Stiri Online, Enciclopedie, Revista presei

TEORII ASUPRA CREATIVITATII

in Arta/Psihologie

Teresa Amabile (1983): modelul are urmatoarele componente: calificarea(grad de specializare in domeniu), abilitati creatoare si motivatie intrinseca ;

 
Robert Weisberg (1986): studii impartite in mituri consacrate si cercetari experimentale.Contesta iluminarea fulgeratoare. Creativitate=gandire creativa evolutiva;

 
H. Gardner (1993): perspectiva holista cu urmatoarele niveluri: supersonal, personal, intrapersonal, multipersonal. Tensiunile dintre ele genereaza creativitatea;

 
M. Csikzentmihaly (1997): Creativitatea nu ar fi ceva personal ci interactiunea a 3 sisteme: setul institutiilor sociale, domeniul cultural stabil si individul;

 
Michel si Bernadette Fustier (1988): 5 curente istorice: curent clasifictor sau logic (preocuparea omului rational de a ordona universul), experimental(tehnici de verificare a ipotezelor), functional (instrumentele faurite de om ar permite utilizarea legilor fundamentale ale naturii), combinatoric (creatie si inovatie)si intuitiv (gandirea rationala copletata de sensibiliate, intuitie si sentiment);

 
Insight si creativitate( R. Sternberg, I. Davidson): vederea din interior se apropie de intuitie si intersecteaza cele 3 planuri ale desfasurarii activitatii psihice: constient, subconstient, inconstient.

 

Ar exista 2 forme de insight: convergent(sol ce dau sens unor fapte aparent nelegate pana atunci) si divergent (explorarea de posibilitati ce se genereaza noi implicatii). Prin legatura cu analogia si metafora, insight-ul s-ar situa in relatie cu motivatia.

 
Motivatie si creativitate (C Rogers, Rolo May): resortul creativitatii este tendinta omului de a-si realiza potentialul ;

 
Dezorganizarea creativa (G.T. Land) nevoia de restructurare, de degradare a unui echilibru existent ar fi cheia gasirii unei noi modalitati de a vedea lumea. Procesul creativ ar avea 4 stadii: formativ(crestere aditiva), normativ (crestere replicativa), integrativ(crestere acomoditiva),transformational(crestere creativa);

 
Etapizarea procesului creator dupa Mihaela Roco:

1. interpretari cu dominanta mistica (inspiratie de la zei sau muze)

2. abordari pragmatice generate de cresterea interesului pt dezv creativitatii

3. interpretarea psihoanalitica

4. abordarea psihometrica cu introducerea testelor de apreciere a creativitatii

 

 

Alte 2 variante de etapizare a procesului creator:

1. Modelul elaborat de G Wallas cu 4 etape: prepararea, incubatia, iluminarea si verificarea

2. Solutia de topografiere in 4 secvente: analiza logica (prepararea), rezolvarea intuitiva (incubatia), verbalizarea rezolvarii intuitive (iluminarea), formalizarea rezolvarii(verificarea)

 

 

Principalele etape ale creatiei dupa modelul G Wallas

 

I .Prepararea – etapa de acumulare , de colectare a materialului brut

1.analizata secvential , prepararea se subdepartajeaza : sesizarea problemei, analiza si definitia problemei, acumularea materialului necesar , formularea ipotezelor si schitarea primelor solutii

 

2.dominanta prepararii : intuirea in sens larg

a) alaturi de cunostinte in domeniu , strategii logice si experimentale creatia de anvergura inseamna cultura si experienta

b) creativitatea presupune uzanta deprinderilor intelectuale si motrice

 

3.conditiile ambientale :faciliteaza buna desfasurare a proc creator

 

 

II .Incubatia

1.refugierea creatorului intr-o etapa de asteptare

2.exista 3 etape : constienta , preconstienta, sau care trebuie pusa pe seama altor procese => structura inconstienta sau preconstienta
-C.Rogers : “incubatia este o deschidere fata de experienta interna”

3. argumente : individul are acces la capitolul informativ , depozitat mai demult in memorie. Concluzie : contributia factorilor abisali in procesul creator

 

 

III .Iluminarea (inspiratia si intuitia) – exprima aparitia fireasca a solutiei

1. momentul iluminarii = fulgeratia unei clipe unice

2. iluminarea este laitmotivul prezent inevitabil in orice proces creator.are loc dozarea involuntara a proportiei dintre:inspiratie si afectivitate , inteligenta.

3. iluminarea se produce in modul corect numit “serenpiditate” (descoperire intamplatoare). relevatia solutiei apare in momente de relaxare, in timpul omnului, sau influentata de hazard.

 

 

IV . Verificarea – etapa care desavarseste procesul creator

1. presupune elaborarea respectiv materializarea ideii intr-o forma explicita

2. continutul verificarii inseamna intreruperea ideii furnizate de iluminare si evaluarea acesteia
-verificarea nu este prezenta in orice domeniu in arte fiind vb de accepate sau respingere mai mult

3. verificarea este prin excelenta o cale activa in tote momentele sale

4. concretizarea ideii nu este niciodata copia a originalului prefigurat in imaginatia creatorului

5. opera creatoare parcurge patru stadii in drumul sau catre public: cunoastere , convingere , decizie , confirmare.

loading...
DESCARCA APLICATIA CYD PE MOBIL
Aplicatie CYD Google Play

Nu sunt un artist, nu sunt un talentat scriitor, sunt om ca si tine. Doar ca diferentele dintre mine si tine o fac obiceiurile noastre si viata pe care o traim. Nu ne invartim in aceleasi anturaje, nu avem acelasi limbaj, la dracu nici macar nu ne cunoastem, dar sigur avem de impartit idei sau am avut aceleasi idei o data, desi repet nu ne cunoastem. Nu te stiu, nu te cunosc, nu te vad, nu te ating, nu te caracterizez, nu te critic, nu te injur, nu te admir, nu te laud, dar tu poti sa ma critici, aplauzi, caracterizezi, poate chiar si sa ma apreciezi. E dreptul tau, e timpul tau.

Latest from Arta

LIKE-ul tau CONTEAZA!Ti-a placut articolul si ai dat LIKE? Inchide aici
Mergi la Sus

Copyright © 2016 by CYD.RO. Toate drepturile sunt rezervate
Designed by Dianys Media Solutions - realizare site web - creare site web