Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

ROMA ANTICA

in Enciclopedie/Istorie

Introducere
a) Atunci cand vorbim despre ,,conceptul de civilizatie,, vorbim de fapt despre realizarile unei societati, aceste realizari determinand si caracterul superior al societatii. Termenul de cultura reprezinta marturisirea spirituala si materiala, ce la un loc adunate , ilustreaza esenta populatiei. Cultura, de asemenea, este un element ce se mosteneste, aceasta fiind mai tot timpul redefinita si individualizata in cultura minoritara, ce se divide in doua sectiuni: masculina si feminina.

 

 
Astfel, atunci cand vorbim despre notiunea de ,,Roma antica,, , ne referim automat la poporul, care alcatuieste practic substanta cetatii. In acest context, vorbim despre romani , acestia reprezetand partea central-vestica a Italiei, adica Latiumul. Aceasta informatie este o constatare a izvoarelor arheologice, dar precizia analizei istoriei timpurii ale Romei, poate fi obtinuta si prin sursele scrise. Primele izvoare scrise despre Roma sunt redactate de greci, acestia denumindu-i cu termenul de ,,italoi,,. Abia, in aveacul al III-lea, romanii incep sa realizeze primele lor izvoare scrise, totusi scrise in limba greaca. Astfel, gradul acuratetii istoriei timpurii a Romei, este unul intrigant, axandu-se mai mult pe o intreaga suita de opinii subiective.

 

 
O alta categorie de izvoare, sunt izvoarele epigrafice si numismatice, dar care sunt prezente intr-o foarte mica masura. In ceea ce priveste realizarea unei imagini obiective ale cetatii Roma, aceasta a fost mai mult realizata de catre istoricii din anii 1990-2000, deoarece in decursul secolului al XIX-lea, imaginea realizata era una subiectiva.

 

 
b) Lumea romana se dezvolta in secolul X, in timpul Epocii Bronzului, cultura bronzului jucand un rol important in lumea aceea. La finele secolului al XI-lea, conceptia despre bronz se schimba radical datorita intruziunilor culturale ale altor popoare. Astfel, apar noi elemente de interes, precum ceramica, aparitia un panteon politeist centrat pe divinitati solare, rituri funerare, etc. Patrunderea acestor noi populatii in cizma italica a permis realizarea unei modificari etno-lingvistice, aparand doua tipologii de populatii, cele non-indo-europene( din care faceau parte etruscii) si populatiile indo-europene( din care faceau parte celtii, latinii, sabinii si grecii). Astfel, avea sa se realizeze un peisaj etno-lingvistic foarte diversificat.

 

 

 

 

O alta consecinta importanta, datorata acestor intruziuni culturale, este schimbarea habitatului, atestandu-se de acum prezenta unor populatii sedentare, care incep deja sa aplice ambele rituri funerare, pe ambele coline. Ambele rituri funerare au organizare bine documentata datorita descoperirilor arheologice. Astfel, in cadrul mormintelor, se atesta si inventare arheologice, constituite din caruri militare, animale, precum cai( calul fiind considerat un animal militar aristocrat ce atrsta caracterul superior militar al defunctului), etc.

 

 
In privinta locuintelor, avem atestate locuinte cu curte interioara, in care se gasesc camere cu ceramica greceasca, camerele masurand, la randul lor, o dimensiune de 300 de metrii patrati.
Din punct de vedere politic, atunci cand vorbim despre secolele VIII-IX, nu vorbim despre o organizare politica riguroasa dar odata cu veacul al VII-lea, lucrurile incep sa se schimbe. Odata, cu anul 600, intre dealurile Pallatin si Capitoliu se amenajeaza Forumul, ce era de fapt un spatiu de organizare. Inaintea construirii Forumului, se afla o mlastina, dupa care s-a realizat un pavaj stradal, scopul Forumului, fiind unul politic si de dezbateri publice. In piata Forumului, se ridica un ansamblu de cladiri publice, tot in aceeasi perioada ridicandu-se si Sanctuarele Federale sau de Margine, delimitandu-se astfel zonele de influenta ale oamenilor.

 

 
Mormintele, din secolele VII, din lumea italica, se caracterizeaza prin bogatia pe care o prezinta in cadrul inventarului arheologic. Avem notificate si prezenta unor inmormantari de familie, astfel punandu-se in importanta ideea clanului familial. Dupa aceasta prima perioada de belsug a mormentelor, a doua parte a secolului VII, pentru necropole, este una nefasta. Se observa saracia care incepe sa domine mormintele.

 

 

 

 

In acest sens, unii istorici au afirmat ca de fapt ne confruntam de fapt cu un recul al populatiei de la suprafata. Totusi, o adoua teorie, ceva mai veridica, spune ca de fapt cetatea inflorea si ca rolul vietii pamantesti crescuse considerabil, in viziunea imaginarului colectiv, cultul funerar incepand sa isi piarda din substanta. Se interzice chiar ingroparea metalelor pretioase in pamant, alaturi de defunct, oprindu-se irosirea unor resurse. Cu timpul, societatea romana, incepea sa devina din ce in ce mai urbanizata, un argument in acest sens, fiind chiar ridicarea unui zid de incinta, in veacurile VI-V i.Hr.

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Enciclopedie

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web