Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

RECEPTAREA ARTISTICĂ

in Arta/Psihologie

Receptarea – totalitatea factorilor care contribuie la înţelegerea, perceperea şi interpretarea operei de artă.

În receptarea artistică sunt două chestiuni care se iau în consideraţie:
-factori estetici şi extraestetici;
-factori extrinseci şi intrinseci – care intervin în receptare.

Factorii estetici sunt acei factori care sunt determinaţi de caracterul inedit şi expresiv al operei de artă.
După T. Vianu aceşti factori sunt:
-percepţia estetică;
-intuiţia original estetică;
-virtutea de a decela ce este original;
-interesul şi motivaţia pentru artă;
-sentimentele estetice.

Factorii extrinseci sunt acei factori care intervin în receptarea artistică, dar nu numai (T. Vianu):
-o anumită reactivitate vegetativă;
-unele reprezentări asociative;
-unele stări afective (emoţii).

Factorii extrinseci – cei care provoacă din afară o anumită reacţie (estetică sau neestetică) legat de obiectul artistic, de natura subiectului tratat, de limbajul specific artei peste aceştia se suprapun.

Factorii intrinseci – construiţi din sistemele de valori psihice pe care orice receptor îl investeşte în actul de comunicare artistică.

Problema studiului relaţiei dintre componenta stimulativă (din afară) în actul receptării şi reacţia internă pe care o prezintă receptorul (fie că este o relaţie estetică sau extraestetică) de unde şi ideea interacţiunii factorilor extrinseci şi intrinseci pe de o parte şi estetici şi extraestetici pe de altă parte.

Factorii extrinseci implicaţi în receptarea artistică.

1. Specificitatea artei (pentru că există arte care implică dezvoltarea unei succesiuni de secvenţe cum ar fi: arta cinematografică, teatrul, muzica, literatura).
Se caracterizează prin simultaneitate, prin comprimarea acţiunii într-o unitate de timp şi de loc (ex.: pictura, sculptura).
În timp ce prima categorie de arte se bazează în mai mare măsură pe o percepţie rapidă în care spectatorul trebuie să sesizeze instantaneu conţinutul esenţial (o secvenţă), pentru ca imediat să poată trece la o altă secvenţă, fiecare secvenţă constituind elemente particulare ale unui întreg.
Cea de a doua categorie invită la o contemplare mai îndelungată în vederea pătrunderii sensului care este reprezentat, beneficiind de capacitatea privirii.

2. Conţinutul artistic
Există opere de artă care trăiesc mai ales prin mesaj şi opere de artă care pot căpăta semnificaţii.

3. Efectul de autoritate
4. Proprietăţile constituiente ale formei sau ale structurii estetice
Din această perspectivă sunt cnoscute cercetările canadianului Berlyne, care vorbeşte despre prop. colative ale stilului estetic.
Se referă la 3 categorii:
-noutatea, familiaritatea;
-complexitatea, simplitatea;
-ambiguitatea, claritatea.

Cercetările efectuate de Berlyne dovedesc o anumită activare generală a receptorului şi un anume interes crescând, colaborat cu a onumită plăcere artistică pe măsura intervenţiei unui anumit grad de noutate să nu fie foarte mare.

Modalităţile prea noi sunt apreciate ca prea confuze sau deconcentrate, iar cele familiare sunt condamnate ca fiind insipide.

Fireşte că aceste modalităţi de apreciere sunt realizate atât în funcţie de experienţa individuală a receptorului, cât şi de nivelul de familiarizare al acestuia cu opera de artă.

În ceea ce priveşte raportul între complexitate şi simplitate, Berlyne constată că plăcerea estetică corelează cu un grad moderat de complexitate, receptorul alagând spre revedere obiectul de artă mai complex considerat ca fiind mai interesant dar nu întotdeauna şi mai plăcut.

Se apreciază că oamenii posedă un anumit nivel, o anumită cantitate preferată de complexitate care este dependentă de capacitatea lor de receptare a obiectului de artă.

Cu privire la simplitatea şi complexitatea stilului, s-a ajuns la următoarele concluzii cu privire la actor, receptor:

-fiinţele umane au cantităţi diferenţiate de preferinţă complex şi cu cât intervine un antrenament mai specific, cu atât creşte preferinţa spre complex;
-imaginile care au un nivel mijlociu de complexitate sunt mai preferate decât cele simple sau excesiv de complexe.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Arta

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web