale, insusirea metodelor si tehnicilor de instruire si cercetare, cultivarea intereselor de cunoastere a curiozitatii, a creativitatii) si intr-o masura mai mica pe cantitatea de cunostiinte .

c)Caracterul cognitiv (de cunoastere)-Reprezinta esenta procesului de invatamant.

Cunoasterea are doua trepte- cunoasterea senzoriala si cunoasterea logica.

-cunoasterea senzoriala- consta in perceperea activa a materialului didactic.

-cunoasterea logica- consta in intelegerea si cunoasterea generalitatilor

Cunoasterea ca si procesul de invatamant au un caracter gradual.

  • Cunoasterea ca si procesul de invatamant au trei factori inplicati cu necesitate si anume : subiectul cunoasterii, obiectul cunoasterii si forma de reflectare a obiectului de catre subiect (concept,notiuni, principii)
  • Procesul de invatamant este un proces de redescoperire de adevaruri de catre elevi de formarea de noi concepte.

Procesul de invatamant are si aspecte specifice ca:

  • repeta domeniul istoric, proces de cunoastere umana (de la cunoasterea senzoriala la cunoasterea logica)
  • crearea unor conditii favorabile menite sa stimuleze si sa faciliteze activitatea de cunoastere de catre elevi, conditii create de professor
  • procesul de invatamant tine cont de particularitatile psihologice de varsta si individuale, ale subiectului (elev).

d)Caracterul bilateral (educator-educat)

Rolul educatorului:

-angajeaza si conduce acest proces

-asigura aplicarea principiilor didactice

-transmite cunostintele prevazute de programe

-creeaza conditii pshiopedagogice si situatii de invatamant care sa faciliteze realizarea obiectivele invatarii

e)Procesul de invatamant este un sistem cu autoreglare

-in procesul de invatamant se realizeaza doua tipuri de relatii informationale

-relatia informationala directa-transmiterea cunostintelor de la educator la educat

-relatia informationala indirecta(conexiune inversa sau feed-back-ul) de la educat la educator

f)Procesul de invatamant este un sistem deschis, dinamic si complex

deschis-consta in schimbul reciproc de valori cu sistemul macrosocial(societatea).Priveste de la societate populatia scolara,valori culturale si spirituale,mijloace materiale si financiere

Ofera societatii fata de munca pregatita si calificata.

dinamic– se structureaza continuu in functie de schimbarile survenite in domeniul social

complex-rezolva din multitudinea componentelor si a relatiilor dintre ele

g)Caracterul interactionist-este constituit dintr-o retea de interactiuni ce formeaza un tot unitar si armonios.

h)Procesul de invatamant este un proces specific, o modalitate de comunicare interumana.

Abordarea sistematica

-notiunea de sistem-concept fundamental ce desemneaza un ansamblu amgajat de elemente si relatii intre ele.

-Abordarea sistematica este o metoda de interpretare stiintifica a faptelor,obiectelor,proceselor,fenomenelor prin cercetarea obiectului ca intreg si in relatie cu sistemul careia apartin.

-Abordarea sistematica-implica urmatoarele operatii:(pentru sistemul de invatamant)

-analiza si interpretarea acestuia ca sistem (componentele)

-analizarea macrosistemului social

a)Componentele procesului de invatamant

-agentii procesului-educator si educat

-continutul

-obiectivele instructive,educative,differentiate

-formele de activitate(purtare-invatare)

-formele de organizare(lectia,cursuri pe obiecte,consultatii, vizite,conferinte, concursuri scolare)

-metodele si procedeele utilizate(metode de purtare, evaluare , control, autocontrol)

– principii(nume si reguli)

-resurse materiale (material didactic, manuale)

-relatii interumane(elev-profesor, elev-elev)

-timpul scolar(orar,ore,orele de scoala, vacante)

b)Relatii dintre unele componente:

-relatia dintre continut si obiective pedagogice

-relatia obiective-alte componente(metodelefinite,materialul didactic,tipurile de invatare, modul de desfasurare a activitatii didactice) obiectivele sunt factorul principal

-relatia dintre predare-invatare

-relatia dintre comportamentul educatorului si al celui educat

-In cadrul procesului de invatamant se desfasoara urmatoarele tipuri de activitati:

a)de purtare, invatare si evaluare

b)managerilor

c)economico-financiare

d)administrativ gospodaresti

e)in afara clasei si a scolii.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem.

Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Pedagogie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web