Sfaturi utile pe timp de iarna! Cum trebuie incalzit motorul dimineata la plecare

in Articole

Inainte era clar, trebuia incalzit, si ma refer acum la masina noastra nationala si exclusiva inainte de 1989 – Dacia 1310. Care ati condus asa ceva, stiti ca iarna nu era chip sa pleci cu Dacia de pe loc, pana nu se incalzeaza motorul. Daca incercai, cu socul tras bineinteles, se lasa cu smucituri, balbaieli si cu oprirea motorului. Pentru ca Dacia nu avea nimic care sa gestioneze pornirea la rece si mentinerea relanti-ului, ci tu trebuia sa reglezi asta rin parghii care mareau cantitatea de benzina ce intra in cilindri.

util-trebuie-sau-nu-incalzit-motorul-masinii-iarna-1450522769

Nu mai e cazul acum. Toate masinile actuale au sisteme de injectie, cu gestiune electronica, care stie la cat sa duca turatia motorului, astfel incat acesta sa nu se opreasca. Tot electronica reduce turatia progresiv, pana la relanti, pe masura ce motorul se incalzeste. Sigur ati vazut cum iarna, la pornire, acum turometrului sare la peste 1.000 rpm si ramane acolo, pana se incalzeste motorul scrie motorstory.ro

Asa… cum spuneam, problema asta e discutata de mult timp si exista pareri si pareri. Unii spun ca, la masinile moderne, nu trebuie sa mai stai sa se incalzeasca putin motorul inainte sa pleci. Adica recomanda plecarea de pe loc fara intarziere si apoi condus lejer, fara turatii mari, pana la incalzirea optima a motorului. Cei care recomanda acest lucru spun ca ajungi sa consumi inutil benzina, daca stai cateva minute pe loc, la pornire si ca motorului nu i se intampla nimic, daca pleci imediat dupa pornire.

Eu sunt de alta parere. Niciodata, iarna, n-am plecat imediat dupa pornire, ci am asteptat cateva minute. In general, am un ritual. Pornesc motorul, apoi cobor si curat geamurile. Plec, doar dupa ce stiu ca s-a incalzit putin apa si merg cu maxim 2.000 rpm pana cand se incalzeste complet.

Logica mea este asa. La pornirea la rece, motorul este bocna. Antigelul este pe la 0 grade celsius, iar uleiul motorului este gros si rece. Nu mai zic de cel din cutia de viteze, care este la fel de rece si gros. Ati vazut ca schimbatorul opune rezistenta cand transmisia este rece.

Da, motorul consuma o gramada de benzina la pornire, iarna, dar prefer sa stau cateva minute cu el pornit, la turatia lui, decat sa uzez aiurea motorul si sa ma enervez cand se balbaie la o acceleratie usoara. Eu cred ca-i fac mult mai bine asa, decat sa-l fortez sa se tureze cand el nu este uns suficient, din cauza uleiului gros.

Nu mai spun de unii soferi cretini, care pornesc motorul la – 20 grade celsius si imediat il tureaza in draci ca sa iasa dintr-un morman de zapada..

» Asigurati-va din timp ca aveti in motor un ulei pentru iarna. Va puteti da seama de cat de vascos la temperaturi joase este uleiul dupa primele 2 cifre din codul SAE. Astfel uleiul 5W40 este mai fluid si la temperaturi mai joase decat 10W-40. Deci cu cat mai scazuta prima cifra, cu atat mai bine! Importanta acestui fapt este acela ca permite o pornire mai usoara iarna si ca asigura o ungere a elementelor in miscare inca de la pornirea motorului.

» Daca masina dumneavoastra este cu carburator, nu exagerati cu apasatul pedalei de acceleratie. Cateva pedale si clapeta de starter trasa la jumatate ar trebui sa fie suficientepentru a porni motorul.

» Daca masina este pe benzina, injectie mono sau multi-punct, acele ‘sprituri’ de acceleratie nu isi au scopul. La aceste modele, apasand pedala de acceleratie nu faceti decat sa actionati o clapeta de aer. Benzina este reglata de unitatea centrala (sau cum mai este cunoscut ‘computerul de bord’).
» La motorul Diesel, pornirea se face pe timp de iarna actionand o perioada mai indelungata electromotorul. Dupa pornire nu recomandam accelerarea acestui tip de motor decat daca este absolut necesar pentru mentinerea unei turatii de relanti.

» Daca aveti masina hidramata, puteti sari peste aceasta sectiune. La actionarea electromotorului, tineti apasata la maxim pedala de ambreiaj. Altfel veti obliga electromotorul de pornire sa angreneze si uleiul vascos din cutia de viteze.

» Ce faceti daca motorul s-a ‘inecat’? O solutie ar fi aceea de a incerca de cateva ori pornirea motorului dar fara acceleratie si clapeta de starter actionate. Asta ar trebui sa indeparteze excesul de benzina din cilindru. Nu recomandam scoaterea bujiilor si uscarea lor cu flacara, deoarece se poate distruge izolatia ceramica interioara.

» Ce combustibil folosesc?
La benzina nu prea exista restrictii, fara apa sa fie! Este recomandat totusi sa folositi un aditiv anti-inghet turnat in rezervor.

La motorina insa lucrurile sunt un pic mai diferite: astfel este recomandata motorina de iarna. Aceasta are o mai buna filtrare la rece,dozarea impiedica sedimentarea parafinei (particulele de parafina formate din cauza temperaturilor scazute raman in stare de suspensie. Unul dintre cei mai importanti factori ai pornirii usoare pe timp de iarna este filtrul de motorina. in vederea asigurarii circulatiei constante si unifome a carburantului conteaza mult daca filtrul este nou sau in stare buna. Ideala este utilizarea filtrului care se poate incalzi, precum si a filtrului care separa apa.

Sursa: motorstory.ro

DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.